Halt = vila tror hästen

Shaggy

Trådstartare
Jag tror detta passar bäst här under grundutbildning
Min häst har så länge jag haft henne haft problem med konsentrationen i halterna. Så fort man gör halt så virrar hennes tankar iväg någonannanstanns och hon "hör" inte hjälperna för start eller liknande. Om man förstärker hjälpen kommer hon igång igen men tittar då förebrående på en och säger ungefär att varför sparkar du mig i magen.
Det är enbart halt rygga som fungerar och då enbart om ryggningen kommer direkt efter halten och start fungerar ifall hon är extremt på tårna. Detta börjar bli rätt irriterande eftersom damen blir 9 år snart och jag har alltså inte lyckats lösa detta problem på 4 år. Hon har inga problem med några andra övergångar utan det är bara start från stopp som är hopplöst.
Från marken (på promenad) har hon lärt sig start ifrån stopp men det tog 2 år innan den polletten föll ner och även där kan det fortfarande blli problem men då vanligen på att hon blockerar sig pga att hon hör något. Vid longering är det också hopplöst.
Finns det någon som kan ge tips om lösningar på problemet. Lösningen är knappast en starkare hjälp eftersom det inte fungerat hittills utan på något sätt måste man få henne att förstå vad som menas.
Hästen är inte dum utan har lärt sig många andra saker som är mycket mindre kogisk än start ifrån stopp.

Sv: Halt = vila tror hästen

Vet inte egentligen, men en tanke var om du skulle be om en kraftig acceleration från halten ett antal gånger, så kanske hon skulle var mer med på noterna. Om hon bara vet att ni ska skritta iväg så kanske hon blir extra seg.

Om hon är van att ryggas ofta när ni gör halt så är det säkert del av problemet. Hästen tänker bakåt och är därför inte närvarande eller mottaglig för hjälperna vare sig att stå still eller röra sig framåt.

skulle lägga ryggningarna på hyllan tills du fått koll på detta.

gör korta halter och sätt igång INNAN hon förekommer dig,så att det alltid är DU som avbryter halten. kräver du bara korta stunder så lär hon sig ju snabbt att det inte finns rum för att stå och slöa för ngt händer strax igen.

som sagt - INGET ryggande förrän grunden sitter!

Jag tror tanken är helt rätt. Hon älskar fart så det är ett bra sätt att lära henne saker. Problemet är bara hur man ska få till den kraftiga accelerationen.

Jag ryggar inte särskilt mycket nu. I början när hon inte var så bra på att stanna när matte ville det utan gärna drog iväg en halv långsida innan det blev stopp så ryggade jag en heldel, vilket också gav önskat resultat. Idag ryggar jag någon gång då och då när ingenting fungerar för att hon är bra på det och jag vill få någon anledning att berömma henne. Jag har fått lära mig att när inget funkar ska man gå tillbaka till något hästen verkligen kan och eftersom ryggning är en av hennes starkaste sidor så är det det enklaste att göra. Jag kanske tänker fel men det finns inget annat hon är så bra på som just detta. Jo iofs rejsa i galopp men oftast vill jag ju öka kontrollen vid en sådan övning inte minska den ;).

Bra att ryggningen fungerar, det är ju trots allt en framåtdrivande rörelse, hur dumt det än låter.

Jag har haft en slö pålle, han behövde lära sig arbetsmoral. Jag försökte be honom fint tusen miljoner gånger utan resultat. Då gjorde jag så att jag bad en gång (om tempoökning, vad som helst) o lyssnade han inte då så smällde jag till honom samtidigt som jag skänklade. Sedan bröt jag av direkt och bad försiktigt om ökningen igen. Det gav resultat. han är slö, men han jobbar när han ska!:)

Gör mikrohalter för sätet, spänn hela magen, lås den. Sätt sen igång direkt och gör nåt roligt, och så snabb pyttehalt igen. PÅ HJÄLPERNA :D har också jobbat med sån häst och det är träligt men det går att fixa.

Ofta sitter folk o gnager med hjälperna vilket gör hästana skänkeldöva. Jag brukar på sådana hästar lära in en "ny" signal. Det bygger på att du har bra balans i sätet. "Känslan av en kniv i ryggen" - är en vikthjälp som hästar automatiskt svarar framåt på. "En smäll på hakan" (din) bromsar de upp sig på.

Tappar hon koncentrationen på 1 sek? stå 0,5 sek. Stå bara så länge som du lyckas. Beröm är lysande. Alla hästar väntar på beröm...

Det är rätt bra träna NH från marken. Men med guidad hjälp och en duktig instruktör..

Öva halter med omedelbart efterföljande kommando för trav eller galopp. Öva, öva, öva, öva. Du kan behöva ett dressyrspö för att få henne att vakna de första gångerna. Öva några gånger under ridpassen en tid framåt, men nöt inte för mycket.

Om du inte kan förmå henne komma fram i trav eller fatta galopp ur halten när du sitter på ryggen kan du börja med att öva från marken med hjälp av longerlina och longerpisk (om det behövs en extra motor utöver ett tydligt röstkommando).
Visa henne att halt inte betyder = bakåt och sen snabbt framåt. Hon ska förstå att halt = snart snabbt framåt.

Skippa ryggningarna helt när du rider framöver, hur gärna du än vill rygga.
Att hon blir "på tårna" efter en ryggning beror på att hon vet att hon snart ska få trycka på framåt och det ska hon få göra utan att först få rygga men för detta krävs arbete. Nu ska hon lära om och det finns annat du kan berömma henne för.

pröva halvhalter. gör hjälperna för halt (använd mycket säte) o precis när du känner att hon saktar in så ger du hjälper framåt. gärna i trav som någon föreslog.
allteftersom hon blir bättre (förhoppningsvis) kan du förlänga halvhalten tills det slutligen är en "riktig" halt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 789
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 243
Senast: Cattis_E
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar