Hälta på äldre hund

lady_vip

Trådstartare
Min gamla haltar på ett bakben, rejält. Hon vill helst inte stödja på benet och hoppar nu fram på 3 ben. Speciellt märks det när hon har legat en stund och sen reser sig.

Hon säger ingenting, trots att jag kännt igenom henne hårdhänt och letat reaktion så tycker hon inte att det är särskilt obehagligt.
Ingenting i tassen, har letat och letat...

Hon är 10 år nu och det är väl förvisso dags för ålderskrämpor, men jag tycker detta är lite väl mycket. Någon HD-status finns ju inte, men med tanke på att hon mer eller mindre hela livet tränat agility aktivt så borde det kommit tidigare.

Anledningen till att jag frågar här är att jag vet att veterinären kommer känna lite och sen konstatera samma som jag, hunden haltar rejält men visar ingen större reaktion vid böjning och klämmande. Hon får något smärtstillande eller något diffust, säkerligen Glukosamin och sen är det hejdå.
Är det lönt att be om en röntgen? Vilka leder i så fall?

Jag är ju rädd om min lilla pärla och hon ska leva många år till var tanken, helst utan krämpor...

Sv: Hälta på äldre hund

Min ena hund började halta rejält på just ett bakben,
inte heller han har något HD-fel. Vår vanliga Vet kände
igenom honom utan att hitta något ömmande ställe,
han röntgades, men man fann inget fel där heller.
Vi sökte då till en duktig ortoped på Strömsholms
Djursjukhus som sederade min hund och kände igenom
knät på ett speciellt sätt. Inom 5 min kunde han konstatera
att korsbandet var helt av. Hunden opererades senare
av samma veterinär och är idag helt återställd.

Gällande glukosamin som du nämnde, var det det
du menade som är något "diffust" att sätta in?
Min hund äter glukosamin främst pga sin AD men
man ger det också i samband med korsbandskadan,
op och rehaben.

Gällande glukosamin som du nämnde, var det det
du menade som är något "diffust" att sätta in?
Min hund äter glukosamin främst pga sin AD men
man ger det också i samband med korsbandskadan,
op och rehaben.

Det är ju diffust på det sättet att jag inte får någon orsak till hältan om jag bara sätter in det, för det kan jag ju själv börja ge henne idag.

Det är ju diffust på det sättet att jag inte får någon orsak till hältan om jag bara sätter in det, för det kan jag ju själv börja ge henne idag.

Ok det var så du menade, då är jag med!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 362
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 987
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 069
Hundhälsa Med risk för att låta lite överdrivet virrig eller något.. Jag behöver lite tips och råd kring hur jag ska tänka nu, men jag vill att ni...
2
Svar
22
· Visningar
3 274
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18