Halt unghäst...igen

tessiem

Trådstartare
:(...
Min lilla korsning är bara 2,5år & har ändå varit halt ett antal ggr.

Som 8månaders slog hon omkull på isen & slog i höften = 2månaders boxvila otaliga veterinärbesök + besök på klinik.. De trodde höftfraktur men kunde inte röntga då skadan satt för högt upp.. Men hon blev bättre så då antog man att det bara var en utgjutning.

Efter det har hon haft flera hältor som vet. trott varit sträckningar osv ..en gång lymfangit, en gång hovböld. Men alltid olika ben. Nu är hon halt igen..på ett framben. Utan svullnad, värme eller synlig skada.

Jag är helt nojig efter den första skadan & får ibland för mig att hon rör sig ojämnt, att hon tar kortare steg med ena bakbenet.

Vad tycker ni? Normalt att skada sig så ofta? Kolla på klinik ? Eller?

Sv: Halt unghäst...igen

Har hon kollats av kiropraktor eller liknande, om hon är sned?

Början låter nämligen läskigt likt min K. Hon vurpade på blankis när hon var 1½ och slog sig. Misstänktes först bäckenfraktur men avfärdades, såg sned ut i bäckenet och kollades med equiatriker som sa inte sned, flera ggr.

Hon fick ledinflammationer både här och var, fram som bak. Svarade på behandling men så kom det tillbaka.

Nästan ett år senare fick jag tag i en annan equiatriker för en second opinion. Och nog f*n var hon sned. Rättades och ledfinfl höll sig borta.

Tyvärr slutade det inte lyckligt, hon fick somna som nybliven fyraåring nu i våras, efter flera års kamp. Men det blev för många följdproblem, det gav för mycket skador som inte gick att reparera av att hon det där året när jag fick höra 'inte sned' gick sned och av det fick ideliga ledinflammationerna. Blev för mycket för unga, känsliga leder.

Nej hon har inte kollats av kiropraktor.. dumt egentligen. Men jag har bett ett antal vet + kunniga hästmänniskor om att kolla på henne när hon rör sig & de har alla sagt att de inte sett ngt...

Men nu när du säger det så.. har en equiterapeut som bor här.. ska man ta henne eller en kiropraktor? Vill gärna kolla upp detta ordentligt nu.. Hon ska ju börja jobbas ordentligt snart & då vill jag veta att hon inte har ont...

Beror ju på, min första equiatriker sa ju att det bara var muskelsnedhet, andra var också equiatriker, men konstaterade direkt snedheten (som sedan bekräftades av oberoende kiropraktor btw). De har gått samma utbildning, men olika decennier.

Det är ju kruxet med alternativlärorna, att man kan eg aldrig vara säker på att just den man har framför sig har rätt.

Men min nuv equiatriker han både fokuserar på muskler och 'skelett', och både lägesrättar och masserar. (massages först, lägesrätting sen). Kiron jag använder sätter 'bara' nålar och lägesrättar. Jag föredrar när de får massade innan.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 645
Senast: bellala
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 277
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 819
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Känns som vi är tillbaka på ruta ett med en av våra hästar. Den slog omkull över ett hinder i somras vilket resulterade i att han...
Svar
3
· Visningar
1 318
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka