Hälta - nu börjas det väl igen antar jag

SaraMara

Trådstartare
Jaha. Var ett tag sedan jag behövde skriva och fråga om hältor, men nu börjas det väl igen antar jag. :cry:

Hästen min har gått jättebra hela sommaren, har ridit på för fullt och han har fungerat kanon. Senast igår red vi ett riktigt lyckat dressyrpass, och han kändes hur fin som helst.

Men, så idag tycker jag att han kanske är lite svullen i högerfram, lite mjuk och "bubblig" under knät, och kanske lite svullen längs benet ner mot kotan. Han är dock gallig i alla fyra efter betet så det är svårt att avgöra. Kände ingen värme eller puls, och han ömmade inte vid palpation.

Bestämde mig för att tömköra, och se hur han rörde sig. Såg ingenting till en början, men tyckte att han började markera efter ett tag, syntes mest på att han valde galopp framför trav i höger varv.

Tog in honom i stallet, spolade båda frambenen med kallt vatten och lät honom äta lite i boxen, tog sedan ut honom igen för att låta några stallkompisar titta på honom och känna på benet. Ingen skillnad från tidigare, och vi kände inget som vi kan säga att "där är det", eller "där sitter det".

Tog ut honom för att springa med honom, och lät honom trava på en stor volt - och nu blev hältan bara värre och värre. Markerade rätt kraftigt i höger varv, i vänster syns det ingenting (som jag är säker på iaf - inget tydligt som jag som otränad kan se med blotta ögat).

Kan inte se vart det kommer från, men känslan säger mig att det sitter lågt på benet, och jag nojjar över kotledsinflammation direkt givetvis.

Usch, fan, helvete - jag Ska inte ha häst. Nästan ett år fick han vara frisk, men nu börjar det väl om.

Någon som har några tankar om vad det kan vara, och hur jag skall göra. Bandagera eller inte, kyla eller inte, låta honom gå i hagen eller inte?

/Deppig, uppgiven och hemskt orolig Sara

Jag är ingen fan av bandage och kyllera, så om det vore min häst skulle jag låta honom stå "ren", släppa i hagen (i en mindre om du har tillgång till det) och ringa till min veterinär och rådfråga.

Det kan ju faktiskt vara något som "går över" *håller tummarna för er*

Han fick gå ut i hagen, obandagerad och utan något jox på, hoppas det var rätt tänkt. Vill se hur det utvecklas till imorgon om han får gå som han "brukar" ute i hagen. De är ju rätt lugna, så jag oroar mig inte för några hysteriska rejs iaf... *tar i trä*

Kyla!!!!! Jag skulle kyla som en galning första dygnet, sen låta det vara och se, evt, massera in lite arnika. Ut i hagen utan nånting skulle jag nog inte vågat... :crazy: Men nu har du ju redan gjort så.. Men kyl benet i morgon och kolla upp honom snarast möjligt, så mkt problem som du haft med hans ben tidigare så gäller det att vara snabb. Det kanske inte är nåt allvarligt alls, men TÄNK OM det är det, då vore det ju dumt om det förvärrades för att alla sa till dig att inte vara så nojjig.....

ushc o fy o blä. :(

har inga tips men ville bara säga att jag hoppas att det bara är något litet och att han snart blir bra igen.

håll oss uppdaterade!

*KRAM*

Jag lovar att återkomma. Just nu vill jag bara ut till stallet. *nojjig till tusen*

Usch, så sitter man fast på jobbet. :(

men du.. om det bara kom "sådär".
kan han inte fått nåt i hoven då?

Eftersom det bara förvärras? Låter som nåt som ligger och trycker och blir värre med motion (tänker mig som skoskav).

Tror inte värme/kyla skadar men det kanske inte gör varken från eller till heller innan du vet.

Usch, jag lider med dig! Vet hur det känns att ha en häst som får "återfall". Du får trösta dig med att om man har en häst som tidigare varit skadad så är man ganska nojig, det behöver inte alls vara så allvarligt som man genast inbillar sig. Kanske är det bara en liten lätt vrickning eller nåt sånt.

Vill passa på att tipsa om back on track paddar bara. Hade det på min pålle under den tid han hade kotledsinflammation och det läkte väldigt snabbt och fint. Nu när han skadade senan så var det faktiskt min veterinär som propsade på att jag skulle använda back on track bandage på det skadade benet och det hjälper faktiskt! Jag ser stor skillnad på svullnad och värme om jag har låtit honom ha det på sig ett par timmar per dag i en vecka mot om han inte har det. Tycker åtminstone att man kan ge det ett försök om man har en häst som tidigare haft problem. Själv brukar jag använda det som stallbandage under nätterna.

Hoppas verkligen att det inte är nåt allvarligt med din fina häst! (Jag som njöt så av de härliga skänkelvikningsfilmerna på er igår, såna vill vi se fler! :D Kan ju inte träna min egen häst just nu så jag får nöja mig med att se på andra fina pållar...)

Lycka till!

Hej, och tack för smickret! ;) Muntrar alltid upp lite att få höra att hästen är fin iaf. :D

BoT är kanon, har sådana paddar som stallbandage rätt ofta på vintern. Nu är det ju lite trixigt eftersom de fortfarande går ute dygnet runt, och jag känner att det är lite trist att ställa in honom ensam över nätterna.

Blir direktiv från veterinär detta så gör jag ju givetvis så - men än så länge så hoppas jag han kan gå ute.

Tack för dina tips! :)

Måste faktiskt erkänna att jag har haft back on track bandage på i hagen nu på sommaren eftersom min pålle också har fått gå ute på bete, trots skadan. Har bara varit noga med att använda en linda som sitter bra (har en med fleece innerst och elastisk linda ytterst och rejält kardborreband) Tejpade hela paketet i början eftersom jag var rädd att det skulle lossna men det har faktiskt inte varit några problem. Det är ju dock inget man kan rekommendera att ha lindor i hagen, i mitt fall har det snarare varit "nöden har ingen lag...".

Ja, det GÅR ju - visst gör det det. Nu är jag ju inte "av nöden tvungen" s.a.s, och då känns det lite onödigt att chansa.

Han är ju trots allt en olyckskorp av stort mått... :D

Kanske är en dum fråga men har du tempat?

Linda i hagen skulle jag aldrig våga göra. Har ju också, som bekant, en olyckskorp.

Har han blivit värre idag? För i så fall kan det ju mycket väl vara en böld.

Nej, just det. Tempa gjorde jag ju aldrig. :o Var så insnöad på kotledsinflammationer att jag inte ens tänkte tanken.

Har inte sett honom idag än. Han var inte halt på rakt spår i trav eller skritt imorse enligt hon som driver stallet. Vet inte om det är ett gott eller dåligt tecken, får se hur han ser ut nu när jag kommer ut om några timmar. :crazy: *orolig till tusen*

Några andra idéer, någon?

Håll tummarna för mig, skall ut alldeles strax och titta till olyckskorpen min... :cry:

Jag har lindor i hagen. Har haft i många år. Har inte hänt mer en en gång eller två att dom gått upp, och hästen har inte skadats av det...

Han kan inte ha tråckat på en sten då, och fått en blödning i hoven? :confused: Men då borde han ju iofs inte vara mer halt på böj spår....

Nej, är Blirre halt? :(

Vad fan, går det i skov det här eller?

Battis var väldigt mycket bättre idag, inte helt bra, men såpass mycket bättre att jag helt klart vågar hoppas på en mycket lindrig vrickning eller något i en muskel. Finns en liten markering kvar, jag tyckte mest det såg ut som en stelhet, men Moiran som har lite bättre öga såg det som en markering.

Nu vågar jag tro på att det går över iaf... *pustar ut iaf liiite*

ohh..
jag fick en sån känsla idag!
"det är nog bara en vrickning med battis tror jag allt" :bump:

hoppas att det bara var det och att han är fit for fight igen alldeles snart då! :)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 042
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
931
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 591
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar