Halv eller hel bom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Piffpuffen

Trådstartare
Har denna frågan i en annan tråd men den försvinner bland massa annat så jag testar med en ny tråd istället.

Vad är skillnaden på en hel eller halv bom på sadeln?
Funktioner, för/nackdelar?
Hur vet jag vilket jag ska ha till min häst?

Sv: Halv eller hel bom.

helbom är sådan som finns i "vanliga" ridhästsadlar med! Det är ju självklart det bästa för hästens rygg. Vet att iaf här nere i Frankrike kan man hitta galoppsadlar med helbom, de ser alltså ut som en flatbacksadel men är utformad ännu mer som en träningssadel, super för ryggarna! :) Den kan du ju i sådana fall använda även som en vanlig sadel ifall du inte vill ha två sadlar.

Halvbom är väl precis som det låter bara en halv bom.. :p Inte världens bästa att sitta och typ rida dressyr i alltså. De flesta träningssadlarna är väl endast halvbom har jag för mig... :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Entourage
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Bamburine
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
869
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 925
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar