Hälta baktill - men varför?

Magica

Trådstartare
Japp, då har "gammelmannen" åkt på bakbenshälta. Klinikbesök inbokat på måndag. Usch...

Kan dra lite stort vad som hänt: Han är 18 år och jag har haft honom i 8 månader. För ca 4 veckor sedan började han halta på höger bakben. Han har varit "släpig" med det benen sen jag fått honom. Såklart gjordes ju ingen veterinär besiktning av varken mig eller ägaren (jag är fodervärd och detta var ett gemensamt beslut. Vilket jag kanske ska börja ångra nu..?. Men gjort är gjort)
Han hade ingen hälta då iaf.

Rids mkt i skogen raktfram. Ibland ett dressyrpass på ridbanan eller tömkörning/longering. Mkt promenader.

Iaf, en ET kom ut och kollade honom. Hon hittade enorma spänningar från öronen och bakåt till mitten av ryggen ca. Men hon kände även att där är något mellan kotorna i ryggen som ex pålagringar/förslitningar.
Detta är en häst som varit i elit träning och tävling i många år och sen stått 3år med sporadisk ridning innan jag fick honom. Jag började inte med att rida honom hårt precis kan jag meddela...utan tog det lungt och trappade upp.

I båda bakbenen är han gallig från knät ner till haserna. Ev förslitningar/pålagringar det också.

ETn lossade hans spänningar. Och jag hade i en vecka efter det en haltfri häst som rörde sig genom hela kroppen och var mjuk och fin. Skrittat mest den veckan och lite korta sträckor i trav. Fick beskedet att är där inga pålagringar/förslitnngar utan hältan beror på hans spänningar framtill så ska han bli succesivt bättre med en dipp några veckor senare (kommer hältan tillbaka inom en vecka är det veterinären som gäller). Bli då behandlad av ETn igen för att sedan bli bättre och bättre igen. Fick även order om att rida i djup lång form och mkt lösgörande övningar. Sagt och gjort men...

I tisdags var hältan tillbaka med dunder och brak. :cry: efter en vecka...
Så nu ska han in på en hältutredning med röntgen efter samtal med ETn. Och jag kan inte hjälpa det, men det känns hopplöst. Om där är pålagringar/förslitningar i ryggen och i båda bakbenen håller han väl knappast ens till promenadridning? Ens osm sällskapshäst? Risken är ju att han får tillbaka sina spänningar för att maskera hältan..?

:cry:

Någon med liknande erfarenheter? Är det "kört" nu?

Sv: Hälta baktill - men varför?

För det första så utom i extrema undantagsfall så krävs det röntgen för att se ev pålagringar osv. Man kan inte känna på en gallig has och konstatera att det är pålagringar i hasleden t ex.

På en äldre häst med många mil i benen så får man dessutom ofta räkna med att det finns visst "wear and tear" på lederna. Dvs en röntgenplåt med lindriga förändringar behöver inte vara synonymt med en dödsdom. Alls. Eller ens nedsatt brukbarhet - det är inte sällan man som bifynd hittar förändringar hos fullt fungerande hästar.

Med det sagt - börja inte gräva förrän du varit hos veterinären ;)

Sen KAN givetvis hästen ha ordentliga förändringar och det kan vara det som ger hältan. Men ta det den dagen. En häst med pålagringar kan få en vanlig, behandlingsbar ledinflammation med. Så, ta inte ut en massa elände i förskott.

Då hästen stått i flera år, sen satts igång, släpat (utveckla gärna?) sitt ena bakben i 8 månader och haft REJÄLA muskelspänningar så är det ganska självklart att det oavsett inte vänds på en kvart. OM det så skulle vara, rent teoretiskt, spänningar - så tänk på hur länge hästen vant sig vid att gå snett/begränsat/etc. Jämför med dig själv, om du suttit snett på hästryggen i 10 år - så det är inget du löser med en ridlektion i veckan där instruktören säger åt dig att sitta rakt såfort du hamnar snett. Mellan lektionerna på ridturerna hemma kommer du sitta snett på grund av att du och dina muskler är vana med det, det är bekvämare sitta snett än rakt. Det tar tid - och ansträngning - att lära om. På samma vis är det för hästar, och om de rids 1 h per dag och då motiveras att röra sig rätt, så har de ändå 23 h kvar då de kan välja det bekväma alternativet.

Det kan vara pålagringar som är hält- och besvärsutlösande - ja. Men det går inte säga utan röntgen, bedövningar och utredningar. Det kan vara så att hästen efter behandling och hjälp kan fungera ändå. Men det behöver inte vara så, det finns tyvärr också möjligheten att det är dags för den hästen att få slippa.

Men det finns ingen som idag kan svara på det tyvärr, utan försök (det ÄR svårt, jag vet, skitsvårt!) ta en dag i taget och ta ställning sen när du VET vad du har att ta ställning till!

Och lycka till!

Du har helt rätt, jag är mkt duktig på att måla fan på väggen innan ja.. ;)

Usch, e bara så nervös. Har faktiskt aldrig haft en häst med dessa problem innan. Och då har jag ridit i minst 20 år. Men nån gång ska väl vara den första.

Är helt med på dina tankar. Har bollat lite med ETn och kom fram till att jag åker in och röntgar iaf. Eller att veterinären åtminstonde får göra en hälutredning. Och sen ev ta hjälp av ETn igen för behandling mm. Vill försöka få vitt på svart så jag inte går och tänker på allt det kan vara...

Med släpande menar jag att han inte lyfter på höger bakben innan han sätter ner hoven i gen. Hoven släpar hela vägen fram i marken innan den sätts ner igen. Det hörs som ett "klinkande" ljud när han går. Lite som ett lös sko låtande.

Just det, skulle ju fråga också: något jag behöver ha med mig inför en hältutredning? Grimmao ch grimskaft såklart men longerlina? träns? sadel (om de vill se hästen under ryttare?) vet inte alls hur sånt här går till :crazy:

Detta är en häst som varit i elit träning och tävling i många år och sen stått 3år med sporadisk ridning innan jag fick honom.

I båda bakbenen är han gallig från knät ner till haserna. Ev förslitningar/pålagringar det också.

ETn lossade hans spänningar. Och jag hade i en vecka efter det en haltfri häst som rörde sig genom hela kroppen och var mjuk och fin.

I tisdags var hältan tillbaka med dunder och brak. :cry:

Redan när du skriver att den tävlat i många år och sen stått i 3 år med sporadisk ridning börjar man ju förstå att det inte står rätt till.

Jag hoppas den där ETn fick all information från dig som du här lagt ut innan hästen behandlades men tyvärr så verkar inte vara fallet.

Det är alltid lätt att vara efterklok, men en seriös djurhälsoperson som även är godkänd av Jordbruksverket skulle förmodligen med den information som förhoppningsvis delgivits före första behandling leda till att man började med röntegen för att kontrollera vilka förslitningar som finns och i vilka leder.

Helt vansinnigt att ge sig på att behandla en häst på rent måfå när man dessuton verkar "känna" att det förefaller vara avvikelser..

Du skriver "elithäst" men inte inom vilken tävlingsgren eller ras..

Har du medvetet unvikit att delge det eller bara glömt bort en nog så viktig grundläggande införmation?

Håller tummarna för att det löser sig.

Du behöver ha hästens pass med dig. Försäkringsnumret om hästen är försäkrad.

Om du vill ha grimma och grimskaft eller träns är valfritt, huvudsaken är att du kan kontrollera hästen.

Om hältan/problemet är av en sort som bara syns under ridning är det bra ta med sadel etc - men inte annars, och i ditt fall låter det ju inte som att det är ett problem som bara syns då.

Longerlinor har de på kliniken.

En sak som är BRA att ha med ur flera aspekter är - en kompis! Dels uppskattar i princip alla kliniker (en del kräver det) att man har medhjälpare vid röntgen, en person håller hästen, den andra plåten. Annars måste de dels ta klinikpersonal till det, och de utsätts för onödigt mycket strålning om de ska stå på röntgen hela dagen. Det brukar dock gå att lösa om man inte har medhjälpare men det underlättar stor med sådan. OBS att om man är gravid får man övht inte vara med på röntgen.
Sen är en medhjälpare mycket bra för det är ett par extra öron. Som kan lyssna och komma ihåg vad veterinären egentligen sa. Ofta sitter man i bilen på väg hem och inser att man inte minns alla detaljer. Då är det bra att ha varit två som lyssnade =)

Du har helt rätt, jag är mkt duktig på att måla fan på väggen innan ja.. ;)

Usch, e bara så nervös. Har faktiskt aldrig haft en häst med dessa problem innan. Och då har jag ridit i minst 20 år. Men nån gång ska väl vara den första.

Är helt med på dina tankar. Har bollat lite med ETn och kom fram till att jag åker in och röntgar iaf. Eller att veterinären åtminstonde får göra en hälutredning. Och sen ev ta hjälp av ETn igen för behandling mm. Vill försöka få vitt på svart så jag inte går och tänker på allt det kan vara...

Med släpande menar jag att han inte lyfter på höger bakben innan han sätter ner hoven i gen. Hoven släpar hela vägen fram i marken innan den sätts ner igen. Det hörs som ett "klinkande" ljud när han går. Lite som ett lös sko låtande.

Du har aldrig kollat upp det där släpandet alltså - och inte heller ägaren har kollat upp det? Det låter ju inte alls bra, och definitivt inte normalt. Förändras det av någonting? (Blir bättre/sämre). Hur är hästen att verka/sko, alltså lyfta och hålla upp bakben på? Blev den bättre av ETn?

Sen, som Coari säger så ETn skulle ha hänvisat dig till veterinär innan h*n behandlade hästen. Nu är det ingen vits att skälla på DIG för det, speciellt inte nu i efterhand. Men det är bra att veta, både för framtiden och även för fortsättningen nu för hästen. Så länge inte veterinär rekommenderar ET/etc, så vänta med mer behandlingar och koll av ET tills hela veterinärdelen är klar. Med klar menar jag inte bara nu första undersökningen etc, utan tills du har slutet på historien. En ET/liknande får nämligen inte behandla icke-frisk häst om det inte är under överinseende av veterinär. (Det finns kliniker som har samarbete med ET/motsvarande på kliniken)

Det första som skedde var att ETn gick igenom hästen. Efter det pratade vi om det hon hittat och jag berättade om det jag skrivit här. och sa till mig att jag kan välja att röntga honom direkt eller ge en behandling av henne en chans då det kunde visa sig hjälpa. Och det gick jag med på när hon ändå var där och kört långt för att komma dit. Det hon gjorde var att lossa på de låsningar han har som hon kunde komma åt. och han var märkbart bättre i en vecka efteråt. Så nej, jag har inte undanhållit någon information och nej, jag tycker inte hon gjorde fel när hon lossa honom. Han blev ju bättre och var inte så stingslig när jag petade på honom = han hade inte så ont i framdelen längre.

Han har tränats och tävlats på elitnivå i dressyr och enbetskörning. Han är ett svenskt halvblod.

att han ståd sen i 3 år har inget med någon skada eller liknande att göra. Det har med ett dödsfall i familjen att göra. Så det ser jag inte som ett problem?

Senast ändrad:

Japp, medryttaren hänger med då jag inte vill köra själv heller ifall nåt händer.

Okej, då vet jag vad jag ska ha med. Nej sadel behövs nog inte då man tydligt ser hältan vid longering ändå.

Passet och försäkingsnr är framlagt redan :-)

Ah det hade jag ingen aning om så jag lät ju i god tro ETn behandla hästen fast hon framlagt att jag kan kolla hästen hon veterinären om jag vill. Hon har ett nära samarbete med en veterinär (den jag ska till) så jag litade ju på henne...
Nu ska jag iaf till den veterinären.

Nej detta släpande har vi inte kollat upp innan. Men enligt ETn har det varit något som funnits ett bra tag. Kan ju vara så att hans spänningar uppkommit när han stått det sista året. eller nångång under de 3 år han stått och ridits sporadiskt. Att han togs ur träning och tävling var pga hans ålder och att han skulle få en lugnare period. Han har ridits under de senaste 3 åren men pga dödsfall blev han stående på heltid sista tiden. Kanske kan vara en faktor till låsningarna?

Jag tror - men det är en gissning - inte att vila i sig gett så extremt kraftiga spänningar och ett släpande bakben.. Utan varför benet släpar är ju omöjligt ens gissa, men jag tror du har anledningen till spänningarna i samma anledning som varför han inte använder sitt bakben ordentligt. Sen blir det ju troligen en ond cirkel såklart, där det ena gör det andra värre hela tiden.

Att ETn tyckte att om det 'bara' är spänningar ska han bli bättre, är det 'mer' så kommer han bli sämre snabbt igen är för att det finns olika typer av spänningar/låsningar eller hur man ska säga. Man kan bli spänd för man sträckt sig eller liknande, och spänningen kvarstår efter 'anledningen' till dem försvunnit. Om man då tar bort en sådan spänning kommer den inte tillbaka eftersom anledningen är borta/läkt.
Sen finns det spänningar som kroppen skapar för att skydda sig mot något som gör ont. Tar man bort det så endera blir då problemet värre, eller så kommer de tillbaka eftersom det är kroppens sätt att skydda sig mot det onda - som ju är kvar.

Kan ta mig själv som exempel, jag har problem med min rygg. Rejäla problem. När kiropraktorn släppte spänningar osv, så direkt efter så WOW, kolla vilken rörlighet jag hade - fantastiskt! Men sen så några dagar efter hade jag så förbannat ont att jag knappt kunde röra mig, hela ryggen låste sig i muskelspasmer osv. Det blev tusen gånger värre efteråt så att säga. Jag trodde att det nog bara var muskler som var ovana etc (jag hade gått sned och spänd länge).

Men när kiron fick höra det där tyckte han att "ojdå, då har vi ett värre problem, för det där visar att jag släppte på ett muskelförsvar som 'du behövde'. Dvs att jag blev såpass mycket sämre (det tog kanske 2 v innan jag blev bättre igen - det var då bara för att jag fått nya spänningar som det kändes bättre) var för att han tagit bort kroppens försvar men utan att få rätt på grundproblemet.

Mitt grundproblem visade sig vara en ond höft. När den höften behandlats, så fick jag inte den där enorma försämringen efter behandlingar av ryggen.

Där är ett exempel på när man tar bort ett sk muskelförsvar, och där spänningen beror på att kroppen på enda sätt den kan försöker hantera och skydda sig mot ett underliggande problem. Man kan ta bort de spänningarna hundra gånger - och de kommer tillbaka hundra gånger. För det finns en djupare anledning till varför. Det är inte bara att man vurpat eller sträckt sig eller överansträngt sig liksom.

Jag har genom åren när jag köpt nya hästar fått ett par med ENORMA spänningar behandlade. Det har sen aldrig komit tillbaka (de har varit ua på veterinärbesiktning etc, men känts stela, eller haft en muskling som visat de inte använt hela kroppen etc) - helt enkelt för det 'bara' varit spänningar pga orsak som sedan länge är borta, men där hästen behövt hjälp att bli av med spänningarna så den kunnata nvända kroppen ordentligt. Eftersom det inte funnits något underliggande har de kunnat det - gjort det och blivit bra/mycket bättre och nästa behandling har det varit pyttelite eller inte alls.

Sen kan man jämföra med min ena nuvarande. Han har normalt inga eller minimala spänningar. Men får han t ex en hälta (han är SÄMST på att visa när han har ont tyvärr, han biter ihop och visar inget) - då blir han spänd och låste i hela ryggen direkt. Det är hans sätt att skydda sig. Det är i första läget det enda som 'märks'. Jag tycker han känns lite inaktiv i ryggen, och det finns spänningar/låsningar. Då kan man (ja om man inte skulle sett honom stå på öronen i hagen eller så då) i princip börja leta efter var han har ont eg. För då beror låsningen/spänningen på att han försöker skydda något annat som gör ont.

Ok jag med på hur du tänker och det känns logiskt. Tror också att min häst har spänningar för att dölja något som gör ont. Det verkar sitta i bakdelen iag pga alla gallor han har mellan ligamenten i bakknäna och hasorna. Enligt ETn är han fin i bäcknet och ländryggen/korset.

Usch, det e en hel vetenskap detta! Hoppas så innerligt att veterinären hittar något och att det går att bota. :cry:

Idag är jag väldigt förvirrad...Har en väldigt mjuk, fin, framåt och ohalt häst...:confused: Visst jag är glad, men jag blir som sagt förvirrad av denna hältan... Förstår ingenting :confused:

Vet inte om någon läser men uppdaterar lite iaf:

Har idag spenderat 6 h på kliniken och inte fått några svar precis ang N´s hälta. N har blivit röntgad, bakbenen och ryggen. Och de plåtarna visar inget konstigt förutom små förändringar i ryggen men inget som är förslitningar eller pålagringar. Eller som påverkar honom.

Idag har han iaf haltat ordentligt och ännu värre efter böjproven...

Veterinären sprutade in bedövning i led efter led från hoven och uppåt till knät (bakbenet) för att släcka hältan men det funkade inte.

Ska tillbaka om 1,5 v och ultraljuda honom. Satans hälta...:crazy:

Så jag svävar fortfarande i ovisshet...:cry:

Har idag spenderat 6 h på kliniken och inte fått några svar precis ang N´s hälta. N har blivit röntgad, bakbenen och ryggen. Och de plåtarna visar inget konstigt förutom små förändringar i ryggen men inget som är förslitningar eller pålagringar. Eller som påverkar honom.

Nähä?????

Men endå "förutom" små förändringar i ryggen som inte påverkar honom..

Varför börja med låg bedövning när det är en hög hälta??

Jag tror inte denna klinik kan lösa denna gåta,, jag är tyvärr även benägen att känna olust over en vibb av att denna ET terapeft i egenskap av att förstöka göra allt för individens framtida välfärd i egenska av bristande utbildning och kunskap orsakat ett secundärt akut trauma utifrån ett redan långt tidigare primärt trauma som hästen lärt sig leva med.

Framtiden får utvisa och jag håller tummarna för att det kommer gå bra...

Av tre skäl..

1. främst för din häst skull

2.för din skull eftersom jag önskar att flera hästägare uppvisar samma engagemang som du gör.

3. För Den ET terapeft som varit inblandad så att det inte i slutändan visar sig att denna persons deltagande har bidragit till den utlösande faktorn..

Jag läser.

Tråkigt att han var rejält halt och värre efter böjprov, samtidigt kanske på sitt sätt skönt att ändå få 'svar', att han har ont och är rejält besvärad av någonting.

Var reagerade han på böjprov, både högt och lågt?

Nähä?????

Men endå "förutom" små förändringar i ryggen som inte påverkar honom..

Varför börja med låg bedövning när det är en hög hälta??

Jag tror inte denna klinik kan lösa denna gåta,, jag är tyvärr även benägen att känna olust over en vibb av att denna ET terapeft i egenskap av att förstöka göra allt för individens framtida välfärd i egenska av bristande utbildning och kunskap orsakat ett secundärt akut trauma utifrån ett redan långt tidigare primärt trauma som hästen lärt sig leva med.

Framtiden får utvisa och jag håller tummarna för att det kommer gå bra...

Av tre skäl..

1. främst för din häst skull

2.för din skull eftersom jag önskar att flera hästägare uppvisar samma engagemang som du gör.

3. För Den ET terapeft som varit inblandad så att det inte i slutändan visar sig att denna persons deltagande har bidragit till den utlösande faktorn..

Usch nu när du skriver så om ETns behandling gör det riktigt ont i magen :crazy: Denna ET är en person som jobbat som det i hundra år (bildligt talat) och är enorm populär och kunnig. Så bristande kunskap har hon nog inte. Och jag var själv med på hennes tankespår då det verkade logiskt. Och ja, jag komemr frotsätta anlita henne när jag fått bukt med hans hälta för att lösa spänningar mm.

Förändringarna i kototrna i ryggen var normalt för en 18 årig häst. Kototrna var nära varandra, närmare än på en yngre häst. men inget som sak påverka honom. Det såg fortfarande fint ut.

Jag glömde nog skriva att där var en förändring i hasen, en liten förändring och det var därför de började bedöva där. Och sen gick uppåt. Däremot blev hältan lite bättre efter första bedövningen men sen blev det inte mkt bättre. Så vet trör det sitter där men det krävs ultraljuds undersökning öfr att hitta orsaken. Annars såg saker och ting fint ut i benen. Anledningen till att han bedövade högre upp var att det kanske sitter i mjukdelar som inte syns på röntgen.

Denna klinik är enbart inriktad på hältor. Och är även den mkt omtalad för att lösa de flesta hältor.

Men vad vet jag...:confused:

Han reagerade mer på högt böjprov än lågt. Men hade en förändring i hasen (som jag glömde skriva med) men det var nog inte den utlösande faktorn. Hasen blev dock lite lite bättre efter bedövning där.

suck... :confused:

Usch nu när du skriver så om ETns behandling gör det riktigt ont i magen :crazy: Denna ET är en person som jobbat som det i hundra år (bildligt talat) och är enorm populär och kunnig. Så bristande kunskap har hon nog inte. Och jag var själv med på hennes tankespår då det verkade logiskt. Och ja, jag komemr frotsätta anlita henne när jag fått bukt med hans hälta för att lösa spänningar mm.

Förändringarna i kototrna i ryggen var normalt för en 18 årig häst. Kototrna var nära varandra, närmare än på en yngre häst. men inget som sak påverka honom. Det såg fortfarande fint ut.

Jag glömde nog skriva att där var en förändring i hasen, en liten förändring och det var därför de började bedöva där. Och sen gick uppåt. Däremot blev hältan lite bättre efter första bedövningen men sen blev det inte mkt bättre. Så vet trör det sitter där men det krävs ultraljuds undersökning öfr att hitta orsaken. Annars såg saker och ting fint ut i benen. Anledningen till att han bedövade högre upp var att det kanske sitter i mjukdelar som inte syns på röntgen.

Denna klinik är enbart inriktad på hältor. Och är även den mkt omtalad för att lösa de flesta hältor.

Men vad vet jag...:confused:

Det som skrämmer mig är att denna ET faktiskt gav sig på att behandla en halt häst utan att veta varför hältan fanns där, varken särskilt seriöst eller tillåtet.:crazy:

Får man en uttalad hälta på sin häst, så är det först och främst veterinär som ska undersöka hästen, därefter i samrådan med sin vet/klinik kan hästen behandlas alternativt. Den här ET borde haft vett att säga nej den här hästen ska jag inte behandla idag.

Hältor högt upp är ofta svåra att diagnosticera. Ett släpande bakben kan bero på inflammation i knät eller att det sitter ännu högre upp. För oss blev sprutningen i SI-leden en sista utpost eftersom kliniken inte kunde diagnostisera exakt vad som var fel (hästen hade rumplat i hagen) och det blev en stor skillnad. Hoppas att det löser sig med din häst!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 518
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit