MalinML

Trådstartare
Har ett jätte problem med min häst, någon som har en fundering eller gissning på vad det kan vara?

Försöker göra historien så kort som möjligt..
Har ett halvblod som nu är 9, och det började i höstas med att hon markerade på olika ben både vid ridning och longering.
Var hos Equterapeut och hon behandlade en gång då hästen var stel och spänd i stor sätt hela kroppen.
Behandlingen hjälpte inte märkbart och tre veckor efter var vi på plats igen, hon skickade oss till veterinär.
Vi hittade att hon hade inflammation i både rygg (troligen pga sadeln) och höger hovled (troligen pga hovslagaren), och behandlades.
Efter ytterligare tre veckor var det återbesök och behandlingen hade inte hjälpt och det togs diverse prover b.la kontroll för EMS, metabolisk sjukdom för hon tyckte att hästen var slö, inte alls trevlig i humöret och öm i hela kroppen.
EMS provet var negativt men jag bytte ändå fodret från müsli till pellets utan socker och stärkelse.
Hästen har gått i hage och promenadridits sen i Oktober då vi var hos veterinären.

I Februari var jag hos Equiterapeuten igen för att kolla så hon var helt frisk innan jag började sätta igång henne, special beställde en ny sadel och längtat efter att börja igen.

Då kom magsugaren, då terapeuten inte fick rätt med vissa delar i kroppen som hon behandlat alla gånger innan. Hon misstänker att hästen har gått omkull kanske i tidig ålder och slagit i ryggen rejält i korset/länden och manken och smärtorna som kommer nu är pga detta.

Jag bokar ny tid hos veterinären och hon hittar inget, longerar och hon markerar på olika ben och är öm i rygg o hela kroppen. Och vill inte ultraljuda
Det visar sig att vi är tillbaka på ruta ett.
Veterinären tror ändå att det är EMS och vill att jag medicinerar mot det, blodprov är ivägskickat.
Jag kan inte se att hon har de symtom som EMS, hon har ingen fettrand i nacke eller svansrot och är inte överviktig trots att det är en stor och grov tjej.

Jag tror eller hoppas inte själv att det är EMS då medicinerna gör att man inte får tävla.
Men VAD kan det vara?!
Vill ju att hästen ska må bra!

Någon som har en aning om vad det kan vara? Tacksam för alla tips.

Jag tror eller hoppas inte själv att det är EMS då medicinerna gör att man inte får tävla.

Fast detta måste väl ändå vara ett icke-problem? Om hästen inte ens är ridbar p g a smärtor, känns tävling extremt långt bort. Däremot känns det vettigt att prova att medicinera för att se om hästen reagerar positivt.

Det är första gången jag hört att EMS skulle ge sådana smärtor, hältor osv.

Men, du verkar inte nöjd med veterinären så varför tar du inte en second opinion om du är tveksam?

Det är första gången jag hört att EMS skulle ge sådana smärtor, hältor osv.

Men, du verkar inte nöjd med veterinären så varför tar du inte en second opinion om du är tveksam?

Jo jag får vända mig till en annan veterinär, inväntar svaret på blodprovet först tänkte jag.

Jag skulle ta blodprov på fästingsjukdomar också eftersom den verkar ha ont överallt och veterinär inte hittat felet.Då kan man utesluta det åtminstone.
Fästingsjukdomar är tyvärr inte ovanligt,långt gångna infektioner kan ge en häst som är slö,som har ont överallt,vandrande hältor,låsningar som inte släpper,humörförändring,och även hormonförändringar!!

Varför vill inte veterinären göra ultraljud? Har hästens rygg röntgats?

Ryggen har blivit röntgad och även hovleder båda fram men det såg fint ut.
Hon vill inte göra ultraljud för det kändes som att leta efter en nål i en höstack sa hon.

V
Jag skulle ta blodprov på fästingsjukdomar också eftersom den verkar ha ont överallt och veterinär inte hittat felet.Då kan man utesluta det åtminstone.
Fästingsjukdomar är tyvärr inte ovanligt,långt gångna infektioner kan ge en häst som är slö,som har ont överallt,vandrande hältor,låsningar som inte släpper,humörförändring,och även hormonförändringar!!

Vi tog borrelia test i höstas och det var negativt, men annars hade det känts mer rimligt än EMS.

Har det inte gjorts någon riktig hältutredning efter behandlingen av hovleden? Att en behandling inte hjälp för hovleden är egentligen inget konstigt alls, det kan ta både lång vila och upprepade behandlingar för att få till en hovled igen. Även specialskor och mycket kompetent hovslagare.

När det är diffusa hältor på detta vis för man ju böja och sen lägga bedövningar tills man släcker hältorna.

Jag blir som inte riktigt klok på vad för utredning som egentligen ens är gjord?

Har det inte gjorts någon riktig hältutredning efter behandlingen av hovleden? Att en behandling inte hjälp för hovleden är egentligen inget konstigt alls, det kan ta både lång vila och upprepade behandlingar för att få till en hovled igen. Även specialskor och mycket kompetent hovslagare.

När det är diffusa hältor på detta vis för man ju böja och sen lägga bedövningar tills man släcker hältorna.

Jag blir som inte riktigt klok på vad för utredning som egentligen ens är gjord?

Hon blev behandlad 2 gånger i hovleden och hade special skor ett tag. Och när vi släckte i hovleden haltade hon på andra ben.
Hon visar inga hältor på böjprov nu utan bara vid longering och speciellt på hårt underlag.

Är det samma ben som hovleden är behandlad som hon fortfarande är halt på? Eller är det nya hältor?

Dels tycker jag det är märkligt att vetrinären inte vill ultraljuda efetrsom ni uppenbarligen inte hittat hela sanningen i hovleden. Jag gissar dock att ni är något på spåren där och att övriga småhältor och ryggömheten kommer som sekundära problem.

Eftersom din veterinär inte verkar vara så sugen på fortsatt utredning kring hoven hade jag iaf bytt klinik. Hade valt en ny klinik med erkänd kompetens just kring hovar och allt där i (är massor som kan vara orsaken där!). Det är svårt med diagnostiken just med hovhältor.

I övrigt är jag helt inne på ditt spår att det inte är EMS.

Nu har jag tagit anaplasma o borrelia prov igen, o det ska tas om två veckor.
Får se om man är på rätt spår nu.

@MalinML
Det är helt onödigt att ta parprovet om 2 veckor.
Tas bara för att se om det är en ny infektion eftersom hästen kan gå kvar med titer från annat tillfälle.
I ditt fall finns många symtom som stöder en infektion som hästen inte kan behandla själv, en sk kronisk infektion som de flesta vets säger inte finns.
Skit i parprovet, har hästen positiv titer så se till att behandla omgående.

@MalinML
Det är helt onödigt att ta parprovet om 2 veckor.
Tas bara för att se om det är en ny infektion eftersom hästen kan gå kvar med titer från annat tillfälle.
I ditt fall finns många symtom som stöder en infektion som hästen inte kan behandla själv, en sk kronisk infektion som de flesta vets säger inte finns.
Skit i parprovet, har hästen positiv titer så se till att behandla omgående.

Ok, då ringer jag veterinären i morgon!

Nu har jag äntligen fått utrett vad hon lider av!
Hon sattes igång för 2 månader sedan och blev halt igen, jag åkte till en annan veterinär eftersom den förra inte kunde hitta något efter 7(!) undersökningar.
Det tog den nya veterinären en halvtimme att hitta var hon hade ont, i höger framhov.
Fick remiss till magnetröntgen då han trodde att det var senor och ligament som hade blivit skadade.
Men det var mycket värre än så, strålbenen på båda fram är skadade och går inte att behandla eller operera.
Tänk att hon har gått med detta sedan jag köpte henne i februari 2013 och veterinären har inte kunnat hitta vad det var!
Nu måste hon ha special skor och kommer få ett liv som promenadhäst om hon inte har för ont..:(:cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 783
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 738
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
419
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka