Sv: Halt?

men vad skulle ha gjort det troligt att det var lymfangit? hade den ngt sår?
hemma vet sa ju att den reagerade i senfästet? :confused:

Jag hittade inget sår men det betyder ju inte att det inte fanns något. Vet fall där hästar fått lymfangit av små sår man först inte upptäckt.
Jag ringde ut vet då jag misstänkte lymfangit. Hon upptäckte då en ömhet i senfästet. Och sa att jag inte behövde åka till klinik.

Om du är väldigt nyfiken kring hur mina tankar gick just då så kan du läsa den här tråden som jag startade för att få råd.

Senast ändrad:

jag håller med mackan, varför inte åka till mantorp istället?
Jag skulle aldrig ha samvete att vänta så länge faktiskt, kan man inte få det man tycker är det bästa får man ibland nöja sig med det näst bästa.

Jag är sen en lång tid tillbaka något skeptisk mot atg i mantorp, av olika anledningar. Men däremot ska jag ringa runt lite på måndag och se om det finns tid på någon av de andra större klinikerna. Just nu är det helg så jag kan inte göra så mycket mer.

Jag har dessutom redan låtit det gå allt för länge, vad kan någon vecka till göra.. :(

det kan göra stor skillnad. Tycker du ska ge Anna en chans, jag är så himla nöjd med henne :)

Hmm.. Om jag kan få en tid hos just din Anna ska jag överväga det. Brukar man kunna få tid väldigt snabbt där?

det är ju helt galet resonemang, att det inte spelar ngn roll för att du redan väntat så länge. varenda dag om det är ngt kan ju göra skillnad!

Jag har använt Mantorp i åratal och har bara goda erfarenheter. A.T rekommenderar jag varmt! de tar emot snabbt.

Och jag har åratal av dåliga erfarenheter från det stället. Även om det var länge sen så sitter det i.
Med tanke på att hela den här soppan eventuellt startade när jag tog ut en veterinär jag var osäker på så vill jag helst inte göra samma sak igen.

På måndag ska jag ringa strömsholm igen och se om de fått något avbokat, annars kolla med bla a skara och även er Anna i mantorp. Så får vi se.

jag ringde på onsdagen o fick tid på torsdagen.
Jag har varit hos Anna med flera olika hästar med olika problem o det har varit så himla bra. Supernoga, djupgående, olika infallsvinklar, skickar bilder o rådfrågar andra kliniker o kollar med flera olika veterinärer. Vidareutbildar sig konstant.

Det låter ungefär som min häst i mars. Svullnad som gick ner vid rörelse och helt ohalt. Jag ångrar verkligen att jag inte åkte in redan då. Men nu har jag fått en tid till den 18e, bara att vänta och se.

Hur ser prognosen ut på din?
Sa man någonting om hur det kunde ha förändrats om du inte kollat upp det direkt?

Jag åkte in till kliniken knappt 2 veckor efter att jag hade hittat honom svullen i boxen, då vi inte fick någon tid tidigare. Dock behandlades han redan från dag 1 som om det vore en senskada (alltså kyla, kyla, kyla) och han stod på boxvila från dag 1.

Min har som sagt en lindrig skada, som veterinären har bedömt till mycket god prognos. Vill inte bekymra dig ytterligare, men jag frågade min veternär just vad som skulle ha kunnat ske om vi inte hade åkt in till kliniken och fick svaret att då hade skadan kunnat förvärrats från lindrig till måttlig eller grav.

fast själva klinikbesöket avgör ju inget, det är behandlingen hästen får hemma som avgör utfallet. så lines häst kommer inte bli sämre av att vänta i 10 dagar så sant den behandlas hemma som om det vore en senskada.

ts; jag skulle inte hålla i gång hästen, för uppenbarligen har han ju blivit sämre av det. dom kommer ändå se skadan på ultraljud, den försvinner inte så snabbt. (om det nu är en senskada)
sjukhage, korta skrittpromenader (antigen vid hand eller uppsuttet om han är busig att leda) och kylning i 30 min efter promenaden är vad jag skulle göra medan du väntar på att få en tid på klinik.

Men line_n menade väl att hon undrade om den ev. skadan kan ha förvärrats under tiden som hon har ridit hästen efter första gången hon upptäckte svullnaden fram till nu? Inte tiden som är mellan nu och fram till klinikbesöket?

det kan ju oxå vars ngt annat, ngt man vill ge mer smärlindring för. Därför vill jag komma till klinik så fort som möjligt.

jag ringde på onsdagen o fick tid på torsdagen.
Jag har varit hos Anna med flera olika hästar med olika problem o det har varit så himla bra. Supernoga, djupgående, olika infallsvinklar, skickar bilder o rådfrågar andra kliniker o kollar med flera olika veterinärer. Vidareutbildar sig konstant.

Håller helt med och har samma erfarenhet. Har Anna, men det finns ett par till otroligt duktiga.
Tycker det är synd när man dömer en klinik för att man haft otur med en specifik veterinär. De har ju bytt ut hela sin stab i princip sen några år tillbaks, så att förföljas av dåliga vibbar år efter år tycker jag är mkt beklagligt. Men det är ju samma med läkarvården.

Tack. Man kan ju bara föreställa sig vad som hinner hända på två månader :crazy:

Centaur: Tack för dina råd. Jag ska se om jag kan få en tidigare tid hos en veterinär jag kan känna förtroende för, sålänge tar vi det lugnt här hemma.

Men line_n menade väl att hon undrade om den ev. skadan kan ha förvärrats under tiden som hon har ridit hästen efter första gången hon upptäckte svullnaden fram till nu? Inte tiden som är mellan nu och fram till klinikbesöket?

att skadan förvärrats via ridning verkar uppenbart att den har gjort. Jag tycker Linen skrev utryckligen att pga att detta redan skett, så gjorde ngn vecka extra knappast ngn skillnad. Inlägg 25

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 874
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 747
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 157
Hästvård Har en liten fundering. Min häst är tidigare behandlad för en blödning i gaffelbandet v.fram och har stått i sjukhage i snart 2 månader...
Svar
2
· Visningar
798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka