hältor...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 914
U

Uddatyp

hur gör ni med hältor på hästarna? har förstått att alla inte är lika nojiga som jag är och åker in för minsta lilla rörelsestörning och vill få de utrett så ja vet vad de är.

om hästen bara haltar lite diffust, lite lite i ena varvet eller så, inget som märks i övrigt..fortsätter ni rida hästen då?
hur mycke hälta och hur lång tid krävs de för att ni ska åka in till klinik?

har träffat en nämligen som rider trots att hästen haltar..diffust och inget jättetydligt men den haltar.
och h*n vill inte åka in och kolla vad de är utan fortsätter att rida hästen varje dag, inga hårda pass men endå..hästen har varit såhär i snart 3 veckor varken någon förbättring eller försämring.

finns de någon som helst anledning till att fortsätta rida när hästen känns såpass oren? alltså en häst om tävlar msv annars och har ren fin gång vanligtvis.

att folk som rider så bra endå kan så lite om allmän hästvård och hur hästarna funkar..fast de kanske bara jag som är lite extremt försiktig?
men de är så tråkigt med hästar som måste stå länge så man vill ju undvika de så mycke man kan och då är de väl en enkel grej att åka in till klinik..speciellt när man har bil och transport och är ledig på dagarna...

ja vet att ja är väldigt nojig i vanliga fall och ännu mer nu efter att min pålla skadade sej..men endå..haltar hästen så är de ju nåt som är fel..?

Sv: hältor...

Jag har ingen jätteerfarenhet av hältor, men en häst som kändes oren hade jag inte fortsatt rida. Om hästen inte var varm, svullen, öm eller hade nåt sår så skulle jag nog avvakta i en vecka innan jag åkte till klinik.

Jag är lite splittrad vid det där med hältor. Är det ett klart och tydligt sår som gör hästen halt så får den stå eller bli skrittad vid hand, beroende på hur halt den är.

Men som du säger, om hästen har gått normalt i tre veckor utan varken förbättring eller försämring skulle jag nog låta den vila någon vecka och se om det blivit bättre. Har det inte det så skulle jag åka ner och kolla upp ordentligt.

Fast jag skulle nog inte rida på som vanligt i tre veckor, utan redan vid första markeringen låta den vila en vecka... Samtidigt så kan det vara bra att se hur hältan utvecklar sig i arbete också. Svårt att avgöra. Det måste ju avgöras i fall till fall. Ibland är ju hästen stel, inte halt och då ska den ju ridas. Det förväxlas ofta med hälta.

Som sagt, svårt är det att avgöra... :crazy:

Jaa min häst har bara varit halt i korta perioder.. :p

Men jag brukar alltid låta henne stå vid hälta. Brukar slänga in henne i en mindre hage (oftast) mest för säkerhets skull.
Skulle hon vara ordentligt halt så ställer jag in henne på box och ringer vet. dagen efter.

Min häst har dock bara varit halt pga sparkskador/sår så ibland har jag fått ställa in henne på box ändå (när det varit som lerigast) i ett par dagar tills det värsta läkt ihop.
Alt. Sätter på ett bandage om det sitter på ett bra ställe för det.

Jag skulle aldrig få för mig om att rida en häst som är halt. Ibland går jag på promenader, men det är knappt ens det.
Skulle hästen vara halt i mer än ett par - tre/fyra dagar skulle jag ringa vet.
En häst som är halt i 3 veckor har nog ganska allvarliga problem :crazy:

Jag är för snål för att INTE åka och undersöka.

Oavsett vad hältan beror på, om hästen fortsätter att avlasta och snedbelasta kommer ju andra problem som ett brev på posten. En häst som upplever obehag blir stressad, svårriden, omotiverad och till slut behövs det förutom bot mot hältan också diverse behandlingar mot snedmuskling, stelheter, förskjutningar etc.

Min sensmoral (egen erfarenhet) är att det är billigare och bättre för alla parter att stämma i bäcken hellre än i ån. Det finns ju också de gånger som det som blivit bedömt av amatör som ofarlig sträckning visat sig vara något som är långt allvarligare, och kanske obotligt, om det fått gå en vecka längre obehandlat. Ledband som brister etc.

Skulle min häst kännas aningens oren men väldigt diffust och jag inte kunde hitta något som pekade på varför så skulle jag låta henne vila några dagar, byta till liten hage etc. och linda med BoT eller dylikt. Alltså avvakta några dagar.
Om det sedan inte verkar OK skulle jag ta ut veterinären för en koll.

Vore hästen mer ordentligt halt så skulle jag ordna sjukhage direkt och boka tid snarast på klinik (Strömsholm).

Om hästen blir halt och har någon synlig orsak, t ex sår, sparkskada, tappat sko, misstänkt hovböld, så kan man behandla utifrån det, normalt liten hage och ingen ridning och ev hovslagare/veterinär, ev per telefon. Men om inget syns så blir jag väldigt orolig, då är det vet direkt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 733
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: animalasia
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 048
Senast: jemeni
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?