Hälta som blir bättre vid motion...

Twihard

Trådstartare
... Vad kan det bero på? Om en häst plötsligt en dag blivit halt, Inte kraftigt men syns mest i trav och när hästen stått i en box ett tag men blir bättre när den rört sig ett tag. Vad kan det bero på? Ingen värme eller svullnad, ingen smärta när man knackar i hoven efter hovbölder. Allmänt väldigt pigg. Kan det vara något enkelt som går över efter ett tag?

Sv: Hälta som blir bättre vid motion...

Min gamla tant fick ont i ryggen och såg halt ut av det. Jag åkte till kliniken och kollade upp det. De trodde först på spatt men hon röntgades och var ok så de sprutade ryggen och det gjorde susen. Sen fick hon röra på sig 30 min varje dag resten av sitt liv och fick aldrig tillbaka (de) problemen.

Detta är en väldigt pigg ung häst (inte unghäst) som inte ridits hårt och inte visar annat tecken på smärta. uppkom efter en dag i hagen typ.

Kan ju finnas en miljon orsaker. PSSM är en av dom.

Vad är det för ras?

Det låter som en rörelsestörning, oavsett det är en regelrätt hälta eller kommer av annat tex en låsning så åk in till en klinik och kolla upp det. Småsaker kan vara enkla att åtgärda om man gör det snabbt men bli betydligt jäkligare med följdproblem om man väntar...

Det är inte min häst men min kompis. En korsning på frieser-halvblod. Och kom över en dag, märktes först när hon skulle rida den i trav

Skulle nog gissa att det är ngn mjukdel som smärtar, ont i ryggen kan ge hästsymtom t ex. Muskler känns ju ofta bättre när de blir varma. Hade kollat upp hästen alltid bättre än att gå och grubbla...

Kroppens egen smärtlindring kickar in efter ett tag, och hästen ser då bättre ut. Vilket gör att man fullständigt kan slita ut den genom att rida medan den är halt.

Åk till klinik och utred, så inte skadan blir värre.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 905
Senast: Lavinia
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 232
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V