Hälta, fång? Sulöm? Helskumt!

Nea_

Trådstartare
Hej!

Jag vet inte vad det blivit med vår ena häst.

Får någon vecka sedan tyckte vi att han inte rörde sig hundra så han fick vila, red honom för ett par dagar sedan och han var galoppglad och framåt men ovillig att trava vilket gjorde mig misstänksam. I förrgår longerade vi honom för att kolla honom och han var helt klart halt på hö bak och vilar det benet ofta. Han värmde inte i varken hov eller ben.

Igår kom hovslagaren och verkade honom, han har gått barfota i 1,5 år och har aldrig varit öm utan durkar på som vilken häst med skor som helst
( han trampar jämt av sig skor och får väldigt fult och kort steg som skodd därav valet barfota). Haft samma hovis hela tiden och ingen ömhet.
Han var lös i magen hela dagen hovis var här, både före och efter hon kom.

Nu idag blev jag nedringd till stallet av en som såg att han stapplade i hagen (mjuk sandhage), var inte stapplig då jouren ledde ut honom på morgonen annat än småseg men hon tänkte att det var regnet. Jag åkte dit och såg att han stapplade på alla fyra men var ännu mer synbart halt på hö bak än dagen innan, och tycker mig även se en tydlig markering på vä fram. Alla fyra hovarna värmer och han vänder dåligt.

Ringde hovis och vi diskuterade om han blivit öm efter verkningen men hon tyckte det var konstigt om han var sulöm då han varit barfota så länge utan minsta problem. Vi pratade även om möjligheten att han fått fång i och med att han är ganska rund (ej smällfet) och var lös i magen. Så fången kanske var på väg och verkningen gjorde att den framkom mer direkt.

Har bytt hö, satt honom på diet, hovis ska komma och kolla honom för är han sulöm kanske man får prova sko honom tills han mår bättre men vi är båda skeptiska till att det är det.

Oavsett så hans befintliga hälta borde väl inte bli sämre om han har fång? Eller om han är så dålig i bakbenet att han tokbelastat de andra tre och nu då de är dåliga framkommer hältan mer??

38,1 i temp vilket är något högt.

Han är självklart inbokad på klinik men det är någon dag bort, han var inbokad redan innan stappligheten för hältan på bakbenet men kliniken hade fullt upp så vi får vänta någon dag.

Kan man skilja sulömhet och fång på något bra sätt? Behöver bolla mina tankar för jag är så orolig.

Sv: Hälta, fång? Sulöm? Helskumt!

jag tycker det låter som klar anledning att starkt misstänka fång.

sambandet dålig mage, knackighet innan, och sen verkning ovanpå det, är ju klassiska variabler som helst inte ska sammanfalla för att inte riskera att utlösa fång.

om du haft sån otur att en orelaterad hälta uppstått innan fånget, så SJÄVKLART blir denna hälta värre om det nu är fång ovanpå det.

behandla hästen som en fånghäst tills den blivit undersökt. dvs boxvila på fångbädd, och fodring enligt fång ordination. du bör ta ut en vet på plats också, innan hovslagaren, för omedelbar bedömning huruvida den ska ställas på smärtstillande och har den fång ska den ju inte skos i dagsläget.

verkligen inte rolig läsning :( stackare! :(

Sv: Hälta, fång? Sulöm? Helskumt!

Hej!
Tack Mackan för ditt inlägg.
Direkt jag blev osäker så har jag tagit bort allt foder och han får nu enbart hö i ett nät han får pilla ut det genom så han äter sakta och har något göra.
Ställde honom på box men han höll banne mig på riva stallet och blev hyperstressad så han fick gå ut i hage, fick en egen sandhage som var torr och där var han helt lugn så han får nog vara i hage på dagarna.

Kände också att det låter farligt likt fång. Tror knackigheten i hö bak inte är relaterat till fånget utan något annat skit :( hästen har varit travare förr så vi är rädda hans ben börjat spöka.

Om du tycker detta var tråkig läsning kan jag ju säga att detta bara är ett skvalp i min vågskål av skit. Detta är min makes ögonsten, min ögonsten har leverproblem och ritar med tårna bak så han ska med på klinik. Dels för nya prover på levern och dels för att kolla varför han inte arbetar bra med bakbenen. Har en tråd ute där jag frågar en del om hästar med leverskador så vet du något vettigt snälla skriv där. Du verkar vara en sådan bra hästmänniska. Tack för dina ord...just nu känns allt bara för jävligt. Min andra häst har precis läkt ihop efter att ha hängt på ett staket och skurit upp karleden, blev en rejäl ful ärrbildning och hästen är knappa tre år...så vintern och våren känns för jävlig. Nu att min mans älskade häst råkat ut för detta är bara pricken över i.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: bellala
·
Hästvård Min shettis har fång och har stått på boxvila i ett par månader. Vi har vart till klinik och ponnyn är röntgad. Kraftig hovbensrotation...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 917
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar