Hältutredning, hur?

Seabaz

Trådstartare
Hur går man till väga för att göra en hältutredning på en häst som är hopplös att böja/lyfta benen på?

Han backar, stegrar, hoppar och sparkar för att "komma loss"...

Om man ger något lugnande, kan hästen fortfarande springa då??
Om man är 10 man som överbemannar hästen finns det väl stor risk för panik och skador?

Nu efter 7 månaders (flera dagar i veckan) träning kan jag nästan kratsa hovarna normalt på hästen hemma.
Och det går hyfsat bra att verka hästens hovar om han får äta mat ur en hink samtidigt...

Sv: Hältutredning, hur?

MÅSTE man böja? :confused:

Annars tror jag nog att kliniken har en lösning! Ring och prata med dom och se vad dom säger. :idea:

//Alice

Jodå de kan springa med lugnande i kroppen, sålänge det är i lagom mängd, dvs bara tagit udden av det värsta. Frågan är om det räcker för det du beskriver.

Det man skulle kunna göra är att undvika böjprov så långt det går, att hoppas att man via longering och rtg t ex hittar svar, och prova lägga en bedövning där man misstänker det sitter. MEN, du måste ganska ofta lyfta benet för bedövning med.

Hur svarar han på brems? Att bremsa honom ordentligt när han böjs?

Nyfiken fråga men har du någon anledning VARFÖR han är sådär?

Har provat både brems och lugnande i pastaform när hästen ska skos men det funkade första gången... Andra gången no no samma där, hoppa - sparka - backa - stegra...
Så nu går hästen barfota... Och har blirvit öm av detta och ska skos igen i veckan, väntar på att veterinär ska ringa mig nu och boka en tid så får hon ge lugnande intravinöst :smirk:

Ingen aning om varför han blivit såhär då hästen besiktades med böjprov på alla benen u.a. innan han åkte till fodervärden och när hästen skulle hem till mig igen i februari igår kunde inget böjprov genomföras då hästen var såhär som jag beskriver.

Jag har pratat med den veterinären som var där och hon trodde inte det berodde på att hästen hade ont utan att han var stressad/nervös.... Så varför han blivit sådan här är för mig en gåta...

Kunde ju inte kratsa hovarna på honom på en månad efter jag fick hem honom typ... :(

Men han känns inte bara öm i fötterna nu utan han känns inte fräsch... därför kanske jag bokar en kliniktid strax efter skoningen om det inte är därför bara. ska be veterinär kolla tänderna också om hon har tid för han trilskas mest när han har bett i munnen...

Glöm inte ta med sadel och träns bara, ridprov kan ju vara extra bra iom att han är som han är att böja!

Hästar brukar ju inte plötsligt få för sig såna saker utan anledning... Frågan är om inte oviljan att lyfta benen har att göra med någon form av smärta obehag i kroppen, särskilt eftersom du tycker han känns ofräsch..

Lycka till på kliniken. Satsa på att inte böja men utreda på andra sätt, böjning är ju ännu mer obehag för hästen så problemet lär inte bli bättre av det..!

obehaget att lyfta ben har funnits där i 7 månader nu. Nu kan jag kratsa hovarna någorlunda normalt efter daglig träning sedan jag fick hem hästen...

Men att sätta press på hästen genom att "tvinga" honom ha benet uppe som tex vid böjprov eller hovslageri är inget vi fixar "bara sådär" just nu =/ Därför jag oroar mig för en hälteutredning......

Och som sagt, innan han åkte till fodervärden så böjdes han alla ben u.a. av veterinär... och när jag fick hem honom kunde dom inte böja honom där han var och jag kunde knappt kratsa hovarna. Någonting måste ju ha hänt hos fodervärden...... :(

Min häst hoppade, reste sig och gick inte att böja ordentligt på höger fram vid klinik besök, vänster fram gick bättre men inte bra. Konstaterades kotledsinflammation båda fram och behandlades, vid återbesöket gick han att böja och var också friskförklarad.
Han har också haft en släng av ömma fötter efter att ha varit barfota på betet, och har varit väldigt besvärlig att lyfta fötterna på även sedan han fick på sig skor. Det verkade som om han kom ihåg att det gjorde ont i fötterna. Efter mycket mutande och träning så är han nu som vanligt och är lätt att hantera fötterna på. Så med min begränsade erfarenhet skulle jag gissa att han har ont, eller har haft ont.
Första gången hovslagaren var ute så jazzade han runt en hel del, och min hovslagare var genom svett. Jag fick köra mycket lyfta-ben träning innan jag tyckte det var ok att ta ut min hovslagare igen. Det gick åt mycket morötter och mat, men det gick bättre och bättre hela tiden, tog väl några veckor att få honom i hovslagar skick :-)
Det är ju himla trist när hästar blir svårhanterliga, då om inte annars märker man hur stora de är...
Kan din fodervärd ha haft en elak hovslagare? Går det inte att försöka ta reda på vad som har hänt?

Kan du inte fråga fodervärden då? Kanske inte känns så lätt men vad gör man :(

Det känns som om det inte spelar någon roll vad det är som har hänt... Och det känns som om det inte spelar någon roll hur mycket jag tränar hemma då jag är ju matte liksom... Och hovis är hovis och han är farlig. :smirk:

Nåja, saken är som den är och hovslagarproblemet löser vi nu genom att sedera hästen. Han måste ju verkas/skos i alla fall liksom även om träningen inte kommit så långt som man kan hoppas.

Han har alltid varit dum vid skoning pga för lite hantering som föl/unghäst och där vet jag att hovslagaren inte är den snällaste precis... Första upplevelsen för fölen kan vara minst sagt skrämmande för dom...

Men som sagt... Det spelar ingen roll.. Frågan är hur man bäst gör en hälteutredning på en häst som bestämt sig för att han inte vill eller om han har ont.

Men han markerar ingenting när man springer med honom och ytterst lite när man rider.. (har ridit igen nu och en annan kompis tittade men då markerade han inte lika mycket som första gången men gick inte på honom lika mycket heller. Väldigt tjaffsig i munnen dock).
Det känns som om ett böjprov vore på sin plats.

Sist han hade kotledsinflammation så var det ytterst lite.
Hästen är väldigt känslig i allmänhet och reagerar starkt på småsaker så vi kan ju hoppas att det bara är lite lite vad det än är nu med så det inte gått så långt. På det sättet är han en bra häst då hehe

Om hästarna plötsligt blir rejält stela eller spända så kan de "plötsligt" reagera mer när man lyfter hovarna. T ex om de spänner sig av att ömma i hovarna. Har de använt annan utrustning, har det hänt något eller är det något du kan peka på som varit annorlunda hos fodervärden?

Har tyvärr inget svar på ursprungsfrågan mer än att det som redan skrivits verkar vettigt.

Jag vet en super-veterinär som är grym på hältutredningar.:bow: Där springer hästarna på band! Hur bra som helst! Det ligger i Halmstad. (Vet inte om man får skriva ut namn då det kanske anses som smygreklam..?) Vi i Göteborg åker dit, ganska långt, men det är det absolut värt!:)

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 228
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 969
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 850
Senast: Verdandi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka