Halt! vet inte vart jag ska lägga inlägget=/

N

Naggur

Fel tråd jag vet,:angel: men eftersom jag e islandsryttare så skriver jag hit. Min kompis köpte en häst för 2 veckor sen, ett varmblodssto på 6 år. Hon hann inte veterinärbesikta för affären gick väldigt fort! Då hade hon blivit såld till nån annan. Nu är det så att hon besiktade henne i torsdags för dom gamla ägarna hade inte henne försäkrad!:mad: ja... så va hon halt på höger fram, i de nedre lederna.:cry: Vi tror det beror på att den som verkat och skott hästen kan inte haft en ANING vad han höll på me! Hon va sne och vind! troligen har hon gått så hela livet och snebelastat lederna och därför e hon nu halt. 1,5 grads hälta. Minst 4 veckors vila och sen ett nytt böjprov. Tur man har en bra hovslagare som fixar till fötterna på henne. Tack Mats för att du finns:bow: Hon ska ta ut en eqiterapeut som ska titta på henne åxå. Säljaren hade hopphästar åxå och man kan ju undra om hom brydde sig lika lite om dom.... Min kompis har pratat med säljaren om detta och man får hoppas att hon tänker om och skaffar en bra hovslagare. Någon som har några tips för att hon ska bli bra? Tack/Gabriella

Sv: Halt! vet inte vart jag ska lägga inlägget=/

Detta skall ligga under hästvård, vilket fö alla vårdtrådar skall göra oavsett ras av häst.

Det är väldigt vanligt med varmblod som är felbelastade, om hästen är snett verkad kommer detta att även påverka övriga delar av kropp och leder så hö fram är kanske endast toppen av ett isberg.

Jag skulle vilja säga så här, får man inte tid på sig att göra en veterinär besiktning av hästen, är det bättre att avstå från köp då det förmodligen finns en djupare grund till den hastiga avyttringen.

En billig häst kostar lika mycket i veterinärkostnad som en dyr, man använder samma taxor på alla hästar.

hej!!
efter ett hästköp så är det två år dolda fel så köper man en häst och den har dolda fel som visar sej inom två år kan köpet går tillbaka... de som sålde hästen visste nog om att de va fel på hästen lät de som

Tyvärr är detta inte ett dolt fel. Utan detta är istället ett prakt exempel på en köpare som brustit i undersökningsplikten av hästen.
Dolda fel är sådant som inte går att upptäcka om man undersöker/besiktigar hästen. Den här hältan syntes ju vid böjprov och är inte ett dolt fel. Dessutom kan det bli väldigt svårt att bevisa att hästen var halt innan köpet och att hältan inte kommit senare.

Bra att du har en vättig hovslagar!! Tills hom blivir bättre så ett tipps är att linementera henne men gör det på bägge benen så att det inte blir sne belastat och ha tålamod det kommer att ta tid mvh Jessi

Masse skrev:
....Dessutom kan det bli väldigt svårt att bevisa att hästen var halt innan köpet och att hältan inte kommit senare.

Det kan ju inte vara så svårt att bevisa med hjälp av en veterinär!? Om det nu är så att det är pga dålig hovvård och hästen gått så hela livet, så bör ju en veterinär kunna skilja på det och en hälta som uppkommit den senaste veckan? Konstigt vore det ju annars..

Men som trådskaparen skriver verkar det ju inte vara så att ett återköp av hästen är det aktuella..

Hon vill inte att köpet går tillbaka!!! Hon behåller henne. Om det inte blir så illa att hon måste tas bort vill säga, men det ska väl inte hända:( Hon kommer få bästa möjliga vård! Tack för alla svar

Jo det kan vara mycket svårt och dyrt det när man inte undersökt hästen innan köpet.
Sedan finns det juridiska prejudikat på att om köparen brustit i sin undersökningsplikt så är mycket svårt att få rätt även om det skulle vara så att hästen var halt innan köp.
Det kan räcka med att köparen godtar att säljaren står för veterinärbesiktnigen för att det ska räknas som att köparen inte uppfyllt sin plikt. I det här fallet så har ju hästen överhuvudtaget inte undersökts alls innan köp.

Så det är bara att hoppas på det bästa att hästen kan bli bra igen eller att köparen har lärt sig till nästa gång om det värsta skulle hända.

Det är jag som har köpt hästen. Kanske var det otroligt korkat att inte besikta henne innan jag köpte henne, men jag gjorde mitt val.

Jag tänker behålla henne, kosta vad det kostar. Jag köpte henne och kan inte bara lämna tillbaka henne som om hon vore en tröja.. Det var mitt eget beslut och då ska inte hästen behöva lida.

Skulle nån av er kunna lämna tillbaka hästen med gott samvete om ni visste att hon bara skulle få stå där och inte få behandling på något sätt, eller tas bort innan hon ens fått en chans?

Jag tycker inte att man gör så, jag ångrar mig inte en sekund att jag köpte den här hästen.

Madeleine

Senast ändrad av en moderator:

Bra svarat Maddde! Man ber om råd å så får man bara kritik! det var inte det jag frågade om! Precis, Hästen är en levande varelse med känslor, inte bara en sak man lämnar tillbaka om man inte är nöjd! Vissa verkar bara bry sig om ridning och tävling. Blir hästen halt eller dålig på annat vis byter man bara ut den! FEL!!! Jag har en 5 årig häst som jag haft sen han var 2 år, Jag kommer ALDRIG sälja honom, det är egoistiskt att bara tänka på sig själv å sin egen karriär!

Naggur skrev:
Någon som har några tips för att hon ska bli bra?

Har tyvärr inget mer tips än att följa veterinärens råd, vilket ju förstås är det bästa. Vad sa veterinären?

Krabban skrev:
Har tyvärr inget mer tips än att följa veterinärens råd, vilket ju förstås är det bästa. Vad sa veterinären?

Han sa bara att det satt i de nedre lederna och att hon skulle vila och sen göra nytt böjprov. En equiterapeut kommer den 28/2 och kollar på henne. Jag och ägaren(Maddde) tyckte hon skulle vila lite innan behandling. kan ju ha varit att det var ovant att gå med benet rätt vinkat. kanske går över fort. man kan ju alltid hoppas.

Senast ändrad av en moderator:

Hur länge ska hon vila, sa veterinären? När ska hon göra böjprovet nästa gång då?

Ja det är klart, har hon gått och felbelastat kroppen hela sitt liv, så kompenserar hon ju för det. Och när hon nu "rättas till" så är det klart att det kan ge men... det låter ju rimligt.

Hoppas det ordnar sig.

han sa minst 4 veckor men hon ska få vila längre. ca 8 veckor. men det beror lite på vad equiterapeuten säger åxå.

Fast det kan ju kanske vara bra att kolla henne efter de 4 veckor som veterinären sa? För då vet man ju om det är på god väg, eller hur det ligger till.

Skulle nån av er kunna lämna tillbaka hästen med gott samvete om ni visste att hon bara skulle få stå där och inte få behandling på något sätt, eller tas bort innan hon ens fått en chans?

Jag tror faktiskt inte att gamla ägaren skulle ta tillbaka hästen, läser man ursprungsinlägget till denna tråd kan man ganska lätt läsa mellan raderna att säljaren körde med en av de äldsta försäljningsknepen. Man hotar med att en annan köpare finns, om man ser att potentiell spekulant är tillräckligt intresserad. Så du får nog behålla henne, och se till att hästen får den vård som behövs.

Sitter hältan i ett framben, finner man orsaken någon annanstans. Det vore tråkigt om hästen har gått felaktigt skodd hela livet, då är riskerna stora för mera bestående och permanenta skador.

OM du hade fått reda på innan köp (genom vet. besiktning) att hästen inte var frisk, hade du köpt den då?

Jag beundrar dig för din inställning, men jag undrar trots allt om du är medveten om hur kostnaderna kan skjuta i höjden om en häst blir sjuk/skadad? Min häst stod på djursjukhuset i Hbg i 5 dagar. Kalaset gick på drygt 26000 kr. Märk väl att jag tycker att det är BILLIGT med tanke på vad de utför i Hbg, MEN det är ändå en massa pengar för mig. Det mesta (minus självrisk och 20%) fick jag dock ut från försäkringsbolaget.

Är den här hästen ens försäkrad? Hur ska du annars kunna göra det om hästen inte är frisk i nuläget?

Jag beundrar som sagt att du vill den här hästen så väl, men samtidigt kan jag inte låta bli att undra om du vet vad du gett dig in på? Hoppas att den här tråden är startad av en skojare, för om den är sann känns den verkligen inte rolig...:(

Boj skrev:
Jag tror faktiskt inte att gamla ägaren skulle ta tillbaka hästen,

Vad har det för betydelse? Hon skulle inte lämna tillbaka henne även om hon kunde!

Krabban skrev:
Fast det kan ju kanske vara bra att kolla henne efter de 4 veckor som veterinären sa? För då vet man ju om det är på god väg, eller hur det ligger till.

jo men han sa 4-6 veckor. 4 veckors helt vila utan skrittpromenader, men han rekomenderade att skritta henne (leda) för leder och magens skull. och låta henne vila lite längre då. hon kommer ju ha telefonkontakt med veterinären för att få råd.

Naggur skrev:
Vad har det för betydelse? Hon skulle inte lämna tillbaka henne även om hon kunde!

Därför att författaren ifrågasatte om någon skulle lämna tillbaka hästen, på det fick hon svar. Såklart har ett svar en betydelse, eller?
I annat fall kan vi ju lägga ner diskussionforumet, för då har ju det ingen betydelse.

Du skrev en fråga som du ville ha svar på, det finns inget enkelt och ensidigt svar. Man kan ej heller ge tips om hur man kan kurera denna hälta, pga vi inte känner till var ifrån den kommer. En sådan hälta kan ta allt ifrån ingen tid till hur länge som helst, det är endast behandlande veterinär som kan ge sådana svar eftersom han/hon har sett hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 334
Senast: Karminnie
·
H
Hästvård Here er go again. Ska försöka fatta mej kort Har en nordsvensk på 20 år, lite lite rund om magen och otroligt pigg för sin ålder !! I...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: Hallon
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 767
Senast: Jerseyite
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 301
Senast: Bleuh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama