Hälta och sänkt allmäntillstånd. *Dåligt samvete, hjälp!*

Ekblomma

Trådstartare
Jag tog hem mitt 20åriga halvbloddsto från betet för exakt en vecka sedan, hon har gått på betet i 10 veckor och jag har inte ridit henne, något som jag har ett otroligt dåligt samvete för!! men tiden har inte funnits, med semester och dödsfall inom familjen osv..
När vi kom hem så upptäckte jag att hon var halt på vänster framben, ganska så kraftigt halt.. tar kortare steg och markerar typ en 3a.
Hovis kom ut i måndags och hon trodde att hältan berodde på att hon varit ganska så trångskodd under sommaren, då vi inte skott henne på betet (hon brukar normalt skos med 8-9 veckors mellanrum) och att det hela berodde på en överbelastning, så hon snyggade till hovarna och sa att hon kan komma att vara öm i hovarna i ca 1-2 veckor.
Det är så lätt att vara efterklok och tänka att man kanske skulle tagit av henne barfota då hon bara gått på gräs..

Jag har kollat lite på henne på lina osv, men är inte så duktigt på det där med hältor.. tycker det är svårt att se vart det sitter.

Nu har det visserligen bara gått 4 dagar sedan hon fick nya skor, men hon är inte sig själv i allmänhet. Hon äter, men är otroligt slö. jag har inte tänkt på att göra det, men ska kolla temp. och slemhinnor det första jag gör imorgon!
Kan det vara något allvarligt? eller kan det vara så att det tagit så otrligt mycket på hennes krafter att gå på bete?

Jag känner mig som världens sämsta hästägare.

Sv: Hälta och sänkt allmäntillstånd. *Dåligt samvete, hjälp!*

Det är en äldre häst - kan det inte vara så enkelt som att hon ( som många andra beteshästar i år ) vandrat/sprungit mkt p g a det höga insektstrycket som har varit? De kan bli både trötta och överansträngda/halta av mkt springande/vandrande och ingen riktig vila.

Jo, visst är det möjligt. så hon kanske är trött och dessutom dragit på sig en sträckning eller liknande?

Ja något i den stilen, eller att hon har en förslitning någonstans ( i hoven, kotor t ex ) som har visat sig efter en betesperiod med mycket springande/vandrande. Bara en teori förstås.

Har en konvalescent här hemma som inte tålde bete dygnet runt så honom har jag plockat in ett antal timmar/dag för vila samt haft i gräshage men en hage närmare stallet där vi även har ett stort vindskydd. Han blev märkbart bättre när han fått komma in och vila dessa timmar per dag.

Hade massör ute idag, hon trodde sannorlikt på en sträckning i bogen, Så nu linimentar vi och promenerar och hoppas på att det blir bättre!
Hon var piggare idag, och att hon varit hängig hör säkert ihop med betet..

Det känns mycket bättre idag, tack för råd och tips! :)

Jag tog hem mitt 20åriga halvbloddsto från betet för exakt en vecka sedan, hon har gått på betet i 10 veckor och jag har inte ridit henne, något som jag har ett otroligt dåligt samvete för!! men tiden har inte funnits, med semester och dödsfall inom familjen osv..
När vi kom hem så upptäckte jag att hon var halt på vänster framben, ganska så kraftigt halt.. tar kortare steg och markerar typ en 3a.
Hovis kom ut i måndags och hon trodde att hältan berodde på att hon varit ganska så trångskodd under sommaren, då vi inte skott henne på betet (hon brukar normalt skos med 8-9 veckors mellanrum) och att det hela berodde på en överbelastning, så hon snyggade till hovarna och sa att hon kan komma att vara öm i hovarna i ca 1-2 veckor.
Det är så lätt att vara efterklok och tänka att man kanske skulle tagit av henne barfota då hon bara gått på gräs..

Jag har kollat lite på henne på lina osv, men är inte så duktigt på det där med hältor.. tycker det är svårt att se vart det sitter.

Nu har det visserligen bara gått 4 dagar sedan hon fick nya skor, men hon är inte sig själv i allmänhet. Hon äter, men är otroligt slö. jag har inte tänkt på att göra det, men ska kolla temp. och slemhinnor det första jag gör imorgon!
Kan det vara något allvarligt? eller kan det vara så att det tagit så otrligt mycket på hennes krafter att gå på bete?

Jag känner mig som världens sämsta hästägare.

Har inte läst hela tråden men... Min häst var likadan. Det visade sig vara en hovböld.

Lite våtvarmt omslag och hovis kom o fixade så var han sig själv igen på några dar...

Jag var oxå jätteorolig... :crazy:

Hej Fröken!

Du ska se att det ordnar upp sig med den stora tanten.

Det är säkert ingen fara, hon kommer igen.

Min gamla gubbe, hennes fd arbetskompis du vet ;) har också gått på bete tills för 3 dagar sedan, han gick 7 veckor och hade det alldeles underbart med Crusse och Tiger.

Han är ju 25 år nu, och han har aldrig vart finare än nu. Bete gör gott även för de gamla.

Ryan tappade lite hull i vintras och jag blev skraj, men nu så är han sitt gamla jag igen.

Du ska inte ha dåligt samvete för att du inte ridit på sommaren, våra hästar har en ENORM grundkondis, den tappas inte i första taget, Ryan har gått på den nu i de 8 år han har vart pensionär.

Senaste åren har han ridits ndast sporadiskt och på vintrarna inte alls. Grundkonditionen sitter i och gör att han inte tappar nämnvärt.

Krama tanten från mig!

Det var roligt att höra, då är hon på bättringsvägen i a f:) Att få komma in från betet och vila, om än bara några timmar varje dag brukar göra gott. Massage o liniment är inte heller så dumt.

Du skulle se mina latmaskar! De kommer in för att sova några timmar om dagen och alla tre går in och lägger sig i sina boxar, jag tror baske mig att en av dem snarkar också! När jag kommer in i stallet för att släppa ut igen så får jag högljutt tala om för dem att nu är det dags att gå ut och upp kravlar tre hästar med påsar under ögonen och spån i öronen! De är ursöta:)

Hoppas din "tant" blir snabbt återställd!

TACK för alla svar!
Hon var faktiskt piggare idag, pigg på att äta godis! ^^så det hela kanske handlar om att hon behövde ta igen sig lite, hon är ju ganska så bekväm av sig och bortskämd i vanliga fall.. ^^

Men dendär hältan, förmodade sträckningen ger inte med sig.. hur länge tycker ni man kan vänta innan man kontaktar veterinär? även om det inte är så mycket att göra kanske mer än att vänta så verkar hon ju ha ont då hon lägger all tyngd på det andra frambenet, då kanske hon borde ha smärtlindring?

än en gång, tack för svar. Ni har stillat min oro en aning faktiskt :)

Är hältan oförändrat såpass allvarlig som 3-gradig så hade jag åkt in till klinik och fått det undersökt. Nu gör jag väl dig orolig igen och det är inte min mening men åk in o kolla det för säkerhets skull. Det kan ju vara allt från spiktramp, hovböld, sträckning, vrickning till mindre fraktur och som du säger , hon behöver kanske smärtlindras. Först diagnos förstås.

Hoppas att det löser sig! Skriv gärna om vad de kom fram till om ni åker in.

Nu är det såhär..
jag hade veterinär ute idag och kollade henne, lika bra de!
Hon markerade 1grad hälta på voltspåret i båda varven, på böjprov visade hon 2grader på hö. fram. Veterinären kunde dock inte säga vart i benet det satt, men troligen kotan upp till knät, där någonstans.

När hon hade kollat henne blev hon tyst en stund och frågar mig sedan vad jag har tänkt med hästen Jag svarade att hon är en familjemedlem, jag tävlar inte och tränar inte, men busar i skogen ibland och rider lite i ridhuset ibland.
Sen säger hon att jag kanske får vara beredd på att jag aldrig mer kommer kunna rida på henne, då hon trodde det kunde bero på pålagringar, ledförslitningar (artros) eller liknande..
Hon är sprutad med en "tuppkam" idag och ska stå på finadyne i 8 dagar, sen kommer vet. ut igen om 14 dagar för att se om behandligen varit effektiv och om så är fallet så sprutar hon henne en gång till.

Om det nu skulle vara så att det är pålagringar i frambenen, hur kunde det komma så plötsligt? Och hur kunde veterinären vara så säker på att jag inte komemr kunna rida henne igen så att hon säger det till mig? Vi har ju inte gjort någon utredning på klinik och hela hältan verkar ganska diffus.
OCh om hon inte svarar på behandligen, vad gör man då? En häst är väl inte halt utan att den har ont?

Jag är jätteförvirrad och är tacksam om någon med mer erfarenhet på området kan svara. tack!

Precis som du själv säger så kommer inte pålagringar över en natt. Det är en successiv process. Däremot kan hästens symptom komma plötsligt. Det är inte artrosen i sig som gör ont, utan inflammationen. Någonstans klarar leden inte längre ut situationen, en inflammation uppstår och hästen får ont = blir halt.

Utan röntgen är det emellertid omöjligt att säga att det är en pålagring, så den diagnosen är ju inte alls säker. Det kan lika gärna vara så att din häst halkat riktigt illa i hagen och fått en ledinflamamtion av den anledningen.

I vissa fall kan hästen halta utan att ha direkt ont, t ex vid utläkta muskelskador som i sig ger upphov till en rörelsestörning. I ert fall är nog hälta liktydigt med smärta.

Men säg att det är (som någon nämnde i ett tidigare inlägg i tråden) att det är en ledförslitning som gjort sig synlig i samband med att hon vilat i sommar.. vad gör man åt sådant? Finns det något att göra? Och kan hästar leva med sådant? Kan dom bli bättre? *1000 frågor*

Fast angående 'vilat i sommar' så är det betydligt mycket mer slitsamt för en häst att vara ute dygnet runt i 10 v utan större tillsyn och inte få komma in ifrån insekter och värme än att ridas lite lätt och stå på stall nattetid under vintern. De vandrar ju hela tiden ute på betet.
En del hästar ligger inte ner och sover alls under betesperioden om de är sådana som vaktar de andra. Min egen äldre häst är sådan och är betydligt mycket mer sliten efter 3 mån bete än efter hela vintern. Då tas hon ändå in när det är som varmast och mest insekter och rids även.

Jag skulle inte släppa din häst på sådant bete igen med tanke på hästens ålder. Äldre hästar behöver tillsyn, omvårdnad och framförallt vila.

Åk till klinik och få hästen ordentligt undersökt så slipper du fundera.(Det kan inte vara fång? Gammal häst på bete som ser ut att vara stel i bogen....)

Visserligen kan artrosdrabbade leder stelna till, men jag utgår från att ditt sto traskat runt en hel del på betet. Någon direkt vila ur ledernas synpunkt har det alltså inte inneburit. Snarare har hennes tillvaro varit optimal för onda leder.

Jag tror att hon har skadat sig och stämmer in i kören "ta henne till klinik och gör en riktig undersökning"!

Äldre hästar mår bäst av att röra sig lite hela tiden. Inte stå på box 12 timmar. Dom ligger säkert lika mycket ute om dom har en flock omkring sig.

Hon får "tuppkam" behandling av veterinären nu, om det inte visar sig effektivt så kommer vi köra in henne till strömsholm.

Och nej, min häst kommer aldrig mer få gå på ett sådant bete...

Är helt inne på samma linje - visst ska äldre hästar vara ute och röra sig, hålla igång stela leder osv, men de behöver också sin vila.
T o m mina unghästar blir trött och slitna av att gå 24h, hetta o flugor/bromsar på dagen och sen knott nattetid.

Det räcker att ta in några timmar mitt på dagen så är de mkt gladare o piggare.

Sen är det klart att en regelrätt ihållande hälta den åker man in och får kollat på klinik om vilan inte ger resultat.

det tror jag också på. äldre hästar behöver vila mer än yngre, bete kan vara slitsomt om det finns mkt insekter, yngre hästar som är bråkiga osv.

men jag skulle ta ut vet. för att kolla hältan och göra några blodprov om hon inte piggnar till väldigt snabbt.. det kan ju vara något allvarligt, det vet man aldrig.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 749
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 159
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka