Sv: Hälta!

Rötan gör att strålen kan bli känslig för tryck och när hästen går så att strålen får kontakt med underlaget så kan hästen halta, ja.

Tack för svaret, jag har aldrig hört talas om en häst som blivit halt av strålröta bara. Antagligen för att det behandlas i tid. Det är ju väldigt lätt att upptäcka till skillnad mot tex ledinflammation...

Ett ormbett brukar inte kosta många kronor att behandla. Jag betalade 500kr sist en häst blev biten av en huggorm

Min häst är halt...orsak-ingen som vet!

Jag har inte haft råd att ta hem någon veterinär. Hon haltar bara lite lätt i trav speciellt i ena varvet. I skritt visar hon inget. det finns ingen svullnad någonstans.

hon har gått i sjukhage lite mer en 1vecka men haltar ännu. Har ni några tips? har inte vart med om hälta förrut.

funderar på om det är sadeln som har gjort det, den har inte legat något bra på henne.

Har ni några förslag vad det kan bero på och vad jag kan göra??

Att bara låta henne stå i sjukhage tror jag inte är det bästa. Istället skulle jag gå en kort promenad med henne varje dag, dels för att vid lätta hältor är det aldrig direkt dåligt att bara skritta och dels för att hon inte ska bli stel.

Mitt arabsto fick samma typ av hälta i våras, den visade sig bara i trav i ena varvet och hon ömmade inte eller var svullen. Jag trodde också att vila var det bästa i början så hon fick stå ett par dagar, men sen fick jag tipset att gå korta skrittrundor med henne. Detta gjorde vi i en vecka och sen var hältan borta. Har heller inte sett till den sedan dess :)
Blir det sen inte bättre finns tyvärr inget annat att göra än att ta dit vet. men som sagt skritta med henne!

Hoppas det löser sig!

Sluta anklaga, det har varit betesperiod och jag tror MÅNGA hästägare slarvar med kontroll av hovarna då....

Ägaren har nog haft dåligt samvete och har väl nu lärt sig något av det hela.

Lustigt att ingen tipsade henne om att det kunde vara en anledning till hältan. Alla ropar klinik....

Sluta anklaga, det har varit betesperiod och jag tror MÅNGA hästägare slarvar med kontroll av hovarna då....
Lustigt att ingen tipsade henne om att det kunde vara en anledning till hältan. Alla ropar klinik....

skulle det vara en ursäkt menar du? jag håller inte med, majoriteten kollar sina hästar dagligen mycket noga.

vaddå - så för att ngn skulle identifiera problemet så skulle inte hästen behöva veterinär vård menar du, efter att ha gått o-åtgärdad i 3 månaders tid? Menar du på fullt allvar att du genast insåg att problemet "bara" var röta, och därmed kunde behandlas lite quick fix hemma utan veterinär?

Nej, det menar jag inte utan du tror det bara...

Men en hälta kan bero på en massa saker, det var ju nåt sånt hon ville veta inte hur dålig hon är som människa.

Någon kunde tipsat om det så hade hon kunnat hjälpa sin häst tidigare. Hon kanske hade ringt sin hovslagare om någon menat på det men alla ropade klinik i princip. Det vara bara det jag menade.

Rötor som är djupa kan missas om man slarvar, på ytan kanske de inte syns men börjar man kratsa i det så...urk!

så du tycker att de råd som getts på ett internet forum ang. att man inte kan veta säkert utan expert hjälp, befogar att det tar 3 månader innan man kollar upp hästen?

Du lägger påhittade ord i min "mun". Jag tycker inte alls det är okey att vänta 3 månader med att be någon kunnig att titta på hästen iallafall. Det var inget akut problem, den visade lätt hälta.

Men jag tyckte bara att det var lite konstigt att ingen nämnde att hon skulle gå igenom hovarna ORDENTLIGT. För många hältor beror på hoven.

Äsch, sluta vrida o vända på orden för att få debattera mot mig. Det ändrar ju inget.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 771
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka