Hälta eller?? ..dör av oro.. Hjälp!

N

neferra

nyinköpta hästen (har haft ca 2 mån) visade vid longering i trav idag ojämnhet :cry: hon tog rätt mkt kortare steg h.f på volt i v.varv, inget i h.varv.

ingen svullnad, ingen värme.
jag tävlade i helgen, då var hon superfräsch och gick jättebra, vilade mån (skritt m skötaren) och igår red jag på plan en stund och ut en stund, då gick det inte speciellt bra, ngt jag då tolkade som "pilotfel" men nu undrar man ju... :confused: Jag tyckte iofs att hon klev på lite sämre med höger då, men tänkte inte så mkt på det..

nå, vad tycker ni?

jag dör av oro, då jag fick ta bort förra hästen pga hälta, så jag ser kanske mer än jag borde se...

hjälp!

Sv: Hälta eller?? ..dör av oro.. Hjälp!

neferra skrev:
nyinköpta hästen (har haft ca 2 mån) visade vid longering i trav idag ojämnhet :cry: hon tog rätt mkt kortare steg h.f på volt i v.varv, inget i h.varv.

ingen svullnad, ingen värme.
jag tävlade i helgen, då var hon superfräsch och gick jättebra, vilade mån (skritt m skötaren) och igår red jag på plan en stund och ut en stund, då gick det inte speciellt bra, ngt jag då tolkade som "pilotfel" men nu undrar man ju... :confused: Jag tyckte iofs att hon klev på lite sämre med höger då, men tänkte inte så mkt på det..

nå, vad tycker ni?

jag dör av oro, då jag fick ta bort förra hästen pga hälta, så jag ser kanske mer än jag borde se...

hjälp!

Hur var hästen på rakt spår? Sprang du nåt o kollade?

jo, lite kortare steg om man kollade "noga"
inget jag skulle tänkt på annars (och jag är NOJJIG)
syntes ganska mkt på lina..

nä fy fan, måste nog böja..

däremot sa min tränare, som kollade, att vissa hästar kan se ojämna ut på lina, har inte longerat henne mer än en gång tidigare, men det var precis då jag köpte henne, så jag kommer inte riktigt ihåg...har sett såna hästar

hur som helst, ska rida för tränaren imorrn så hon får se om det ser normalt ut när jag rider.

usch. det känns som jag inte förtjänar det här...:cry:

neferra skrev:
jo, lite kortare steg om man kollade "noga"
inget jag skulle tänkt på annars (och jag är NOJJIG)
syntes ganska mkt på lina..

nä fy fan, måste nog böja..

däremot sa min tränare, som kollade, att vissa hästar kan se ojämna ut på lina, har inte longerat henne mer än en gång tidigare, men det var precis då jag köpte henne, så jag kommer inte riktigt ihåg...har sett såna hästar

hur som helst, ska rida för tränaren imorrn så hon får se om det ser normalt ut när jag rider.

usch. det känns som jag inte förtjänar det här...:cry:

Nej absolut inte, ingen förtjänar sånt. Men kan hon inte vara lite stel sen tävling i helgen då!?! Vad tävlar ni förresten?

hoppning.
..så det kan ju vara en lite sträckning etc. sen tävlingen, eller nån låsning i bogen el likn...

jag är bara orolig för att så är fallet, så får hon ändå reaktion på böjprov, vilket inte är helt otippat, så behandlas leden...i onödan etc etc

det här är ju min drömhäst!
hur fin som helst, så jag vill absolut inte låta köpet gå tillbaks eller nåt.

suck.

& förövrigt sa tränaren att det såg ut som nån typ av belastningshälta.

inte bra

ingen som kan ha ngn teori, eller iallafall säga ngt uppmuntrande...

känner mig rätt nere

neferra skrev:
ingen som kan ha ngn teori, eller iallafall säga ngt uppmuntrande...

känner mig rätt nere

Det är jätte, jätte svårt att säga så här.Men jag skulle ta ut vet iaf så man är säker, ovissheten är så hemsk! Men det kan mycket väl vara en sträckning(?) värmde ni upp ordentligt!?! en tanke. Var banan särsillt hård/mjuk som tävlingen var på?!? Hoppas att du hittar problemet!

jag är alltid noga med uppvärmningen, skrittar fram minst 15 min bla... däremot åkte hon lastbil för första gången, så hon var förmodl. rätt spänd.

har pratat med vet idag iaf, och hon sa att vi vilar/skrittar hästen 2 v och kollar efter det

så vi får se :crazy:

neferra skrev:
jag är alltid noga med uppvärmningen, skrittar fram minst 15 min bla... däremot åkte hon lastbil för första gången, så hon var förmodl. rätt spänd.

har pratat med vet idag iaf, och hon sa att vi vilar/skrittar hästen 2 v och kollar efter det

så vi får se :crazy:

Håller tummarna!

Har just lämnat tillbaka foderhästen som hade samma problem. Kortare rörelsemönster på höger fram på volt framförallt men även på rakt spår om hon var spänd. När det var riktigt illa vaggade hon med framdelen som en anka men inga hältor. Kollade med ägaren och hon berättade att hästen varit med om en olycka där en telefonstolpe bånglat till henne rätt rejält på bogen under ca 2 timmar då hon skenade runt med den hängande i tyglarna... :eek: och det gav dessutom svar på varför hennes tänder var i bedrövligt skick och hon var dessutom gombitare!!!!

Jag lät en equiterapeut först gå igenom henne (efter att vet. nr 1 konstaterat att det inte var hälta, vet.nr 2 fixade tänderna), red sen mycket skritt, förflyttningar med målet att hon skulle trampa ut mer med just höger fram. Mycket bakdelsjobb för att stärka den så att den tog mer vikt och framdelen avlastades något mer. Sen fick en IR-terapeut behandla henne och det gav faktiskt resultat...hästen gick som hon aldrig gjort förr efter den behandlingen. Sen fick en vet.nr 2 kolla upp och böja henne ordentligt och han konstaterade att det inte fanns någon som helst hälta utan att det troligen satt mest mentalt. Skritt, skritt och åter skritt arbete gjorde susen. Nu när jag skickade tillbaka henne fixade hon trav och galopper utan att det synligen fanns några störningar. Det tog mig ca 2 år att fixa hästen.
:cool:

det där känns både bra och dåligt att läsa..

skönt att din häst blev bra!
...men det tog ett tag...

nå, jag ska ju till vet med min om 2 v och se hur läget är, och få se om det nu är en hälta (eller, ja, det är det ju..) och varför.

är så jobbigt när det är en så ny häst...
ger henne flexijoint+ lindar med backontrack nu, så det kanske hjälper lite så länge hoppas jag...

Hej hej,

Jag vet och förstår hur nojjig man kan bli om man dragits med hästar med tidigare skador och dessutom tagit bort pga skada.
Men man måste försöka påminna sig om att ALLA hästar vid något tillfälle blir halta, och försöka sätta det lite i perspektiv därmed. Jag menar, chansen att din nuvarande häst bara har en sträckning eller en tillfällig hälta av något lika "marginell" orsak är ju faktiskt en hel del större än att hältan har sin rot i något allvarligare.

snälla försök tänka så tills du vet mera om hennes hälta, du åstadkommer absolut ingenting med att ta ut det värsta i förskott.
vet att det är lätt att säga, men verkligen - försök, för din egen skull! :crazy:

tack... :crazy:

jo, jag vet...
jag tror ju själv på en sträckning, men fantasin skenar iväg...

och om man tror det värsta får man ju alltid goda nyheter :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
Hästmänniskan Nu behöver jag lite råd, eller kanske bara lite kloka ord. :( Jag har nämligen drabbats av ren och skär hypokondri - när det gäller...
Svar
16
· Visningar
1 967
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama