• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Gronda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 750
G

Gronda

När pållen blir halt, ringer ni alltid veterinären?
3-årsstoet haltar lätt på ena bakbenet sedan ett par veckor tillbaka. Inga sår, svullnader eller ömhet. Rids endast 1 gång per vecka, samt arbetas i övrigt måttligt (1-2 ggr/vecka). Tror inte på överansträngning, utan gissar att hon har sträckt sig. Är bara lite förundrad över att det inte läkt ut. Hur länge skulle ni vänta innan ni tar ut veterinär?

Sv: Hältor

Hur lång tid är "ett par veckor"?

Jag hade nog ringt imorgonbitti om jag var du, iaf för att prata med vet.

Om jag hade koll på vad som hänt, och hästen hade muskelspänningar/ömhet som stämmer med teorin att det är en muskelsträckning, och rörelsestörningen stämmer med de muskler som verkar ha problem, så skulle jag massera, stretcha och röra på hästen i rimlig omfattning. Jag skulle förvänta mig att det blev bättre och bättre så länge jag låg rätt i belastningen (inte för mycket men tillräckligt för att hjälpa läkningen), och om inte det hände skulle jag ringa vet för att utesluta att det är något annat problem.

mvh
Lejonelle

Ett par är detsamma som två veckor för mig...
Jag ska kontakta veterinären imorgon i annat ärende, så jag får väll diskutera det hela med honom.

Blir ju lite osäker på om det kan vara en sträckning nu, för hon reagerar inte när man strachar och "drar" i benen. Klurigt när man inte hittar någon orsak ju :smirk: Bara haltar, och lika mycket nu som för 2 veckor sedan...

Är det hältor så är det bara djursjukhuset som gäller för mej, är himla nojjig efter all otur man har haft!

Du kan ju alltid ringa och rådfråga en vet.
Ska jag själv göra förövrigt tror jag.
Alla fall om Herman är svullen i benet i morgon också.

Om någon av mina hästar går orent så kollar jag med hovis och massör innan jag ringer vet om det inte är en mega hälta eller stora svullna ben el liknande som skvallnrar direkt om vad/var det är. Detta för att utesluta hovböld osv samt muskelstörningar. Det är inte kul att åka till klinik med hästar och de säger att jadu... jag hade ringt ut en massör för det finns inga andra fel på hästen... Å så var man 1000 spänn fattigare redan där...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 727
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 189
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min lilla pålle kom in med det här såret ikväll. Sitter högt upp på insidan av bakbenet, och hon var inte jättepigg på att låta oss...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Myzan87
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka