Hältutredning hemma

P

Pacific

Jo vårt sto har visat att hon inte är helt ren i något ben. Vi lyckas inte komma överens om vilket. Hon är inte varm eller så någonstans. En hältutredning känns väll som att det skulle vara på sin plats, men där har vi ett problem. Hästen är väldigt svårlastad. Sist vi skulle lasta tog det 3,5 timmar att få in henne.

Kan man göra hältutredning hemma? Är det ens någon idé? Kan dom behandla om det skulle behövas pch så? Det kan väll itne vara helt ovanlgit att hästar är svårlastade.

Sv: Hältutredning hemma

Veterinären kan ju komm ut och göra böjprov, och känna på hästen. Men är det något fel inuti hoven/benet ser de ju inte det, då behövs väl röntgen.

Vi har ibland tagit hem vet. först, men fota har det slutat med att man ändå får åka till klinik för att röntga. Det finns också veterinärer som har mobil röntgen, men jag vet inte hur bra det fungerar jämfört med röntgen på klinik. Du kan ju ringa en duktig hästveterinär och fråga vad de anser.

Jo pratade med kliniken nu på morgonen dom lät väll itne supersugen på att boka in en tid med någon som inte vet när dom kommer.

Nej röntga kan man ju itne göra. Men kan man bedöva och behandla leden ändå om det visar sig vara något? Eller är det dumt att göra utan att veta hur det ser ut där inne?

Är det dyrt att ta ut vet med mobil rötgen?

Hola,

Tråkig läsning.....

Det är inte så att hon sträckt sig i samband med stökig lastning? Eller är stel efter transporteringen?

mvh Eva

det skulle inte funka om veterinären gav lite lugnande först ? har man en bra veterinär kontakt så kan man hämta lite lugnande innan och ge strax innan lastning (domecedan går fint att ge även i musklen, tar bara lite längre tid innan effekten kommer).

vi har gjort så om det krävts, hade bla. ett halvblod som gick helt över bom (från att ha varit hur lättlastad som helst i flera år) och va tvungen att drogas när hon sedan skulle på utredningar för hon hoppade över på en gång annars.

på något vis brukar man ju hamna på kliniken tillslut iallafall när det handlar om hältor:crazy:

efter vad jag hört om mob. röntgen så ger det inga bra bilder, men som sagt det är hörsägen :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 940
Senast: Jamtland
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 320
Senast: Masse
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 954
Senast: Linda_A
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka