Hälta - är det någon som har en aning?

H

HittaFiiisk

Hejsan!
Min häst har sedan lite mer än 1 vecka varit halt och svullen/varm i frambenet. (Hästarna har förmodligen busat i hagen.) Svullnaden är på insidan av benet och sträcker sig från gaffelbandets början till ytliga böjsenan, det är ingen jätte svullnad men definitivt märkbar. Den är ca 5cm läng och bredden är mellan ovanstående senor.

Jag väntar ett tag till med att ringa vet. Är det någon som vet vad jag borde göra? kyla, värma, låta han gå i mindre hage eller gå i sin vanliga?
Känner du igen typen av skada och har en aning om vad det kan vara? Är tacksam för svar!

Sv: Hälta - är det någon som har en aning?

varför vänta med vet. om hästen varit halt lite mer än en vecka? du borde nog kanske ringa vettis ganska så snabbt så man inte förvärrar skadan?

ring vettis så kan dom avgöra om hästen ska gå i liten/stor hage eller vad man ska göra.

Med tanke på att det är så närliggande till gaffelband och böjsena skulle jag sätta hästen i sjukhage, linda stallbandage och rådgöra med veterinär.

När vi misstänkte senskada på vår häst ringde jag på en gång - de sa åt oss att vänta tre dagar. Hade det inte blivit bättre skulle vi åka in. Dock blev hon helt bra efter två dagar.

Hej!
Har haft samma problem med min häst. Han kom in från hagen en dag & ena bakbenet hade svullnat upp. Vi väntade med veterinär i några dagar, men eftersom det inte blev bättre så tillkallade vi veterinär. Det visade sig nu vara en rätt allvarlig skada, så om jag vore dig så skulle jag ta ut veterinären. Det behöver ju inte vara något stort, men alltid bra att kolla för säkerhets skull.
Jag masserade det svullna benet försiktigt med ljummet vatten och såpa dagarna innan veterinären kom ut, för att försöka få ner svullnaden. Det ska tydligen vara bra (& hästen tyckte det var skönt.)
Hoppas det fixar sig!
/Amanda

Det fixade sig! Han var bara halt lite mer än en vecka. Fräsh & fínare än någonsin nu :D förmodligen var det bara nått bus i hagen eller att han trampat snett. Inget att stressa upp sig för, var bara lite orolig då jag haft otur med tidigare häst. Det är väl så att man alltid förväntar sig det värsta. Tack i alla fall!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 920
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Hästvård Hejsan! Jag har en medryttarhäst som får i princip ha som min egen, en swb på 10 år. I dag när jag tog in henne från hagen så var hon...
Svar
5
· Visningar
1 871
Senast: fijja
·
Hästvård Storyn: Igår (fredag) var min donna halt när jag tog in henne. Hon kändes ofräsch i torsdags men eftersom att hon liksom "värmde av"...
2
Svar
23
· Visningar
3 733
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka