Sv: Halta distanshästar
Hej!
Måste hålla med de som skriver ovan, min ena häst har tre gånger i min ägo inte kunnat fullfölja pga hälta, samtliga gångerna var det pga stentramp! Han är ganska hovöm, trampar han då fel på en sten i hög fart så smälller det till (tänk själv när du gör det, oajojaj) (har sulor på de ritter som man vet det behövs - men på ritter med slät mark eller ex lera då försöker jag undvika sulor pga tappskorisk - och då kan oturen vara framme ändå)
Man har ju en viss tidsgräns på sig att besikta hästen inför veterinären (20 minuter efter ankomst till grinden) och jag vet till o med om hästar som varit så otroligt kissnödiga (orutinerade eller bara allmänt ovilliga att kissa på allmän plats??) att de åkt ut pga hälta - knipit med baken så den såg halt/stel ut. alternativt att pulsen gått upp så hästen åkt ut pga puls.
I distansritter är det stora påfrestningar på hästen, den blir ofta trött och får en svacka någonstans under ritten speciellt om den är orutinerad/ovan, då kan det hända små olyckor om man inte är uppmärksam - den kan snubbla på något etc. Jag tycker det är väldigt bra att veterinärerna är hårda och plockar ut hästar från tävlingen om de ser ut att vara halta eller stela. Muskelstelhet är det många som åker ut på - men det visar sig tydligare som - och rubriceras under just hälta.
Camilla