Halv-galoppfattning typ, Hjälp!

S

sofa

Har ett litet problem/ el ett problem som jag gärna vill lösa! Red min kompis häst igår och blev irreterad på en grej som hon gör. Red henne på banan, då jag gick fram i skritt och då plötsligt gjorde hon flera gånger typ en galoppfattning, typ hon hoppar till och sen går hon igen fler ggr gjorde hon så, trodde först att hon var väldigt känslig med skänklarna osv. men provade att bara skritta runt med inga skänklar, ingen vikt åh ingen tygeltag men hon gjorde d ändå. Provade att varje gång hon gjorde så så vände jag henne, så hon förstod att d hon gjorde var fel, men d hjälpte ett tag men sen kom d tillbaka. Jag vill inte hålla på att dra henne i tyglarna och så för varje gång hon gör det. Hon gör inte d när jag hade henne i bra form och så, vet inte alls vad d hon håller på med, hon är lite rolig av sig. :angel:

Finns det någon som har stött på liknade problem, el har nått bra tips som jag kan prova.

Mvh Sofia

Sv: Halv-galoppfattning typ, Hjälp!

Låter nästan som om hon har en upphakning/låsning någonstans.. Vissa såna "symptom" kan försvinna vid samlat arbete för att dyka upp igen när man släpper ut hästen.. Börjar skuttet fram eller bak?

Det börjar frammifrån, vet inte om att hon rids väldigt sällan och är lite "unghäst" över henne så om det är att hon har överskottenergi el nått, lite mysko är det iaf.

Det börjar frammifrån, vet inte om att hon rids väldigt sällan och är lite "unghäst" över henne så om det är att hon har överskottenergi el nått, lite mysko är det iaf.

Kolla igenom bogarna ordentligt - kläm, känn, strecha.
Kolla hur hovarna ser ut i jämförelse med hovbenslinjen, och känn igenom hennes frambens leder ordentligt..

Är det "bara" så att hon har överskottsenergi så longera igenom henne innan ridning.. lättare för er att se hur hon rör sig och lättare för henne att få ur energin utan att behöva bråka med er :D

Ja jag longerade henne innan, men d var så svårt att se hur hon gick som, genom att d var så mycket snö så hon kunde inte gå riktigt rent, men jag tror att d har att göra med att hon inte har blivit riden så mycket på länge, men men ska kolla igneom henne åh försöka rida henne mer, men tack för hjälpen :)

*S* Lungt, that's what friends are for.. ;)

Heter f.ö. också Sofia.. vi sofior måste hålla ihop ;)

HAHA ja då måste vi verkligen hålla ihop! haha, åh föresten jag ska ner till Blekinge på Torsdag! hahah :banana:

Om du åker genom Karlshamn så MÅSTE du höra av dig! :D Hade varit jädrigt roligt att ta en fika.. :bump:

Ja d är nära dit jag ska, ska till Bräkne-hoby i 2 veckor åh jobba (ta hand om hästarna)/träffa familjen jag jobbade åt för nått år sedan! ska bli så roligt! ja så en fika kan vi säkert ta nån dag skulle vara kul! :banana:

Jag går ju i skola i bräknehoby! :rofl: världen är ju bra liten ibland... :rofl: :rofl:

Vilken familj e d du jobbat hos? Nu blev jag ju riktigt nyfiken här...

Ahh en till Sofia Wiieee :bump: klart du får joina

Wohoo :bump: snart har Sofiorna makten :bump: haha

jag fick också en tanke om att hästen kanske har en låsning eller är spänd i någon muskel eller nåt.

att ta ut en Equiterapeut är ju att ta det säkra före det osäkra ;)

Har ett litet problem/ el ett problem som jag gärna vill lösa! Red min kompis häst igår och blev irreterad på en grej som hon gör. Red henne på banan, då jag gick fram i skritt och då plötsligt gjorde hon flera gånger typ en galoppfattning, typ hon hoppar till och sen går hon igen fler ggr gjorde hon så, trodde först att hon var väldigt känslig med skänklarna osv. men provade att bara skritta runt med inga skänklar, ingen vikt åh ingen tygeltag men hon gjorde d ändå. Provade att varje gång hon gjorde så så vände jag henne, så hon förstod att d hon gjorde var fel, men d hjälpte ett tag men sen kom d tillbaka. Jag vill inte hålla på att dra henne i tyglarna och så för varje gång hon gör det. Hon gör inte d när jag hade henne i bra form och så, vet inte alls vad d hon håller på med, hon är lite rolig av sig. :angel:

Finns det någon som har stött på liknade problem, el har nått bra tips som jag kan prova.

Mvh Sofia

Min häst är väldigt känslig påskänkel och år upp i galopp iblandomman bara nuddar och ibland utan skänkel. Men
det tar ju ett tag för att få ur dom det, jag gjorde bara så att
jag saktade av henne varje gång och nu har hon slutat.

(jobbigt att läsa inlägget när det stod "d" iställer för det) :crazy:

pröva att backa upp henne ett par steg efter att hon gjort det.. eller att du tar tillbaka henne ner till skritt och sen lägger en egen galopp fattning och låter henne galoppera om hon nu vill det.. eller gå in på en liten volt i trav några varv.. tills hon blir trött.. tillslut inser hon nog att det inte är så kul att hålla på sådär.. men variera lite så att varje gång hon gör så, så får hon jobba dubbelt så mycke. Tror hon kommer tröttna efter ett tag ;) men varje gång hon gör så.. så får hon jobb tillbaka.. men kör inte samma sak varje gång för då vet hon vad som kommer hända när hon gör det.. hästar vill alltid slippa jobb.. så därför prövar dom sina ryttare varje dag och försöker slippa jobba. Lycka till ! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 139
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 492
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 493
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar