F

Frille

Jag har fått höra att när man gör halt ska hästens framben stå på bokstaven, men när jag har gjort halt så på tävlingar så får jag alltid kommenteren att det är en för tidig halt, medan om jag gör halt så att jag själv är mitt över bokstaven inte får någon specifik kommentar. Vad är egentligen det rätta? :bump: :bump:

Ur TR:
"Vid rörelse som skall utföras på en bestämd punkt, skall ryttarens axlar befinna sig i höjd med denna, när rörelsen påbörjas.
Vid vändning snett igenom skall ev. övergång el galoppombyte ske, när hästens framben når spåret vid den aktuella punkten"

Halten påbörjas ju inte förrän hästen står still (innan dess är det förberedelse för halt och det får du göra så långt innan du vill) alltså ska du själv vara vid bokstaven i halten.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 697
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV