Hältutredningar, bedöva leder

M

Mysoxen

Hej!

Har funderat lite över en sak, om man vid en hältutredning bedövar bort hovleden för att kunna konstatera att det är där "felet" sitter kan det då vara så att hältan försvinner även om det skulle vara fråga om en strålbenshälta och inte en hovledsinflamation?

Kanske en dum fråga men det skulle vara intressant att höra om någon här vet.

Tack! / :confused:

Sv: Hältutredningar, bedöva leder

Bedövningen läggs i en nerv och allt nedanför bedövas bort. Så det visar enbart att de strukturer som får sin känsel från den nerv som bedövats är inblandade i hältan. För att ställa diagnos behövs alltså i de flesta fall flera ledtrådar än nervblockaden. Tecken på ledinflammation är t ex svullnad, värme, nedsatt rörlighet, smärtreaktion på böjprov.
mvh
Lejonelle

Även om man bedövar direkt i hovleden får man ganska snabbt en påverkan i strålbensområdet.
PL

Lejonelle skrev:
Bedövningen läggs i en nerv och allt nedanför bedövas bort. Så det visar enbart att de strukturer som får sin känsel från den nerv som bedövats är inblandade i hältan. För att ställa diagnos behövs alltså i de flesta fall flera ledtrådar än nervblockaden. Tecken på ledinflammation är t ex svullnad, värme, nedsatt rörlighet, smärtreaktion på böjprov.
mvh
Lejonelle

Ok då har jag en dum följdfråga, är strålbenet en struktur som får sin känsel från samma nerv som hovleden? Detta helt bortsett från övriga tecken på ledinflammation. Egentligen så skulle jag kanske förklara varför jag undrar som jag gör men det skulle bli så långt att säkert ingen skulle orka läsa så ni slipper det.

Tack för svaret, då kan man alltså anta att en bedövad hovled med största sannolikhet även "släcker" en strålbenshälta.

Jag tror att jag blev lite klokare nu, men inte gladare tyvärr...

En tidsfråga, därför är det viktigt att van inte väntar för länge innan man bedömmer en hovledsbedövning. Det är dock alltid svårt att veta vad man egentligen bedövar bort i det här området.
PL

Ja och nja, det beror på exakt var nervblockaden lagts. Oftast är det så. Men strålbenshälta och hovledsinflammation har ju olika symptom i övrigt så det borde gå att ställa diagnos om man lägger ihop alla fakta.
mvh
Lejonelle

peter_lundin skrev:
En tidsfråga, därför är det viktigt att van inte väntar för länge innan man bedömmer en hovledsbedövning. Det är dock alltid svårt att veta vad man egentligen bedövar bort i det här området.
PL

Nyfiken... ;)

Skulle man kunna bedöva bort en hälta av en "nästan" läkt hovbensfraktur genom att bedöva hovleden??? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
420
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat