G

Ghania

Min häst är halt...orsak-ingen som vet!

Jag har inte haft råd att ta hem någon veterinär. Hon haltar bara lite lätt i trav speciellt i ena varvet. I skritt visar hon inget. det finns ingen svullnad någonstans.

hon har gått i sjukhage lite mer en 1vecka men haltar ännu. Har ni några tips? har inte vart med om hälta förrut.

funderar på om det är sadeln som har gjort det, den har inte legat något bra på henne.

Har ni några förslag vad det kan bero på och vad jag kan göra??

Sv: Hälta!

hovböld?

ta ut vet, det har precis vart lönne helg så?

Kolla med en tång om hoven ömmar. Jag hade ett kallblod som blev halt, visade inget i skritt eller i hagen men ville inte trava eller ridas. Det fanns ingen svullnad, ingen värme någonstans, han stod i sjukhage i flera veckor men blev inte bättre. När hovslagaren kom klämde han runt hoven med en tång (över hovväggen och sulan) och då visade hästen kraftig smärta. Vi gissade då på hovböld men åkte in och röntgade - strålbenet var av. Det fanns inte så mycket att göra, tyvärr.

Annat alternativ - gammal häst? Utslitna leder?

Lycka till!

åk till klinik. Om du tar ut vet kan den inte göra så mycket mer än att konstatera att den är halt, och det vet du ju redan eller hur?

pengar till ett klinikbesök går alltid att skrapa ihop. så beställ tid redan idag.

att ta på sig ägaransvaret för en häst innebär att man måste ha råd att ta ut veterinär eller köra hästen till klinik vid behov. att säga att man inte har råd är fruktansvärt oacceptabelt i mina ögon.

Om hältan är marginell skulle jag säga att det är okej att vila hästen i ngn dryg vecka för att utesluta att det bara är en mild vrickning eller sträckning. Längre än så, eller om hältan är grövre, så är det koll av veterinär omgående som gäller och jag säger som tidigare - spara pengar och åk då till klinik direkt, att ta hem veterinären kostar mest pengar och leder inte till så mycket då det oftast är en mer avancerad hälturedning som krävs och en sån görs på klinik.

att tänka i pengar att man inte har råd just nu i ett sånt fall är ohållbart, för du riskerar att stå med betydligt högre kostnader som blir helt oundvikliga, om det är en skada som får gå för långt innan åtgärd.

Har oxå svårt med pengar just nu, men hästen måste prioriteras när det gäller dennes hälsa......annars är man ingen lämplig hästägare! Låter hårt, men det är faktiskt så.

Har äntligen fått hjälp med hältan. Visade sig vara en röta som hade växt sig väldigt stor. Konstigt att aldrig hovslagaren märkte det fast jag hade pratat med denne.
Det behövdes aldrig någon veterinär som tur va har nyss haft ett ormbett på en av mina hästar vilket ledde till penga problemet.

du skrev första inlägget i juni tog det 3 månader att hitta felet :crazy::eek: gick den och var halt så länge ?? :eek:

Jag hoppas verkligen du driver med oss.

Har man inte råd att åka till veterinär ska man inte ha något djur alls!
Om hästen blir sjuk/halt etc så får man ta lån och har man ont om pengar då så får man leva på makaroner tills man har betalat av det lånet.

Har man inte råd att åka till veterinär ska man inte ha något djur alls!
Om hästen blir sjuk/halt etc så får man ta lån och har man ont om pengar då så får man leva på makaroner tills man har betalat av det lånet.

Jag håller helt med dig. Om ändå alla hade den insikten...

Att ha häst är dyrt, och gick det tre månader utan att du tog ut veterinär borde du skämmas. Låna pengar, som hästägare har du ett stort ansvar även om du har dåligt med pengar. Du är faktiskt den enda som kan hjälpa hästen.

Har äntligen fått hjälp med hältan. Visade sig vara en röta som hade växt sig väldigt stor. Konstigt att aldrig hovslagaren märkte det fast jag hade pratat med denne.
Det behövdes aldrig någon veterinär som tur va har nyss haft ett ormbett på en av mina hästar vilket ledde till penga problemet.

:eek:
upptäckte du inte en så allvarlig röta??!!

det måste ju ha luktat h-e?? och sett ut därefter.

och låtit hästen gå med outredd hälta i 3 MÅNADER?

..vissa människor gör mig förstummade..

Om man inte har råd att anlita vet så ska man ej ha någon häst! sånt måste alltid finnas med i beräkningen ifall något händer

Att låta en häst gå med en odiagnosticerad hälta i 3 månader är faktiskt ett brott mot djurskyddslagen. Har man inte råd att ha häst bör man inte ha någon.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 771
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka