Kicki_83

Trådstartare
Min pålle haltade i dag när jag hämtade honom i hagen.
Ingen allvarligt alls men ändå. Han måste ha gjort något i hagen. Han har ont i höger framben vid överarmen. Smörjde med liniment innan jag släpte ut honom igen. Gick lite med honom innan jag smörjde och då blev han lite bättre när han fick röra på sej.
Stackarn som har ont.
Hur brukar ni göra om eran häst är lite halt? Hur behandlar ni? Men kan ju inte behöva ta hem veterinären direkt?

Sv: Halt :(

Nej, om hästen stödjer på benet, är feberfri och opåverkad i sitt allmäntillstånd behöver du inte ta hem veterinär direkt.

Vid lindrigare hältor tycker jag att man kan låta hästen vila i hage några dagar och se hur det utvecklar sig.

Jo ja har tänkt låta honom vila några dagar se om han blir bättre. Han har säkert busat för hårt med sin hagkompis.
Han stödjer ju på benet och är som han brukar vara annars.

Min häst blev också halt för runt 2 veckor sedan och han fick gå ute i hagen med lindor (fram) och på kvällen masserade jag in liniment. Nu två veckor senare är han inge halt alls och har börjat skritta han :)

Dum fråga kanske nu men kan man linda överarmen på nå bra sätt?Eller är det enklast att bara smörja med liniment?
Eller kanske man ska linda skenbenet så det får bättre stöd?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka