A

aprillan

När jag var ute och red i söndags så tyckte jag att det var nåt fel på hästen högra framben. Han haltade! Så jag red hem med honom efter en stund. Jag fick hjälp att kolla honom och mycket riktigt han var halt! Han är inte svullen eller öm i benet men lite gallig. Vad kan det vara? Har det med betet att göra?Har ni några bra svar?

Sv: Hälta

Gallor kan ju bero på mer än bara fodret/betet.

Tänkte på hur mycket du har ridit din häst innan söndagen och hur intensivt (hårt) du tränat med honom?

Han har inte en sne/böjd sko? Gallor kan nämligen uppkomma vid snea/böjda skor också och där igenom kan hästen bli halt. (skodd?!)

Är din häst varm i hoven? Kan det bero på en söm? (om han är skodd vill säga?!)

Har ni kollat igenom det diagonala benet? Ibland kan man se fel vad gäller en hästs hälta! Det diagonala benet d.v.s. vänster bak i ditt fall kan vara boven i dramat egentlgen...!

Snubblade han till något innan du märkte av hältan? Kan han ha vrickat sig/trampat snett?

Senast ändrad av en moderator:

Han rids ca 3-4 gånger i veckan. Bara lite lagom fart och inte för hårt i ridningen. Han fick vila fram tills idag! Min medryttare skrittade honom en stund idag och han markerar fortfarande på benet. Bör han fortfarande vila?

ja, låt honom vila tills han är helt bra. är han fortfarande dålig på söndag, måndag så ring vet och kolla upp säkert, kan ju vara eller bli något allvarligt om han fortfarande är halt, eller fortsätter att rida honom!

Är hästen alltså halt i skritten??
Jag tycker du ska ringa veterinären och hästen ska absolut inte ridas förrän det är utrett (Alt. några dagar efter att den är helt o-halt.).
Är hästen halt i skritt tycker jag inte den ska motionera öht (Skulle släppa i mindre hage!), är hästen bara halt i trav skulle jag låta den gå i hage som vanligt.

Med tanke på att det snart gått en vecka så bör du ringa vet. på måndag om den inte blir 100 innan.
Även om det skulle ha blivit Bättre så är en veckas hälta ganska allvarligt (speciellt om den markerar i skritt.)

Är hästen gallig i alla benen så borde det inte bero på det, men det kan man inte veta om hästen inte är undersökt.

Ni ska inte rida eller på annat sätt motionera en halt häst, så länge ni inta har fått en diagnos aw weterinär som säger att hästen skulle må bättre aw en wiss form aw träning. Det är wäl ganska grundläggande ändå? Blir hästen halt under ett ridpass sitter man aw och leder den hem.

Orsaken kan wara i princip wad som helst. En wrickning med ledinflammation till följd, en öweransträngd sena, en pålagring som ger sig till känna, strålbenshälta, howböld osw!

Eftersom ni inte werkar ha så mycket kunskap i ämnet tycker jag att en weterinär bör undersöka hästen. Wisst kan man prowa med wila (liten hage brukar wara ok, men det är inte säkert att det är så i det här fallet) och awwakta några dagar, men som sagt - jag tycker att ni bör ringa direkt.

Lycka till!

Alltså! Han är halt i både skritt och trav. men jag ska flytta honom till en annan hage idag och se om han blir bättre. Det kan ju trots allt vara betet! Är ju värt att prova iallafall.

En häst blir inte halt på ett ben av bete!

Om du nu vill avvakta så ska du inte rida eller motionera hästen. Om möjligt stalla in hästen på natten och mindre hage på dan.

Blir det inte bättre inom några dagar så ska du kontakta vet.!

Har ni kollat med hovslagare så att ingen hovbölt är på g? hovbölder kan ju även sitta en bit in i hoven ..

Alltså! Han är halt i både skritt och trav. men jag ska flytta honom till en annan hage idag och se om han blir bättre. Det kan ju trots allt vara betet! Är ju värt att prova iallafall.

Men snälla nån. Om hästen blir halt aw betet så har den fång och behöwer definitiwt snabb hjälp. Den bör definitiwt inte gå i hage alls. Annars så tror jag att du har fått det hela om bakfoten - en häst kan wisserligen få gallor aw att beta, men den blir inte halt!

Du werkar sätta likhetstecken mellan galla och hälta?

Hur gammal är du? Antar att du inte är så gammal, men har du inte någon wu en som kan hjälpa dig?

När jag var ute och red i söndags så tyckte jag att det var nåt fel på hästen högra framben. Han haltade! Så jag red hem med honom efter en stund. Jag fick hjälp att kolla honom och mycket riktigt han var halt! Han är inte svullen eller öm i benet men lite gallig. Vad kan det vara? Har det med betet att göra?Har ni några bra svar?
Nästa gång din häst haltar när du rider ut..SITT AV och gå hem!
Man rider inte på en halt häst.
Sen kontaktar du en som är kunnig på häst för rätt hjälp,veterinär är smart.:idea:

Om hästen är halt i skritten ska du definitivt sätta hästen i en annan LITEN hage. Ingen stor hage som den kan springa i. Gärna även på box en del av dygnet.
Är den halt i skritten så har den problem att gå, och det är väl bra onödigt att utsätta den för smärta.

Det beror garanterat inte på gräset.
Ring veterinären det första du gör på måndag!

Hälta i skritt i ca en vecka är allvarligt!

Vill nu bara tillägga att hästen ej är halt längre! var ute idag och han var helt ok. Både trava och galoppera i hagen utan någon anmärkning. Så var det med det! Jag red honom alltså INTE! The End.

Not the end
Nästa gång du är ute och rider hästen och du märker att han är halt,
Hoppa av honom och LED honom hem !
The End ?
Hambo

Fascinerande. Longera hästen på hårt underlag i trav innan du säger att den är o-halt.
Var den halt i skritt för 2 dagar sen så lär den inte vara helt okej än.

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 260
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att curla eller inte curla sina barn
  • Gamla trotjänare
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur