M

Mizyz

När anser ni att en häst är halt? Är det när hästen är stel eller när den är ovillig att stödja på ex. ett ben?

Jag anser att en häst är halt först när den inte vill stödja på ett ben. Det kan vara pyttelite men oviljan att sätta ner ska finnas där. Stel är inte ovilja att sätta ner hovarna i marken utan mer muskulärt. Förstår ni vad jag menar?

Har sett ett par filmer där filmkvaliten är så dålig att filmen hackar och det ser ut som den har fördröjning på nått ben. Genast får filmvisaren kritik om att den har en halt häst. Hur kan ni se på en film med usel kvalite och avgöra att hästen är halt?

Sv: Halt?

En snäll och arbetsvillig häst kan jobba på och "bara verka lite stel" när den egentligen har ont, är det fortfarande inte hälta?

jag kan nog säga att jag anser att hästen är halt när den inte rör sig med flyt i gångarten. och om det beror på stelhet eller smärta spelar ingen roll... en halt häst är en halt häst, även om man gör skillnad på hältor till viss del. jag menar om man märker att hästen är stel får man ju ta det lite lugnare...

så resonerear jag för det mesta...

Men stelheten släpper oftast efter ett tag när man varit igång. Ska man ändå behandla det som om det vore än hälta med boxvila som kan göra stelheten ännu värre?

mizyz: jag vet inte om det var menat till mig men jag svarar :)

jag menar inte boxvila utan att bara ta det lugnare, man behöver ju inte hoppa/dressyra på som vanligt utan ta en lite lugnare tur...

Men stelheten släpper oftast efter ett tag när man varit igång. Ska man ändå behandla det som om det vore än hälta med boxvila som kan göra stelheten ännu värre?

För mig är hälta när hästen rör sig orent i något moment. Äwen den som går emot skänkel och piskar med swansen i sidwärtsrörelsen är halt. Sedan är det förstås tydligare om det hoppar på tre ben.

Jag uppfattar din frågeställning mer som om man ska dra alla hältor öwer en och samma kam utifrån citatet owan. Och nej, naturligtwis inte. Orsaken till hältan måste förstås awgöra hur den ska behandlas. Wissa diagnoser som frakturer, fissurer, senskador m fl ska definitiwt behandlas med stillhet i det akuta skedet. Andra åkommer kan må bra aw rörelse i begränsad omfattning eller på ett wisst underlag. Jag tycker att man kan öwersätta hästens hältor ganska direkt till wåra. En ond rygg mår bäst aw motion. Artroser mår i många fall bättre aw lagom motion osw.

om rörelsestörningen (ett för den aktuella hästen onormalt rörelsemönster) försvinner helt när hästen blivit lite varm så är det förmodligen bara stelhet..
blir rörelsestörningen inte bättre alls eller till och med värre ju varmare hästen blir, då är den halt...

tycker jag :)

Senast ändrad:

:bump::bump:
Jag ääääälskar dina w !!
Det är så mycket du liksom........
Hoppas att du fortsätter så även om du får ett nytt tangentbord !
Hej från Hambo som även älskar krogen trots att jag inte dricker !

Senast ändrad:

En häst är halt när den är ovillig att gå på ett normalt sätt.
Det finns ju olika "grader" av hälta (Då menar jag inte 1,2 osv) och bara för att hästen inte är synligt halt i skritt så innebär det ju inte att den inte är halt.
Sen kanske man inte benämner det som hälta direkt om någon frågar, utan då kanske det är mer att hästen markerar eller liknande.

Är hästen STEL utan att man vet orsaken så skulle jag tycka det var allvarligare än en knappt synlig hälta, och jag skulle definitivt inte motionera denna hästen (möjligvtis promenad för hand då).
Stelhet kan bero på mkt värre saker som ex korsförlamning, fång osv medan en liten hälta kan bero på tillfällig smärta efter en smäll eller mindre sträckning.

Hur tänker du när hästen har dubbelsidig hälta?
Du säger ju att du tycker den är halt när den är ovillig att stödja på benet, men när det gäller dubbelsidig hälta så yttrar det sig ju nästan alltid i stelhet och inte ren hälta.
Är inte hästen halt då?

Ang filmer så beror det ju på.
Vissa hältor är ju synliga trots hackiga filmer då det syns i hästens rörelsemönster.
Är ju dessutom mkt bättre att man säger att hästen ser halt ut och råda om veterinär, än att man säger att filmen hackar och att hästen nog är frisk...

När hästen inte vill stödja på ett ben är den BLOCKHALT. Och det är verkligen ett allvarligt och oroande tecken.

Hälta mäts i grader där 0,5 grader är en lätt markering, men det är ändock en hälta. Hur man behandlar hältan (vila, spruta etc) beror på vad den beror på, men att tro att alla hältor behandlas med boxvila låter okunnigt.

En hälta/rörelsstörning ska man alltid ta på allvar, de blir inte bättre av att man ignoerar dem. Snarare blir de i de flesta fall bara sämre, och i vissa fall så dåliga att det inte går att bota.

Ett förändrat rörelsemönster eller en upplevd stelhet räcker för att jag ska ta allvarligt på saken. Detta efter att ha åkt till klinik med häst som upplevts som "stel och oriden" visat sig ha en patella i två delar...

Att man inte enbart ska bedöma efter en digital film i dålig upplösning är ju en helt annan sak.

Varför inte ta hästen till veterinär och kolla upp den istället för ställa på box utan att veta om/vad som är fel? Boxvila är för mig till för hästar som 1.brutit ett ben eller 2.har fång.

Jag anser att en häst är halt först när den inte vill stödja på ett ben. Det kan vara pyttelite men oviljan att sätta ner ska finnas där. Stel är inte ovilja att sätta ner hovarna i marken utan mer muskulärt. Förstår ni vad jag menar?

det finns en 5 gradig skala på hälta som alla veterinärer använder sig av. grad 5 är när hästen inte stödjer på benet, dvs då är den blockhalt.

om du anser att hälta är när den inte stödjer på benet ska du nog tänka till en aning.
en häst kan vara halt på alla 4 benen, eller på två ben, och det syns inte som mycket annat än stelhet, just för att hältan sitter runt om!

Hej!

Håller med!

Skötte en häst för massor med år sen (fälttävlans) som vid en rutinhälsokoll visade sej vara halt på 3 ben. Ingen hade känt eller sett någonting och det var typ 2-3 gradig hälta det handlade om.

Min förra hade problem med galoppen och visade sej vara halt båda bak, eftersom det satt i båda bak syntes ingen skillnad förrän man släckte hältan med bedövning.

Jag behandlar all hälta likadant så länge det inte är en uppenbar fraktur eller ordentlig, synlig hälta. Hästen får vila från all motion, men gå i hagen. Hade jag haft en häst med mer spring i benen hade liten hage varit aktuellt, men med tanke på att pållan inte är en springare i hagen kan hon lika gott gå där i väntan på kliniktid.

Känns pållan skum låter jag gårdens hästsjukvårdare titta på henne och känna igenom henne och beroende på vad hon ser/känner vilar vi några dagar eller åker in till klinik.

/ Lavinia, som efter förra hästen tar mycket allvarligt på alla typer av rörelsestörningar.

Sedan jag lärde mig rida lite skapligt och med ett vettigt träningsupplägg har jag inte upplevt några riktigt stela hästar. Varesig mina egna eller tillridningshästar. Då har jag ändå tävlat en och annan häst på skaplig nivå.

Gå till dig själv. Studera träningsupplägg. Hur mår din kropp bäst av att träna? Då slipper du nog stelheten.

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 718
Senast: prallan
·
Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 919
Senast: Glimm
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 342
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V