Haltande hund, vad tusan kan det vara?

Energi

Trådstartare
Otursdrabbade Bosse igen nu då.. För två dagar sedan fick han ett getingstick höger fram, haltade lite men gick över efter någon timme.

Igår lekte vi lite apport i gräset och helt plötsligt skrek han till och kastade sig åt sidan. Började halta höger bak. Jag trodde på getingstick igen och avvaktade. Nu idag haltar han fortfarande! Natten har varit hemsk, han varit tvungen att lyfta upp för trappan, hjälpa honom upp och ner i sängen osv.

Börjar fundera lite. För någon/några månader sen kliade pappa honom på baken, Bosse vänder sig om och pappa hör att det "klickar" i höften. Hade inte ont eller något, bara ett litet klick och så var det över. Funderar nu på om det kanske kan vara något med höften då.
Han är lite varm och svullen vid låret, men jag kan böja benet, klämma och känna utan att han reagerar.

Självklart ska vi till veterinären, men har ni några tankar och ideér om vad det kan vara?

Sv: Haltande hund, vad tusan kan det vara?

Stukning, sträckning, kan vara mycket och behöver inte vara allvarligt. Min hund haltar till och från men är friröntgad och kollad av ortoped, hon har helt enkelt lätt för att stuka sig.

Det är visst inte helt ovanligt att det kan knäppa och knaka lite i valpar har jag hört.

Tack för svaret, men nån valp är det inte :D

-----------------------------------------------------------------------
Ni är inte många som har svarat, men några har tittat så jag uppdaterar efter som.

Idag har vi varit hos veterinären som såg direkt att "ja men det är ju Bosse!" så charmar folk, det gör han allt!
Vi har inte sett någon förbättring alls de här dagarna. Vet. kände, sträckte och klämde, misstänkte skada i knäleden. Har fått smärtstillade och anti-inflammatoriskt som Bo-Man ska ta i 10 dagar.Blir det inte bättre blir det operation!

Kollar man inte med röntgen osv innan man opererar??? :crazy:

Svarar båda.

Felet vet vi ju inte, det är därför dom ska öppna upp.
Det enda jag vet är att det är någonting med knäleden. Vet. trodde på ledbandsskada.

"Öppnar dem upp" utan att röntga eller göra ultraljud först? :confused:

Är det vanligt att man gör så...?

Jag har faktiskt ingen aning, ärligt talat.. :o
Eftersom att jag inte kan något själv om det här får jag snällt ta och lita på vet.

skulle råda en annan veterinär först innan de skulle bli aktuellt att operera...man öppnar inte upp ett djur innan man röntgat

Nu uppdaterar jag igen, förhoppningsvis för sista gången!

Igår, torsdag, var vi till vet. igen. Bosse spände sig så dant att han inte kunde känna ordentligt, så det blev en lugnande spruta. Vet. sa att det här var garanterat ett korsband som gått av. Sen frågade han hur vi ville göra, som det såg ut hade vi två alternativ.

1. Han får leva på smärtstillande resten av livet, och vi får hoppas på det bästa. Till slut skulle det bli förkalkningar som skulle göra honom stel. Men han skulle få slippa operation.
2. Operation där han tar bort det trasiga. Förhoppningsvis ska han bli som innan.

För oss var det inget tal om att leva på smärtstillande. Han är bara 4 år, skulle han då aldrig få komma ut på promenader igen någonsin? Som det såg ut kunde han ju inte ta mer än kissepauser utan att få ont.

SÅ, nu är han opererad, allt gick enligt planerna och vet. tror att det kommer bli bra. Ska tillbaka om tio dagar och ta stygnen, vi får veta mer då.

P6050001.jpg

Men lilla plutten då.

Kunde de sy ihop korsbanden igen? Eller är de bortplockade helt?

Vad är det för ras på hunden?

Jag gissar att det blir mycket rehab snart. Hoppas att han blir helt återställd.

/Mysgrisen som hade hund med brutet ben på två ställen för ganska exakt ett år sedan. Nu är han äntligen så gott som helt bra:love:

Det trasiga korsbandet är, efter vad jag förstått, helt borttaget.
Han är australisk terrier :)

Ja, rehab lär det väl bli i stora doser!
OJ! Vad hade hänt med din hund då?

Han hoppade ut från våran utetrapp, som han alltid gör, som en kamikaazepilot. Långt ut på gräsmattan med alla fyra samtidigt. Men den här gången gick det inte så bra.

Han började parera i hoppet, för den andra hunden var ivägen, och så landade han med bakbenet på ett rep som troligtvis gled undan. Hans ben knäcktes under honom.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en rottis på 3 1/2 år. Misstänkt ett tag att hon är besvärad, av har ont. Men aldrig påvisat hälta eller annat. Men har alltid...
Svar
14
· Visningar
2 842
Hundhälsa Börjar med att skriva att jag ska ringa veterinär direkt imorgon bitti, så har vi den biten avklarad! Tar det från början. I...
Svar
4
· Visningar
1 383
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 174
Senast: squarepants
·
Hundhälsa Har en australisk terrier som fyller sju snart. Han har inte haft det lätt utan det har varit skador varje år sedan han var liten...
Svar
1
· Visningar
732
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka