Hälta runt om som sitter i kotorna

Ainon

Trådstartare
Har precis varit på hältutredning med min foder häst.
Visade sig att han är halt runt om och det sitter i samtliga kotor :eek:
Varför han är det kunde veterinären inte förstå men undersökningarna visade det.

Någon som har haft en häst som varit halt på alla 4 kotorna?
Visste ni då varför/hur det uppkom?
Blev hästen bra och hur länge tog det?

Han blev sprutad och ska äta metacam, vi ska på återbesök om 3-4 veckor för att se om läget förbättrats, tills dess får han stå i en pytteliten hage och ha total vila :cry:

Sv: Hälta runt om som sitter i kotorna

Min pålle var halt på båda fram, inte samma sak iof men det berodde på att hon gick för mkt på bogarna (mkt bättre nu) dvs överansträngd. Kan det varit så att din häst gått hårdare på sista tiden? Min pålle blev halt 6 månader efter köpet. Tidigare ägare hade ridit henne på bogarna men bara ridit någon dag/vecka men när jag satte igång henne å red mer så blev det för mkt. Hann inte få ordning på problemet med hennes framtunghet innan hon blev halt men nu är hon bra. Hur är underlaget du rider mest på? Om det är hårt kan det bero på det kanske. Men det måste vara ovanligt att vara halt på alla fyra. Hoppas det blir bättre nu i alla fall....

grejen är att han inte alls gått hård utan jag har ridit väldigt lungt och så..

Blev så chockad att han var halt på alla 4 benen på samma ställe.

En häst jag hörde om var halt på alla 4. Visade pga detta tydligen ingen hälta.:cry: Behandling o vilat. Försiktig igångsättning nu.
Lycka till! Vet inte orsaken.

Ska själv iväg på hältutredning med min. Har behandlat henne till och från sen i höstas av ET. Bäckenrotation och sen nedsänkt bäcken. Har varit bra mellan. Men nu var hon också orörlig i ett bakben och besvärad i hovlederna fram så nu bestämde vi oss för hältutredning av vet. där ET ska vara med. Det känns jättejobbigt men skönt att göra ngt som kanske kan hjälpa på längre sikt om de nu hittar orsakerna.

Senast ändrad av en moderator:

Har precis oxå haft en halt häst, dock var det "bara" framkotorna och framknäna. 4 veterinärbesök innan han blev bra. Veterinären visste inte heller vad det var för fel, och vi vet fortfarande inte varför, så hoppas inte att det kommer tillbaka.
Jag märkte inte ens på honom att han fick ngr problem, det var bara rena turen att vi gjorde en koll på honom.

har ni gjort ngt röntgen på kotorna? Haltar hästen på böjt spår, eller bara på rakt spår?

Min hade inget i kotorna på röntgen, han halatade inte på böjt spår, bara på rakt efter böjprov.

Min fick metacam, buta, kortison och tupkam i kotlederna och rätt in i blodet (för det skulle lägga sig i de lederna som behövdes) han skulle vila och han skulle ridas, fick testa massa olika saker för att han inte blev bättre. Men så vips, kom vi en dag och han var helt bra! Så nu ska han sättas igång, får börja galoppera till helgen :D

men hur är din häst när man böjer den? Min tyckte det var jätteobehagligt att bli böjd, han hoppade fram och tillbaka och vägrade att stå stilla, men den gången han var bra så stod han helt lugn när dom böjde, så han hade nog haft väldigt ont de andra gångerna.

Ingen röntgen blev det, hästen var så jäkla less i slutet efter alla sprutor och böjningar så att det var omöjligt att göra något mer.
Han gillade inte att bli böjd, skuttade i slutet runt och försökte bitas, sparkas, men han är alltid besvärlig om han blir superless, han är lite speciell så jag vet inte om det beror på smärta precis.

Han haltar inte så tydligt eftersom det är på alla 4 men både på böjt och rakt spår så travar han inte rent utan det blir ibland något töltaktigt, ju fortare han springer desto renare är han.

Grattis till att din häst är på G igen!!

Samma här med min häst 3 kotor alltså konstaterad kotledsinflammation. Och får samma behndling som din, sprutad i dom 3 kotorna och äter metacam i 5 dagar. Kändes inget vidare! :crazy: Men kunde ju ha varit värre.

Och det var samma för mig, förstår inte heller riktigt hur hon kan ha fått det. Har inte alls kört hårt mest tagit det lugnt. Så väldigt konstigt! Kan vara underlag och liknande. Tex när man från vintern till våren går över från ridhus till hårda grusvägar eller dylikt.

Hoppas att alla hästar kryar på sig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 830
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat