hälta vid problem i SI-led och liknande?

Nominous

Trådstartare
hur kan en låsning i SI-led eller andra liknande låsningar, muskel/skelettproblem i kors och rygg visa sig?

har en häst som för ett år sedan hade en REJÄL låsning i SI leden. i sommar är han opererad två gånger för kraftig hälta orsakad av griffelbensbrott. nu äntligen efter 3 månader är han haltfri bak.

han är böjd utan böjreaktion men markerar ändå hälta. han är lite nickig men inte halt. svårt att förklara. men han har en oregelbunden rörelse på huvud och överlinje, men inte halt på benen.

kan en låsning i kors/rygg visa sig på detta vis? är ju inte omöjligt att låsningen kommit tillbaka..

skulle ni fortsatt och terrorisera veterinärerna igen fast de inte kan göra nåt säger de och åka till annan veterinär 20 mil bort (närmsta nästa veterinär) eller hade ni tagit ut equiterapeut eller liknande först?

Sv: hälta vid problem i SI-led och liknande?

Har en sån häst. På henne sjunker musklerna undan, ser ut som en ko, diffust halt osv i all oändlighet.

Jag skulle ta ut equiterapeut. Chansen att en veterinär hittar problemet och åtgärdar det är minimal... Skulle tro de mest bara skulle spruta i benens leder. Dåliga erfarenheter har jag som det kanske märks. Kämpade i flera år med veterinärer tills en equiterapeut behandlade och vips var kusen som ny.

Om hästen inte visar hälta vid böjprov så skulle jag också ta ut en ET.
Det är många hästar som inte blir bra av en behandling, utan behöver flera för att låsningen ska ge med sig helt. Ibland "åker det tillbaka" och behöver justeras ytterligare en gång. Jag själv har haft hästar som endast behövt en behandling men de flesta jag behandlat har behövt återbesök.

Låsningar eller snedhet kan definitivt ge de symptom du beskriver.

Har en sån häst. På henne sjunker musklerna undan, ser ut som en ko, diffust halt osv i all oändlighet.

Jag skulle ta ut equiterapeut. Chansen att en veterinär hittar problemet och åtgärdar det är minimal... Skulle tro de mest bara skulle spruta i benens leder. Dåliga erfarenheter har jag som det kanske märks. Kämpade i flera år med veterinärer tills en equiterapeut behandlade och vips var kusen som ny.

han är också lite insjunken i rygg och vid manken. men han har börjar bygga lite muskler genom skritt i vild terräng. känns mjukare efter som. har bara haft hästen sedan april och då var han halt pga griffelbensbrottet. så jag har som ingen historia att jämföra med så förutom att han har haft en låsning.

jag tror också att det skulle vara bra med en ET. speciellt när jag har tillgång till en superbra ET! värt att prova :)

Om hästen inte visar hälta vid böjprov så skulle jag också ta ut en ET.
Det är många hästar som inte blir bra av en behandling, utan behöver flera för att låsningen ska ge med sig helt. Ibland "åker det tillbaka" och behöver justeras ytterligare en gång. Jag själv har haft hästar som endast behövt en behandling men de flesta jag behandlat har behövt återbesök.

Låsningar eller snedhet kan definitivt ge de symptom du beskriver.

okej, vad skönt att höra att de kan uppvisa denna symtom även pga annat än ledhälta. blir så svårt när han inte visar nåt på böjprov. jag tyckte att han markerade ena fram på böjprovet, men det vara bara första 4 stegen och han visade inget obehag alls när de böjde. så frågan är om det verkligen var nåt att anmärka på? vet skrev 0a på det. jag tyckte det var ½ iafl. men ja...

kanske kommer uppifrån och om man får bort det så kanske frambenet läker ut med? och jag har absolut räknat med återbesök :) senast när han hade låsningen hos förra ägaren var den ETn ut 5 gånger tror jag. han var rejält 'låst'

Om det finns någon i dina trakter som arbetar med chockvåg/tryckvågsbehandling så kan jag absolut rekommendera det. De problemen som du beskriver med SI-leden släpper direkt på min häst.

vad är det för något?? har ingen som helst aning om det är någon som håller på med det i min närhet.. hmm.. intressant.

ni som har hästar med problem i SI-led, hur ofta har ni ut ET och vad gör ni själva för att förebygga? massage, stretching, speciella ridövningar, osv?

Köpte en häst som de på Strömsholm mfl inte kunde hitta vad som var fel. Tog 5 min för en ET att se felet (SI, bäcken och ländkotor) och efter några behandlingar så har det inte kommit tillbaka.
Symtomen var på henne att hon tappade bakdelen ibland. När de hade bedövat olika leder på utredningen så hade de släkt en hälta men en ny dök upp. Hon är den stentuffa modellen så var tydligen svårt att få henne att visa att det gjorde ont.

Tänkte ta ut en ET igen senare för koll om det börjat komma tillbaka något utan jag märkt det. Det har dock gått ca 3 år sen sista behandlingen

Har bara erfarenhet av en häst med chockvågsbehandling och för den var det en absolut sista chans men det hade gått för långt redan. Men enligt veterinären så ska det vara mkt effektivt för vissa typer av skador men var lite olika hur väl det funkade tydligen.

Senast ändrad:

Min häst fick jätteont i ryggen och tappade all framåtbjudning i våras, trolige halkat på isen i hagen? En kiropraktor hittade en låsning i SI-leden, som fixades till. Efter första besöket var ryggen mycket bättre, men inte helt rak i bäckenet. Besök 2 efter en vecka till tog det mesta, och besök 3 efter ytterigare en vecka så verkade hästen bra. Jag hade återbesök efter en månad för att se att det hade hållt sig. Jag masserade ländryggen däremellan.

låter som ni alla har bra erfarenheter av detta och att många ''mystiska'' hältor ''botas'' genom att fixa till det som är felande i rygg och kors.

men kan de blir så att de blir nickiga av att ha ont i korset/SI-led?

hästen i fråga ser faktiskt bra ut när han travar på rakt spår och på volt i vänstervarv ser han ok ut men i högervarv nickar han ner på höger fram. men ingen hälta på böjprov. för mig känns det glasklart - hälta... men om man inte hittar nåt när man böjer då? hoppas det kan vara nån låsning och snedhet som spökar ändå.. :(

Min häst har just behandlats för problem med SI-leden. Yttrade sig som en rörelsestörning i vänster bak främst på volt, men ingen hälta på böjprov.
I övrigt ingen smärta i rygg/länd/kors, men mkt problem med spända muskler och även en överbelastning på höger fram (alltså diagonalt från bak). Denna överbelastning hade inte lett till hälta ännu, men det syns på hur hon sliter skon samt att kotleden börjat bli gallig.
Efter första justeringen av SI-leden för drygt 14 dgr sedan blev hon först väldigt mjuk och rörlig, men efter 10 dgr var hon likadan som tidigare.
Nu är hon behandlad igen och ska nu vila tills på tisdag - efter det får jag se hur hon känns.
Eventuellt blir det en behandling till, men jag och vet. har gott hopp om att hon ska bli ok.

intressant!! hoppas hon blir bättre!

ETn kommer inte förrän nästa torsdag.. är ju skitlänge till dess :crazy: man vill ju kolla dem på en gång när det är nåt.. finns det nåt jag kan göra eller inte ska göra så länge eller är det bara fortsätta skritta på i skogen?

Min häst hade en låsning i bäckenet. Var inte halt utan markerade på högerbak i höger varvet. Tog ut en kiropraktor och hon blev bra, men sen kom låsningen tillbaka en gång efter det men då markerade hon inte. Nu har det gått ett halv år och hon har inte fått tillbaka låsningen :) Jag kollar alltid med kiropraktorn först innan jag åker till kliniken! Såklart inte om hon hade varit riktigt halt eller något liknande!

Du skriver att hästen inte visar hälta på böjprov, och jag förmodar att du menar att hältan inte blir värre då, eftersom den visade hälta på böjt spår? Med böjprov kan man hitta hältor/inflammationer i leder, t ex i kotled och hasled. Men om din häst visar hälta på böjt spår genom att nicka med huvudet så kan det ju vara andra typer av skador i hoven eller i mjukdelar, som inte syns tydligare vid böjprov? Jag vet inte om låsningar i SI-leder kan ge den typen av hälta som du skriver, det är möjligt, men tyvärr tror jag att det kan finnas andra orsaker också.

På klinik brukar man göra böjprov, men också bedöva olika delar av benet för att försöka släcka hältan. Om hästen nickar med huvudet så brukar det ju ofta vara en hälta som sitter ganska lågt i benet, men ingen regel utan undantag, och hästar kan kompensera och visa hälta på konstiga vis ibland...

jo det är ju därför jag frågar er hur låsningar kan te sig och hur hästen visar det. har aldrig haft en häst med låsningar innan. veterinärerna säger bara att jag ska låta han vara och inte ha för bråttom att få han frisk :crazy: så dem vill inte göra mer nu. kanske i vinter. ja tjena att jag väntar till dess.

min riktiga veterinär bor 70 mil bort och kommer hit var 6e vecka, så hon kommer ej förrän i början på september. så jag måste vänta till dess eller åka 20 mil till en annan stad. därför undersöker jag saken om det kan vara låsningar då jag vet han haft det innan. jag vill göra nåt NU, inte vänta flera månader till som han har fått gjort. hästen har varit konvalecsent sedan februari så jag vill få han bra nu. men det tar sån tid med allt :(

Trist med väntetider, håller med. Hoppas din ET hittar något som tar bort rörelsestörningen.

ja jag hoppas verkligen det. är så trist å bara gå omkring och vänta. jag vill ju att han ska bli frisk nu.

har ingen erfarenhet alls av låsningar och snedhet - så jag vet inte vad jag kan vänta mig heller som kan hända om hon får lös han.

ingen som har några tips vad jag ska göra elelr inte göra fram till besöket av ET? :) hästen skrittas enbart..

Ut i skogen och skritta? Gärna i lite terräng så hästen får lyfta på fötterna.
Tänker mest i uppmjukande syfte än i tränande syfte, och det man inte ska göra (om det inte behövs pga humana skäl) är att låta hästen stå. Däremot kan man gärna undvika ridning och aktivera hästen från marken, så slipper den belastningen uppifrån, om man vill minimera skadan sas tills ET kommer ut.

Sen kan du ju själv fråga ET vad denne anser är ett bra rehabiliteringsupplägg. Du kan ju fråga efter lite stretchövningar eller uppmjukande övningar från backen så du har något att göra själv efter behandlingen. (Jag vet hur det är, det kliar i fingrarna när man inte kan göra något själv, eller snarare inte vet vad, men det är ju bra om hästen kollas först.)

jag skrittar i skogen varje dag och tänkte fortsätta med det. han e lite knäpp så jag går ej helst på marken i skogen. då är jag ett huvud fattigare :D jag skrittar på lång tygel där det är rätt knöligt så han får gymnastisera hela kroppen och hitta balansen själv.

jo jag tänkte att jag ska prata med ET när hon varit här om rehab. :)

så jag ska bara fortsätta som jag gör då?

Ja det låter som ett bra upplägg. Men - jag skulle rekommendera att försöka glida in på arbete från marken, i någon form. Om man hittar problem som t ex är relaterade till korset eller rygg-/halskotorna är det mycket bättre att arbeta uppmjukande på marken en period efter behandlingen. Med vikt uppifrån och sadel på är det mycket större risk att det går tillbaka igen innan kroppen anpassat sig till rätt läge, men det är ändå bra att hästen får röra på sig.

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 779
Senast: Josofinito
·
Hästvård Nu blir jag galen snart så vill höra om någon av er haft liknande skador. Åkte in till veterinären i början på året eftersom hon varit...
Svar
16
· Visningar
3 010
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Saile
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 789
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka