hälta som vägrar ge med sig

M

Malinka

nu har mitt sto varit halt i snart tre veckor, och ingen förbättring har märkts av:/
Det började med att vi märkte att hon markerade i trav, bara en lätt markering och ingenting syntes i skritt. Ringde veterinär som tyckte att vi skulle avvakta, så vi väntade några dagar, ingen förbättring. Ringde igen och han kom ut. Hon reagerade efter böjprov på vänster framkota. Vet trodde på en stukning och skrev ut antiinflammatoriskt. Vi bytte i samma veva stall, veterinären tyckte att det var ok, så vi promenerade till det nya stallet, ca en timmes promenad. Hon skulle gå i sjukhage vilket inte fungerade, hon var jättenervös och travade runt som en toka, så vi släppte ihop henne med de andra stona vilket som tur var fungerade bra, och hon var lugn igen.
Dagen efter var hon mer halt. Inte blockhalt men hon markerade mer. Hon fick vara kvar ute i hagen ändå.
Dagen efter det var det bättre och hältan såg ut som innan.
Tredje natten i stallet fick hon ändå stå inne. Dagen efter var hon mycket mer halt, och efter att ha ringt vet (igen) bestämde vi att boxvila inte verkade vara nåt alternativ.

Det antiinflammatoriska har inte hjälpt, därför var veterinären ute igen igår. Vi longerade henne och han tyckte att det såg lite bättre ut, jag ser dock ingen som helst skillnad:/ Han böjde igenom henne på de andra benen också, ingen reaktion där.
När han böjde v. fram reagerade hon inte längre lika kraftigt på kotan. Bara en liten reaktion på kotan, och även en liten reaktion på knäet. Veterinären verkade därför säker på att det inte sitter i nån led utan att det är nån sträckning eller något liknande, alltså att problemet är muskulärt. Så nu ska vi börja skritta henne lite försiktigt, för att se om det blir nån förändring.

Vad tror ni? Kan en sträckning vara såhär? Det har ju gått så himla lång tid och hon var inte svullen eller varm ens i början när hon var halt. Hon är pigg och gla och precis som vanligt förutom sin hälta. Jag är ju hypernervös och har fantiserat ihop alla möjliga diagnoser:cry:

Ni som haft hästar med sträckning, hur har de varit? Jag funderar ju på om det är en fissur eller nåt sånt, eller nån blödning nånstans. ååh, hatar det här:/

Hon blir ju som sagt mer halt av att stå inne och vara stilla, borde inte det tala för att problemet sitter i en muskel? Om det var en fissur borde hon väl vara mer halt? blödning? Nån som vet?

Veterinären tyckte att vi skulle ta henne till klinik om det inte blivit bättre på några veckor, men han tyckte att vi skulle vänta tills dess.

Sv: hälta som vägrar ge med sig

Hej,

Jag tycker du skall åka till klinik direkt och göra en hältutredning. Där kan man ta plåtar och ultraljud så får du veta vad det är istället för att gissa och undra. Då kan man sätta in rätt behandling direkt och hästen blir förhoppnignsvis frisk!

Mm, förstår din tanke, och håller väl egentligen med. Till saken hör dock att hästen är livrädd för att åka transport. Det är därför vet. har varit ute istället för att jag kört iväg henne. Vill försöka göra det här så humant som möjligt mot henne.

Förstår din frustration! Min unghäst hade en muskelbristning och den har tagit ett tag att läka ihop. Hon var inte halt på rakt spår utan bara på böjt, jag åkte till min equiterapeut så hon fick börja med att kolla igenom hästen på det sättet. Men innan hon hittat orsaken till hältan hade jag ju hunnit måla upp f-n och allt och trott att slutet var nära... :crazy: :(
Jag fick rekommendationen att rida/promenera/tömköra rakt fram i några månader för att stärka upp muskeln igen, börja lugnt naturligtvis. Hon är inte halt numer men fortfarande stel i h.b men vi kämpar på i höst och åker sen på återbesök. Blir hon halt igen och det då inte finns muskulära problem då åker jag in med henne till klinik.

Jobbigt är ju om det inte är lättlastat/lättkört men det finns ju ET som åker hem till en också.

// C

Det blir ju väldigt jobbigt när du inte kan få en riktig diagnos och vet hur du skall göra för att hjälpa din pålle. Du håller ju på att oroa dig och vet varken in eller ut. Kan du inte låna en stor trailer och ta med en kompis som håller pållen lugn? Att hästen är mer halt på morgonen när du tar ut den beror säkert att den har stelnat till, men det går över när de får röra lite på sig. Det är ju därmed inte säkert att den mår sämre av det.

Vill också tillägga att om det är en sträckning så gör det jätteont! De blir rejält halta och hängiga och bör inte bli kalla.

Tycker att det här var en himla bra tråd, och lite stämmer det in på min häst också.
Han trampade av sig skon i fredags och fick ny sko på måndagen, ömmade väldigt mycket innan skon kom på eftersom att det inte var mycket av hoven kvar. ville inte ringa vet ännu utan vänta ett tag. Visade honom för en av mina tränare i onsdags som tyckte att det inte fanns tillstymmelse till hälta utan tyckte att jag skulle skritta i går och sedan börja jogga igång honom. sagt och gjort. Hästen visar ingenting i skritt, han är inte öm eller hård någonstans på kroppen. idag så skulle jag jogga och eftersom att min andra tränare var i ridhuset så bad jag henne kolla, hon tyckte absolut att jag skulle börja jogga, det skulle hon ha gjort sa hon. Fick då kommentaren av min kompis att han ibland var ruggigt kort i vänster bak, men inte hela tiden(benet i fråga alltså)... Han är van vid mycket motion och stor hage, skrittmaskin 3 dagar i veckan och träning. Nu har jag haft honom i en sjukhage eftersom att jag inte ville att han skulle ut och springa med den andra hästen om det var något allvarligt. Idag fick han byta till en lite större hage, men fortfarande inte mycket att röra sig i.
Tänkte att jag ska rida honom imorgon, kanske släppa honom i skritten innan så han verkligen får röra på sig om det nu har att göra med stelhet i musklerna.
Om det inte har blivit bättre om en 2-3 dagar tänker jag ringa och överlägga med vet!
Vad tror ni? Lite rörigt kanske, men jag måste fråga bara.
det var inte meningen att försöka sno någon tråd, tyckte bara att den passade så himla bra! :D

hejsan... Jag har en travare som har råkat ut för en försträckt sena och hon reagerade kraftigt på bööjprov.. Men de va så här att jag för några månader sen åkte iväg en vecka och när ja kom hem igen va min häst halt:crazy: men sen sluta hon halte efter 4 dagar å sen efter 7 dagar börja jag rida henne försiktgit å sen va allting bra igen.. men hon va fortfarande svullen och sen börja jag träna henne som vanligt igen när hon kom ikapp me ridning å sånt har inte märkt hälta nånstans men så skulle min vet vaccinera mina hästar så kände han på hennes ben å sa att de va senan som va trasig,, ja veckan efter åkte vi till kågeröds klinik och ultraljuda och longera å då visade hon kraftig hälta:S och så sa vetrinären att ja måste hålla benet lindat med en back on track pad (kostar ungefär 400) jätte bra paddar som man lindar in deras ben i.... så ja märkte inte ens av att hon hade den försträclta senan=S

Ni som haft hästar med sträckning, hur har de varit? Jag funderar ju på om det är en fissur eller nåt sånt, eller nån blödning nånstans. ååh, hatar det här:/

Hon blir ju som sagt mer halt av att stå inne och vara stilla, borde inte det tala för att problemet sitter i en muskel? Om det var en fissur borde hon väl vara mer halt? blödning? Nån som vet?

Jag har haft en häst med en fissur och hon var blockhalt från dag 1. Hältan var konstant hela tiden. När jag upptäckte att hon var halt fick hon vila en vecka men det blev varken bättre eller sämre. Då blev det kliniken och röntgen. Hon var konvalecent i fem månader. Idag är hon helt återställd.

puh, då kanske jag iallafall kan utesluta det. Om hältan blir sämre av att hon står inne och inte rör på sig, då borde väl problemet sitta i en muskel, eller är jag ute och cyklar? Försöker tänka på hur jag själv fungerar... Ååh, himlans hästeskrälle, hon gör mig tokig:cry:

Jag tänkte att jag skulle låta min häst gå i skritten i morgon, för jag tror att han är stel., Och om det har att göra med en sträckning så mår den iallafall bättre avv att få röra på sig :)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 737
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
984
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur