Hältutrednind

Sal

Trådstartare
Min häst ska iväg till hästklinik för hält utredning, vi har aldrig varit iväg för något sådant förut..
Är det någon som vet vad veterinären kommer att göra med mitt sto??
 
Sv: Hältutrednind

Ja, jag vet ju inte vad som är bakgrunden till hälteutredningen, men din häst är uppenbarligen halt. Man utreder då var det onda sitter. Hur utredningen går till beror på hur uppenbart det är var hästen har ont. Om man inte kan hitta någon synlig orsak så är det vanligt att man börjar med böjprov. Röntgen och/eller ultraljud kan behövas. En annan vanlig metod är att lokalbedöva nerifrån och upp i benet, tills hästen slutar att halta då man lyckats hitta området och bedövat bort det.

Själva utredningen är ingenting att oroa sig för, det sköts ofta bra. Det som är jobbigt är att vänta på diagnosen och framtidsutsikterna... lycka till, berätta hur det går!
 
Sv: Hältutrednind

Har idag varit till vet. klinik med kusen, och det var en carpalsenskide inflamation. Behandlad med cortison spruta och 3 veckors vila i sjukhage. Ska sedan på återbesök. Får gå ut på skritt turer dagligen och det kan ju vara trevligt!!
Det blev böjprov,longering,lokalbedövning i kotleden(?),mer böjprov,röntgen,ultraljud. Det blir nog en lång vår utan att få rida...
Men jag har ju ungarnas ponny jag kan rida ut på!
 
Sv: Hältutrednind

Okej... hoppas att allt blir bra! Det är så tråkigt när de där dumma inflamationerna inte vill ge med sig! Jag fick nyligen ta bort min hjärtevän, mitt 9 åriga islandssto pga en senskada i hasen som hon fått av en spark, och som inte ville ge med sig... hon vilade i sjukhage i 7 månader, men var inte ohalt en enda dag... ush det är sorgligt, men man får tänka på hästens bästa! Hoppas att din häst snart blir bättre, jag håller tummarna!
//Julia
 
Sv: Hältutrednind

Sal skrev:
Har idag varit till vet. klinik med kusen, och det var en carpalsenskide inflamation. Behandlad med cortison spruta och 3 veckors vila i sjukhage. Ska sedan på återbesök. Får gå ut på skritt turer dagligen och det kan ju vara trevligt!!
Det blev böjprov,longering,lokalbedövning i kotleden(?),mer böjprov,röntgen,ultraljud. Det blir nog en lång vår utan att få rida...
Men jag har ju ungarnas ponny jag kan rida ut på!


Vad ligger kostnaden på för en sådan utredning?
 
Sv: Hältutrednind

Kollade min häst för några veckor sen. Böjprov, longering, 6 röntgenbilder samt kortison/tuppkam i kotleden och hovleden och en glycosamin spruta. Det gick på 5200:- och med försäkringen borträknad får jag betala ca 3000:- själv.
 
Sv: Hältutrednind

jag tror jag var iväg tre gånger (kunde ej ge mer bedövning) och till slut konstaterade vet. att han rör sig liiiite ojämnt men han har inte ont reagerar inte på böjprov eller bedövning och sysns inget på röntgen.
Jättekäckt :angel:
 
Sv: Hältutrednind

Räkningen kom i fredags... drygt 4200 kr får betala ca 2500kr själv.
Ska på återbesök den 10 maj.
Har låtit henne gå i vanliga hagen med sin kompis, är det dummt av mej???
 
Sv: Hältutrednind

Beror på hur mycket de busar i hagen. Står de bara och solar eller bara småstrosar omkring på slät mark så gör det inget.
 
Sv: Hältutrednind

Hält utredning för min häst:

böjprov, longering, bedövning, ultra ljud, röntgenbilder fler än 7st, tuppkam, kortison injek.
Summa: 8288:-
 
Sv: Hältutrednind

Hagen dom tillbringar dagarna i är rätt så slät, och dom är lugna tillsammans. Nu var det inga problem att ha henne i sjukhage, men jag tyckte hon såg så ensam ut... och så vart det problem att ge lunch hö till henne då jag har "foder grind" i stora hagen och det inte är någon hemma på dagarna.
Var kan man hitta fakta om häst medicin te x Kenacort som hon fick i samband med vet. besöket?
 
Sv: Hältutrednind

Hallå! En senskidainflammation kan bero på att en muskel är kortare (mer spänd) än den borde vara och då rör sig inte senan igenom senskidan som den ska. Så för att se till att din häst blir riktigt frisk kan du ju tillkalla en hästamssör som kan se om det finns muskler som behöver underhållas med massage för att underlätta läkning och tillfrisknande...

Hoppas att det blir bra med din häst!
MVH// Sofia
 
Sv: Hältutrednind

Har låtit henne gå i vanliga hagen med sin kompis, är det dummt av mej???[/QUOTE]

Oftast tycker jag att hästarna håller sig lugnare om det får gå kvar i sin vanliga hage med sina kompisar. Men det beror ju på hur mkt det busar i vanliga fall och hur hagen ser ut.
 
Sv: Hältutrednind

Har nu varit på återbesök på kliniken. Hon visade inga gallor i carpalsen skidan!! Visade bara hälta i vissa steg!! Får börja rida i gen till helgen, men ska spola benet i kallt vatten efter varje ridpass och linda benet efteråt. För att det inte ska bli svullet.Fick även en Kenacort spruta i carpalsenskidan igen.
Rider igång försiktigt på lördag längtar, längtar!!!
 
Sv: Hältutrednind

Jag hann rida 3 pass nu har hon "åkt på" fång istället. Ska det aldrig ta slut????
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Zevzan
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
410
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 374
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp