B

beagle

hur gör ni halt?

en del lutar sig ju fram för att hästen ska kunna välva ryggen bättre, en del tar aldrig i tyglarna utan att skänkla för att få med ryggen och somliga gör bara med rösten osv.

vad är eg. det bästa?

:confused:

Det absolut bästa är ju att man ahr sån uppfostrad häst att den stannar enbart med hjälp av rösten, då menar jag ju inte att det tar 2varv efter fyrkantsspåret innan det stannar, utan att den stannar lugn och avspänt på direkten! Och samtidigt få med ryggen såklart!! :smirk:

Men om man t ex tävlar dressyr, då får man väl inte använda rösten, eller? (Var iofs VÄLDIGT länge sen jag tävlade... :smirk:)

Jag brukar andas tungt ut (från centrerad ridning) och då stannar han. Eller så använder jag rösten.

en halt genom att räta upp mitt överliv & klämma ihop överlåren.

Om du nån gång är i en situavtion där du tappar kontroll & kanske ev tyglar på din häst, vad är det första du gör? klämmer så inihelivette med benen för att sitta kvar? hästen har då lärt sig att stanna för det.

då kanske ni frågar hur tusan jag skänklar min häst för att få honom att gå frammåt. genom att öppna mig, även sidvärtsrörelser så som skänkelvikningar, öppna/sluta & voltspår & dyl gör man genom öppna sig i kombination med halvhalter.

Rider en häst som är mkt körd, så han lyssnar i princip enbart på rösten. väldigt fin och lydig och stannar direkt när man säger ptroo.

Men det är ju en helt annan sak än vad man lär sig på ridskolan, (vad jag förstod) så var det bara tyglar som gällde. Den tanken övergav jag rätt snabbt.

Här verkar det som att alla väljer det sätt som passar bäst för dem och jag tkr eg inte att man kan säga något är fel. Det sväraste är väl bara att välja vad man själv anser bäst. Men det är väldigt behagligt att bara använda rösten ;) Men för att få med övriga kroppen så eftersträvar jag nog själv att använde sittsen mer :)

en del lutar sig ju fram för att hästen ska kunna välva ryggen bättre,

När jag gör på detta viset går min häst frammåt.. Knappt riden tidigare, har alltså inte fått det inlärt och då ser jag det som en naturlig hjälp.. För att få hästen att gå frammåt, även om jag helst ser att han står still även när vikten ändras på detta viset då jag tex ändrar stigläder eller spänner sadelgjord.. Men jag skulle aldrig komma på tanken att han skulle stanna om jag lutade mig framåt. Det blir liksom vikt i fel rikting ;)

Jag flyttar bak underskänkeln en aning, rätar upp mig och försöker att bli "tyngre" i sadeln.. Sist kommer tyglarna..

Man vill ju att hästen ska sätta under sig bakdelen in i halten. Då funkar det inte att luta sig fram. En lydig häst gör halt av att ryttaren "sitter till" i sadeln. Man gör ju upprepade halvhalter tills hästen står stilla. Man måste driva hästen in i handen för att bakdelen ska vara med och ger man då inte eftergift med handen får hästen inten signal till att gå framåt utan stannar. På en välriden häst behöver denna drivning inte bestå i skänkelhjälper utan sätet räcker. Beskrivningen blev lite luddig, hoppas det går fram vad jag menar.

får inte det hästen att sänka ryggen då? alltså om man endast rätar upp sig och klämmer med överlåren? och många klämmer väl med dessa under barbackaridning också?

på min ridskola så var det tvärtom, absolut inte bara tygeln utan RID in i halten sitt tungt men driv in i en mothållande hand tror jag det var, men iaf, skabörja igen på ridskolan på tisdag så jag vill ha koll på vad som eg. är bäst och gäller, jag, som inte heller tvälar, sätter mig tungt och säger HHooooo på morsans pålle, och då stannar han.

men sen undrar jag ju en till sak, om man "rider" in i halten, alltså driver för att få med ryggen till en mothållande hand så är väl detta samma kommando som för samling för vissa hästar? det enda som skiljer är väl då att man sitter tyngre?

:crazy:

jag tycker ockå att detta låter helt befängt!

om tyngdpunkten skjuts för mkt framåt börjar ju hästen öka för att återuppta balansen!

samma sak tycker jag är knäpp i många ridböcker typ nils anckarkronas ridbok där det står att man ska stå i fältsits vid klättring utför backar! :eek: då hamnar det väl en otrolig belastning på frambenen och hästen ramlar väl rätt obalanserat framåt och ökar takten?!

tycker att det bästa i nerförsbackar är att sitta tungt tillbakalutad och ge långa tyglar så att hästen kan balansera upp sig själv.

Om man inte kan rida på en häst barbacka utan att sitta och klämma ska man inte heller sitta på en häst barbacka. Varför ta sig för saker som man inte kontrollerar?

Jag väljer att inte rida min häst i andra gångarter än skritt och fåtal ytterst långsamma travsteg, för att jag inte kontrollerar min kropp i de andra gångarterna. Om inte jag kan kontrollera min kropp hur ska då mina signaler kunna gå fram till min häst ? jag vill inte behöva använda våldsamma och stora signaler och enda sättet att slippa detta är att ha kroppskontroll så att man endast ( eller så gott som ) utger de signaler som man medvetet vill.

anser inte att det är rätt emot hästen att sitta och ge ut så många signaler på ryggen att man måste ta till hårdhänta metoder för att få fram det som man igentligen vill, en häst känner när en fluga landar på dess rygg, du behöver inte vara starkare än så! sen om hästen väljer att ignorera dig eller att den inte förstår dig är en annan femma.

När jag rätar upp mig förflyttar jag min tyngdpunkt något bakåt samtidigt som jag höjjer upp min framsida, ber på så sätt hästen att göra det samma, höjj dig fram och sätt lite mer där bak. där har vi en halvhalt. Har jag sedan lärt min häst att genom att jag öppnar mig vill jag att den rör sig i min öppning, så kommer det relativt naturligt att när jag stänger mig själv och centrerar mig till att inte öppna mig alls så ber jag hästen att stanna. och det gör den.

Det är inget hårdhänt, inget kraftigt, det är en annan spänning i låren.

Var i detta skulle medföra att hästen sänker sig? även om det för tillfället i min ridning är relativt oviktigt. jag sätter mig inte tyngre på hästryggen, jag sätter mig inte på musklerna på ett annat sätt, jag klämmer inte hårt, jag förflyttar min ryngdpunkt och mina vinklar i kroppen och visar honom ingen väg ditt han ska gå. flytta bak, höjj dig, stanna.

om nån sätter ett stort TRYCK på din rygg bara som en hjälp snabbt så sänker du ju den automatiskt då den kommer hastigt och utan annan mothållande hjälp.

sen tror jag att många som rider sin häst barbacka kan rida. sen om man spänner sig eller inte är ju en fråga om balans eller träning. tycker att du verkar vara väldigt hård och strikt i din ridning, nån gång måste man ju lära sig också, genom att kanske pröva saker som man inte fullt klarar av, men jag tycker inte att man inte klarar av att rida barbacka bara för att man spänner sig, det gör ju dom flesta om dom galopperar barbacka bara för att sitta kvar.

:smirk:

Jag har som mål att sitta still hela tiden. Om man är överdrivet följsam kan jag förstå att man tycker att stillasittandet blir en halthjälp. För mig låter det som om ryttaren är överdrivet rörlig i resten av ridningen.

Jag lättar ur sadeln lite i halten, då det hjälper min häst att komma upp med ryggen i halten. Jag kramar med låren, gör upprepade förhållningar, tänker "halt" med magen, lättar ngt ur sadeln.

Man kan också hindra hästen gm att vara framför den, så det blir ett "stopp", dvs luta sig ngt framåt. En häst rör sig framåt av att man lutar sig bakåt. Att hästen rör sig framåt om man lutar sig fram beror på att den tar det som en räddhetssignal från ryttaren. En ung häst har redan tyngdpunkten långt fram och sålunda bör ryttaren försöka anpassa sig efter den och inte sitta bakom den, såsom man ofta ser.

hur kan du få till att man spänner låren till att man sätter et hårt eller stort tryck emot hästen ryggmuskler ? hur får du det till en snabb och aggresiv hjälp?
och hur får du det igentligen till ryggmusklerna ? jag drar inte ner röven i hästen rygg, jag klämmer inte som ett fan, jag bankar inte , jag drar inte, genom att spänna mina överben förmedlar jag till hästen att jag inte vill att han ska röra sig vidare, vill jag att hästen ska röra sig någonstans öppnar jag mig dit jag vill att han skall röra sig. I dett fallet sluter jag mig för att få en halt.

Man lär sig inte genom att utsätta sig för situvationer man inte klarar av. Man lärs genom att bli lärd. genom praktisk hjälp utav en tränare. I de situvationerna kan man med vägledning utsätta sig för situavtioner man tidigare ej klarat av och lära sig att klara av dom. Få talet, verkligen FÅ talet klarar av att göra detta själv och framför allt på ett sätt som är bra för hästen.

bara för att de flesta gör någonting, måste det innebära att det är bra och att man ska göra det? om du är spänd och framför allt medveten om det bör du inte sitta på en häst, dina spänningar förmedlar du till hästen och ger den en obekväm arbetställning. Sure att man busar ibland och har kul. Men i sin ridning bör man tänka på hästen som nr 1 och försöka rida därefter.

men vi har alla olika synsett och vägar.

jag fattar inte riktigt vad det är du säger :confused:

vad jag uppfattat så försöker du säga att du rider jättemjuk(och lite stilen att folk som inte är jättebra på att rida, alltså följsamma osv inte borde få rida...? hur ska folk då lära sig?) och att du inte gör annat än att skritta och ibland tar lugna travsteg? eller var detta vad du gjorde barbacka?

sen det jag frågat dig om var hur du får med hästens rygg genom att bara spänna överlåren. inte för att jag säger att du inte får det, men mest för att mkt inom engelsk ridning säger att man måste rida in i halten, alltså driva, för att hästen inte ska sjunka undan med ryggen av att man bara sätter sig och ev tar i tyglarna, för det är ju eg. rätt onaturligt för en häst att automatiskt höja ryggen när den utsätts för mer tryck på ryggen(alltså att man sätter sig tungt) och ev gör halvhalter med tyglarna. nu vet jag inte riktigt vad du gjorde, så detta är inte ett "personligt angrepp" på dig utan jag spekulerar :smirk: det jag fick till att du gjorde enhastig hjälp eller whatever var att du skrev nåt i still med "sitta till" vilket jag inte får till att man under en fem meters länga långsamt spänner över låren mer och mer.

sen skriver du något om att jag är spänd och inte borde rida isf

jag har inte skrivit något i stil med detta. men du kanske bara skrev "du" som en allmän form?

sen att "man bör tänka på hästen som nr 1 i sin ridning och försöka rida därefter" osv får du det att låta som att man är nån djurplågare.

antingen är jag ordblind eller så menar du allvar med det du skrivit. :confused:

Oj... min halt blir svår att förklara :confused:
Jag rider alltid på långa tyglar och när jag ska göra halt lyfter jag upp ena handen lite, och sänker den andra så att jag petar lit epå honom. växlar med händerna, så att "det går upp och ner". Ja... Ingen fattar väl haha :D en jag behöver inte ta några tygeltag eller luta mig bakom/framåt, bara lyfta och sänka händerna. Det g¨år jätte bra :) Förut gick de titne att få stopp på pållen när det gick snabbt. Det blev oftast "one rain stop". Tack och lov är det problemet löst, nu gör jag bara minimala kommandon. DUktig häst :love:

Nej, snarare trött på morron kvisten och kände mig smått påhoppad.

naturligvis måste man inte rida in hästen i halten för att den ska få med sig ryggen. Hästen är väl kapabel att bära upp sig själv om den lärs till att göra detta. Varför ska ryttaren bära upp hästen när den så väl klarar av detta själv? Innan du svarar dock så kanske du bör läsa ingeom mitt, eller mina tidigare inlägg bättre istället för " du skrev något i stil med att kanske " blir väldigt luddiga svar från din sida, förstår inte om du inte läste tillräckligt väl eller om du helt enkelt inte förstog.

rider förövrigt inte i mesta möjliga mån engelsk ridning längre och förkastar den ridningen så gott som helt.

Det jag har pratat om är att flytta sin egen tygndpunkt, vinkla sitt bäcken, öppna och sluta sin egen kropp för att få hästen att röra sig efter den.

Och ja jag skrev Du som i allmän form. inte Dig personligen utan Du som den som sitter på en häst.

har redan förklarat relativt väl vad jag menar och börjar fundera på om du faktist är ordblind.

men inte heller detta är något personligt påhopp, bara så att även du vet. Jag bara spekulerar :smirk:

Men om du känner för det kan du istället ta och svara på mina tidigare frågor, läsa igenom det jag har skrivt en gång till och sedan komma med sakliga frågor om det du faktist inte förstår rent praktiskt ? :idea:

kan du inte detta så anser jag diskutionen avslutad.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama