Hälta och sänkt allmäntillstånd. *Dåligt samvete, hjälp!*

Sv: Hälta och sänkt allmäntillstånd. *Dåligt samvete, hjälp!*

veterinär HAR varit ute och hon får nu behandling, hon har faktiskt varit inne några timmar varje dag, under dygnets varmaste timmar för att vila på box.

Om en tuppkams behandling ger resultat, när kan man se detta?

Jag blir ju lite fundersam till att man sprutat m tuppkam utan att först ha gjort en hältutredning och fastställt diagnos - eller har jag missuppfattat det hela?

Ang att se resultat så händer det rätt ofta att de behöver spruta en andra gång innan det ger full önskad effekt. Är lite osäker på intervallen men har för mig att de har 8 veckors intervaller mellan ÅB och ev ombehandling. Detta har gällt ledinflammation kotor eller bakknän.

Om det nu skulle vara så att det är pålagringar i frambenen, hur kunde det komma så plötsligt?

Vad tråkigt att det håller i sig med det onda.!

D är ju en stor och ganska tung häst som även har jobbat ganska hårt, du vet, med tunga ryttare tidigare på ridskolan.

Sådant sätter säkert sina spår, hon har ju faktiskt hunnit bli hela 20 år, vilket är ganska mycket för en så STOR häst som hon är, all cred till dig som gett henne en så fin pensionstid efter ridskolan :bow:

Ni har ju haft det roligt ihop och jag tycker du ska vara stolt över att ha hållt henne så pigg och fräsch så länge!

Minns fortfarande den dagen då du stod och väntade på att hon skulle komma hem från betet, då jag ordnade med att du fick rida hem henne, din min då var obetalbar och är ett sådant ögonblick jag alltid kommer att minnas.

Vilken lycka. :love:

Att du sedan fick köpa henne och ha henne helt för dig själv i flera år, det tycker jag är oerhört skoj, både för dig och framför allt för henne, hon kunde inte fått en bättre matte.

Jag håller tummarna för er att det ordnar sig så hon kan få vara med lite till.

Stora kramar
Camilla & Ryan & Co

Vad tråkigt att det håller i sig med det onda.!

D är ju en stor och ganska tung häst som även har jobbat ganska hårt, du vet, med tunga ryttare tidigare på ridskolan.

Sådant sätter säkert sina spår, hon har ju faktiskt hunnit bli hela 20 år, vilket är ganska mycket för en så STOR häst som hon är, all cred till dig som gett henne en så fin pensionstid efter ridskolan :bow:

Ni har ju haft det roligt ihop och jag tycker du ska vara stolt över att ha hållt henne så pigg och fräsch så länge!

Minns fortfarande den dagen då du stod och väntade på att hon skulle komma hem från betet, då jag ordnade med att du fick rida hem henne, din min då var obetalbar och är ett sådant ögonblick jag alltid kommer att minnas.

Vilken lycka. :love:

Att du sedan fick köpa henne och ha henne helt för dig själv i flera år, det tycker jag är oerhört skoj, både för dig och framför allt för henne, hon kunde inte fått en bättre matte.

Jag håller tummarna för er att det ordnar sig så hon kan få vara med lite till.

Stora kramar
Camilla & Ryan & Co

Camilla, jag blir helt tårögd. Dendär dagen då jag fick rida hem henne var nog den bästa i mitt liv då. Och att jag sedan fick köpa henne! Det är en saga. Även om jag har vetat att dagen skulle komma så är det hemskt om den sagan tar slut nu..
You know the story, det har varit underbart. Jag slutar inte att hoppas, håller tummarna :)

hälsa dina pensionärer! <3

En hältutredning på klinik har inte gjorts, du har förstått rätt.
Vet. tyckte vi skulle börja med en tuppkam, då hästen är 20 år och inte har något "värde" (för mig är hon värd allt i världen!).

Om inte den behandligen fungerar blir nästa steg att då kanske ta in henne på klinik och utreda, men då sa hon att det handlar om mycket pengar (pengar jag inte har) för att ändå kanske bara få veta att det inte är något att göra åt. Förstår ni dilemmat?

Men hon är väl försäkrad? Då handlar det ju om en självrisk och den borde du snart vara uppe i eftersom hon redan har påbörjat behandling. Tuppkam brukar inte vara så billigt precis.

Jag förstår inte riktigt vad det är för en veterinär som sätter in behandling utan utredning:confused:

Visst förstår jag att hästen är till åren kommen och att man kanske inte drar igång en lång och dyrbar behandling om utgången är oviss eller prognosen dålig men hur sjutton kan man konstatera detta utan vare sig utredning och röntgen/UL. Märkligt tycker jag.

Någon undrade lite tidigare om det här med artros/pålagringar kan visa sig fort. Jag hade , till för ca ett halvår sedan, världens underbaraste häst på foder. En nittonårig valack, superpigg och var som gladast när han fick träna och åka på hopptävling. En dag i vintras när vi skulle brodda var han så himla stel i ett bakben och var sedan halt vid ridning. Vi röntgade bakknät och hittade massa pålagringar och några månader efter upptäckten fick vi lov att ta bort honom, saknar honom så himla mycket. Det gick verkligen snabbt, från att ha tränat och varit igång till att vara så stel på ett par veckor. Nu behöver det ju inte vara så i ditt fall men på min häst gick det så här fort och det är väl bra på ett sätt, att de är pigga in i det sista

Nu är det såhär..
jag hade veterinär ute idag och kollade henne, lika bra de!
Hon markerade 1grad hälta på voltspåret i båda varven, på böjprov visade hon 2grader på hö. fram. Veterinären kunde dock inte säga vart i benet det satt, men troligen kotan upp till knät, där någonstans.

När hon hade kollat henne blev hon tyst en stund och frågar mig sedan vad jag har tänkt med hästen Jag svarade att hon är en familjemedlem, jag tävlar inte och tränar inte, men busar i skogen ibland och rider lite i ridhuset ibland.
Sen säger hon att jag kanske får vara beredd på att jag aldrig mer kommer kunna rida på henne, då hon trodde det kunde bero på pålagringar, ledförslitningar (artros) eller liknande..
Hon är sprutad med en "tuppkam" idag och ska stå på finadyne i 8 dagar, sen kommer vet. ut igen om 14 dagar för att se om behandligen varit effektiv och om så är fallet så sprutar hon henne en gång till.

Om det nu skulle vara så att det är pålagringar i frambenen, hur kunde det komma så plötsligt? Och hur kunde veterinären vara så säker på att jag inte komemr kunna rida henne igen så att hon säger det till mig? Vi har ju inte gjort någon utredning på klinik och hela hältan verkar ganska diffus.
OCh om hon inte svarar på behandligen, vad gör man då? En häst är väl inte halt utan att den har ont?

Jag är jätteförvirrad och är tacksam om någon med mer erfarenhet på området kan svara. tack!

Jag tycker det verkar jättekonstigt att sätta in behandling utan en ordentlig utredning och diagnos. Du skriver ju att veterinären inte kan säga var i benet det sitter men tror att det beror på pålagringar/ledförslitningar/artros. Var har alltså hästen sprutats med tuppkam :confused:.

Även om hästen är 20 år så kan hältan bero på en hel massa andra saker än artros och det enda sättet att få veta det är att åka in till klinik och göra en ordentlig utredning med röntgen.

Jag förstår inte vitsen att behandla på måfå utefter gissningar.

Tuppkam sprutas i blodet och letar sig sedan ut till onda leder.

Hästen är försäkrad, men får man tillbaka trots hästens ålder? då är det ju inget att fundera på. hon är försäkrad i agria 60 000 på veterinärvård och 5500 på livförsäkringen.

Hur menar du då? Får tillbaka?

Har du vet vård så kan du behandla upp till de 60 000kr/försäkringsår och betalar en självrisk per förs period. Har du inte redan gjort det så skicka in kvitton på det som redan gjorts så har du säkert snart uppnått självrisknivån och behöver därefter endast betala 10-20% på kostnaden, beroende på vilken försäkringsform du har.

Är det utdömning du är ute efter så bestäms det ju av veterinär och kommer nog knappast ifråga förrän en ordentlig utredning på klinik är gjord. Sen vet jag faktiskt inte riktigt hur det ligger till med liversättning på äldre hästar, vid avlivning eller triangelmärkning alltså.

Tuppkam sprutas i blodet och letar sig sedan ut till onda leder.

Hästen är försäkrad, men får man tillbaka trots hästens ålder? då är det ju inget att fundera på. hon är försäkrad i agria 60 000 på veterinärvård och 5500 på livförsäkringen.

Tuppkam brukar också sprutas direkt i den berörda leden, det var därför jag undrande. Jag fick information på klinik att när man sprutar i blodet behövs så gott som alltid ett flertal behandlingar.

Min 23-åring har behandlats för sin artros två omgångar under en fyraårsperiod och det har opererats bort en lös benbit. Jag har aldrig haft något krångel med att försäkringsbolaget inte vill ersätta. Veterinärvårdsförsäkringen gäller väl även om hästen är gammal annars vore det ju ingen mening att ha någon.

okej då förstår jag. självrisken på 2500:- har jag redan kommit upp i, och sedan betalar jag altså bara 10-20% på vad det kommer kosta att ta henne till klinik?
jag har inte någon direkt koll på försäkringen då jag är så pass ung, så det är mamma som sköter det.
Men isf. är det ju inget att fundera på, då ska hon in till klinik om det inte hjälper med tuppkamsbehandligen.

Precis, det är inte så stora pengar det gäller och glöm inte att skicka kvitton till försäkringsbolaget på en gång på det som är gjort.

ersätter dom för medicin också? isf skickar jag med de kvittot också.

Det beror på vilken försäkring du har - kolla på försäkringsbrevet och sen i villkoren. Jag har t ex Folksam rehab som tillägg på min ena försäkring och där täcker den mediciner och veterinärresor bl a - upp till ett visst maxbelopp per period. Agria har ngt liknande tror jag men kommer just nu inte på vad den heter.

Att skicka med kan man ju alltid sen avslår de ju det som du inte är berättigad till men kolla upp det så att du vet säkert, de kan ju missa.

Äldre hästar mår bäst av att röra sig lite hela tiden. Inte stå på box 12 timmar. Dom ligger säkert lika mycket ute om dom har en flock omkring sig.

Stämmer inte. Det beror på hästens kynne. Men oavsett så behöver slitna leder vila och ledtillskott och inte bara nöta på hela dygnet runt runt i hagen. Motion och rörelse är bra för att inte stelna till men det är inte bra med för mycket ensidigt. De behöver få vila också.

delvis kl

Just artroser blir alltid värre efter vila. När hästen/hunden/gubben väl rört sig en stund så avtar smärtan/hältan. Hältan "värmer ur".

Dessutom vilar hästar även på bete, såvida de nu inte råkar vara ranglåga och i dåligt sällskap. En häst som kan röra sig i sin egen takt mår bäst. I detta är naturligtvis vila inkluderat, dock inte "påtvingad" vila i box.

Utifrån individ och förutsättningar vad gäller hagar och flockkamrater får förstås bedömningen göras från fall till fall.
Rörelse i kuperad hage kan knappast räknas som ensidigt.

Utan att rabbla vetenskapliga källor, istället egna erfarenheter; mina hästar, gamla som unga, har visat sig må bättre av att få komma in och vila från hetta, flugor, bromsar och knott.

Det äldre stoet har artros och hon mår som allra bäst med normal utevistelse i stor gräshage men MED vila några timmar per dygn i box. Unghästarna mår också bättre, de lägger sig direkt ner och verkligen sover i boxarna - det är en fröjd att se och lyssna till ett helt stall som "snusar". Kan tillägga att de i hagen har ett stort vindskydd där de också går in men de lägger sig aldrig ner och vilar där.

Så, kort o gott, jag tycker att man som hästägare titta på sin häst, se hur den mår och agera därefter - inte lyssna till vad som enligt boken "alltid" är rätt. Sunt förnuft är bra att ha.

Det var precis vad jag menade med "utifrån förutsättningar...".

Här ligger hästarna utsträckta på sidan och sover i hagen, sida vid sida! Kan inte se att det snusandet är sämre än något annat!

Vad gäller hästar som besväras av sin artros mår de bäst av att få röra sig dygnet runt i sitt eget tempo. Precis som jag skrev inkluderar det förstås möjlighet till vila och om hästen ifråga besväras av insekter eller bitska vänner så är det förstås utmärkt om den får komma undan i en box. Däremot är det inte gynnsamt att stalla in en häst med dylika besvär kl 18 på kvällen och släppa ut den igen kl 8 på morgonen. En sådan lång period av stillastående försämrar klimatet i leden och ökar i de flesta fall smärtan.

Ja, jag är def ingen vän av att hålla hästarna inne längre än nödvändigt heller - sunt förnuft får råda tycker jag, och erfarenheter.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 025
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 959
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 668
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 121
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna