Hälta vid böjprov, friskförklarad efter 2 veckor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare inza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 517
I

inza

Hur ser ni på detta scenario:

Hälta vf som upptäckts efter böjprov vid klinikbes. I övrigt helt u.a.
Hästen i full kondition, ingen tidigare hälta eller likn.
Behandlad i kotan en gång, sedan vila 2v.
ÅB efter 2v, nytt böjprov, helt u.a.
Hästen friskförklarad av vet.

Är saken utagerad eller hur ska man tänka?

Sv: Hälta vid böjprov, friskförklarad efter 2 veckor

Nej, det tycker jag inte.

Warför gjordes böjprowet? Besiktning eller pga hälta? Äsch det står ju - klinbes!

Warför behandlades hästen alls?
Och om den nu misstänktes ha en ledinflammation så är det osannolikt att denna läkt ut + att orsaken till att inflammationen uppkommit har retts ut och undanröjts på 14 dagar.

Att en häst reagerar wid ett böjprow och efter 14 dagars wila är helt ua är däremot inte owanligt, det kan wara en tillfällig öwerträning eller att den trampat snett i hagen. Wila läker ut och det behöwer inte betyda att hästen kommer att få några framtida problem.

Men just att man walde att behandla? Antingen allwarligare eller skralt i kassan på kliniken.

Jag tycker det är rätt så ofta som en hälta är borta alternativt kraftigt förbättrad 2 veckor efter behandling och vila, jag blir mer förvånad om den inte är det. Sen att inte grundorsaken är borta, det är en annan femma.

En behandling syftar ofta till att påskynda läkningen. De flesta sjukdomar läker ut av sig själv med tiden ändå.

Att hästen svarar så bra på behandlingen tyder på att detta är av högst tillfällig natur. En vrickning eller feltramp koncentrerat till en led och inget annat att anmärka på.
Vi har haft hästar med kotledsinflammation som har berott på vickning (vi såg när han gjorde det i hagen) och en som hade fler problem, dessutom inflammation i båda fram. Vrickningen blev bra på en behandling och återbesök efter 2 veckor varav en i sjukhagen och en med skrittmotion. Han fick ytterligare 2 veckors skrittmotion för att vara säker på att det läktes ut. Sedan har han inte haft problem med det.
Den andra däremot fick tre behandlingar med 3 veckors mellanrum och innan han blev friskförklarad tog det 6 månader.
Är det för köp kan du kanske skriva klausul att ett nytt böjprov ska göras om ex en månad. Men har inte hästen haft problem före detta hade jag nog inte bekymrat mig så mycket. Mycket beror också på hur gammal hästen är, vad den gjort tidigare och vad du ska ha den till.

Jowisst, hältan är i de flesta fall borta, men frågan löd "är saken utagerad?"

Förstår öht inte warför man skulle beh en simpel wrickning med ledinjektion. En ledinjektion kan leda till komplikationer och en inflammation som kroppen lätt kan läka ut själw bör man inte meka med. Att spruta en häst som wisar en reaktion på ett böjprow i samband med besiktning känns owerkill i min wärld. Swarar den däremot inte på wila och ew NSAID är det förstås en annan femma; då kan man hjälpa till att bryta inflammationen som plötsligt gör mer skada än nytta.

Vet ordinerade 2v vila. Ang behandlingen så fick ägaren bestämma: antingen vänta och se eller också behandla omg "för säkerhet skull".
Så du håller med om att det känns lite konstigt?

Senast ändrad av en moderator:

Som jag tidigare sa finns ingen som helst skadehistorik.
Hästen är inte gammal o i tävlingskondition.
Har redan gått en månad sedan behandlingen, igång i träning igen o inte visat någonting efteråt.
Kommer troligtvis besiktiga på nytt.

Jag tycker nog att återbesöket enbart indikerar att behandlingen hade effekt. Men att friskförklara hästen utan att den är fullt igångsatt tycker jag är en smula överilat.

De flesta är ju faktiskt symptomfria efter behandling och vila, fråganär ju om de håller för arbete?

Det är ju ganska vanligt att ledinflammationer läker ut snabbt. Stod hästen på boxvila efter behandlingen eller reds den? Om en häst står på boxvila i två veckor så är det ju inte konstigt att den är frisk och jag tycker det är ganska menläst att göra återbesök om hästen inte är igång igen. Jag brukar föredra (de få gånger det hänt) att hästen behandlas sedan gör man ett återbesök efter ca två veckor för att se om det läkt ut. Hästen sätts sedan igång och efter ett par veckor - en månad gör man nytt återbesök.

Saken är inte utagerad fören man fått bukt med det som orsakade skadan i första hand. Det kan ju vara stelhet, låsning, dåligt underlag, dålig ridning, ensidig träning, utrustning som inte passar, trauma m.m.

Är det en häst du tänker köpa? Givetvis ny besiktning. Jag skulle nog föredra att ta hästen på foder i en månad eller liknande och sedan en besiktning till, alternativt en månads öppet köp. Men det är man ju ofta kinkig med som säljare.

Hästen är fullt igång sedan c:a en månad tillbaka, dvs efter återbesöket.
Är nu klinikbes igen utan problem.
Enda anmärkning var:
"små inaktiva överben inre griffelben BF. I övrigt inom normala gränser".

Är det något?
De är väldigt små och inte nya och vet verkade tycka det var oviktigt.

På sista punkten "bedömning" står:
"uppvisar anmärkning 16, som bedöms sakna betydelse för det angivna användningsområdet (Hoppning LA).
Köp kan rekommenderas.

Jag skulle förmodligen försöka göra något åt priset (men det gör jag alltid :rofl:) med hänvisning till att hästen inte var helt fräsh vid den första besiktningen och överbenen. Sedan skulle jag slå till. Beroende på vilken prisklass det handlar om skulle jag nog köpa hästen om det inte går att pruta heller (men det får man ju inte tala om innan :angel:).

Angående överbenen beror det ju på varför. Är det lika på båda benen - då har det förmodligen med exteriören att göra vilket jag skullet ta mig en funderare på... I annat fall är det som sagt bara att köra på!

Lycka till.

Kolla med försäkringsbolaget att den går att försäkra utan reservationer till inköpspriset. Sätt också detta som förutsättning för köp (i kontraktet).

I övrigt håller jag med Rumpis.

Oj, jag var helt säker på att det bara var på ena benet, men nu blir jag osäker... tänk om det var på bägge? hm Måste kolla...

Redan kollat med försäkringen och var inga problem där.

Varmt tack för allas råd!!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 234
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 690
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 345
Senast: Lavinia
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 208
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025