Hälta bakben

Parlan2

Trådstartare
Ok, bukisar jag behöver er hjälp.
Jag har en valack, 20 år som blivit halt på ett bakben.

Hältan kom plötsligt bara på några timmar ute i hagen. När han går så vinklar han det onda bakbenet utåt och tar ett kortare steg. Han är helt pigg i övrigt, äter, ibgen feber osv.

I skritt/trav syns knappt hältan men om man går in på en mindre volt i skritten ser man han han tar ett mycket kortare steg med bakbenet och vill inte sätta det in under sig.
I galoppen i det varvet som det onda bakbenet där så sätter han nästan i bakbenen samtidigt, alltså studsar fram nöstan.
Jag kan böja benet åt alla håll, jag kan sträcka det åt alla håll utan reaktion.

Jag har haft ute hovslagare, ingen hovböld. Har pratat med vet om att åka in men de tycker jag ska avvakta.

Någon som varit med om liknande??

Tacksam för svar!!:)

Sv: Hälta bakben

Puff puff!

Ingen som har erfarenhet av detta?
Någon som har erfarenhet av hur en sträckning i bakben/rygg/länd kan påverka hästen?

Det är ju jättesvårt att spekulera med så lite uppgifter.

Struttig galopp och lite vispiga bakbensrörelser för mina tankar till knäproblem. Men det brukar komma lite smygande. Kan han ha halkat i hagen och sträckt ligamenten i knät?

Nåt som däremot kommer hastigt är ju brott på hovbenet t.ex. Men det borde väl synas i traven.

Ja håller med om att det är svårt så här över datorn, tänkte mest om någon hade liknande erfarenheter, ex från en sträckning av bakben.

För som läget är nu så ser man markering på när han går på liten volt, han tar kortare steg. I skritt och trav på rakt spår syns inget alls. I galoppen lyfter han det "onda" benet och kan nästan inte galoppera. Väldigt märkligt.
För jag tänker att om det är något i skelettet, då borde väl hältan synas även i skratt/trav?
I galoppen måste han ju sätta in det benet mer under sig och det är då det verkar komma fram.

Knäproblem är ju en inflammation i leden, ibland pga att hästen har pålagringar men i din hästs fall borde det i så fall hänga ihop med en sträckning av ledband som väl också ger en inflammation. Det behöver nog inte synas i skritt eller trav eller in den andra galoppen. En vet borde dock känna att knät är svullet. Det kan nog i och för sig också vara en led högre upp (SI?). Varför tyckte vet att du skulle vänta om hästen knappast vill galoppera? Det är ju bättre att behandla snabbt.

Kan han ha blivit sparkad i hagen? Fast då borde det väl synas något.

Vet. tyckte det var bättre att avvakta eftersom han inte har någon synlig skada och inte verkar må dåligt över det generellt.

Han går själv i hagen så spark är inte troligt, däremot kan han ju ha halkat. Det är så konstigt att det kommit så plötsligt men att det ändå inte går attt se någonstans alls vart det kan vara...

Du kan ju testa att massera med linimnet eller lägga på ett back-on-tracktäcke och se om det hjälper, om det är nåt i musklerna. Annars får du väl kontakta vet igen. Hoppas det fixar sig!

Det låter som min 20-åriga valack i januari. HB kortare steg på volt, motvillig till höger galopp, kändes konstig i bakkärran i trav.
Diagnostiserades med muskelsträckning höger bakknä. Det behandlades med massage och laser ett par gånger och jag la på milt liniment och stretchade bakbenen bakåt i några korta serier (3 x 6 sec) efter motion. Orsaken till denna sträckning var troligtvis halkning eller för entusiastiskt bakutsparkande på fritiden.:cautious:
Red lite försiktigare i tre veckor så att han inte skulle göra några hastiga rörelser eller halka igen. Inga dressyrpass eller hårdare terrängpass, utan lugn ridning och skritt för hand. Han måste röra på sig nästan dagligen för att det skulle bli bättre.

Idag har han varit helt ren i flera veckor och jag jobbar på som jag brukar, men stretchar honom ibland efter arbete för det kan väl inte skada. ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 299
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 920
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka