halt trots 3 behandlingar-hovled

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: halt trots 3 behandlingar-hovled

Har du gjort MR på din häst nu? Hur har det gått för dig?
Har du fått en diagnos?

Nej det är inte gjort ännu, dels för kostnaden men också för att det inte har varit solklart att veterinären rekommenderat detta, inte i första taget i a f. På den nya kliniken nämnde de i o f sig möjligheten till det i går men det talades inte mer om det sen.

Det är en enda soppa nu känns det som; från sulömhet till hovledsinflammation till röntgenfynd som pekar på artros i ländryggen och sist misstanke om slinger, skada på halskotpelaren.
Har varit inne på större klinik i går och vi står på ruta ett; han är 3-gradigt halt på hö fram igen, helt ren på röntgen överallt förutom de två kotorna i ländryggen. På denna klinik fäste man inte så stor vikt vid ryggdiagnosen eftersom de ansåg honom rörlig och fin i ryggen. Man la allt krut på hö hov men vi kom inte ett dugg närmare diagnos för det, en helt bortkastad dag nästan:( Förutom att vi faktiskt fick klart för oss att nacke och halskotor är helt u a.

Visst förstår jag att man tittar mest på det uppenbara men eftersom jag visste sen innan att röntgen var ren, injektion i led inte fungerade nämnvärt, så kändes det lite hopplöst när de bara stirrade på den biten.

Nu vet jag inte vad vi ska göra mera. Inget veterinär blir klok på det här och jag har en 3-åring som stapplar fram, snubblar ner på knä i backar samt är så trött hela tiden. Han är full med utslag runt ena sidan av huvudet också och ingen veterinär tycks veta vad det är eller visar ngn vilja att ens ta prover eller behandla det.
Hästen ska nu gå i hage och göra ingenting - och det hade varit helt ok för min del, bara han inte såg ut att ha så ont och var så håglös:(

MR har jag inte råd med just nu men annars tror jag att vi hade kunnat få det gjort på den kliniken vi var till igår, de verkade positiva till det i a f. Jag funderar mest på OM det är strålbenet - vad är då behandlingen? Vila, enbart? Är det bara vila så kan jag lika gärna vila honom i ett antal månader och blir han då märkbart bättre av det så kan man kanske misstänka strålbenshälta?

TS - ursäkta om vi kapar tråder lite!

Men herregud vilken soppa! Stackars dig! Fick hästen ingen behandling alls nu då? Skall du på återbesök?
Det är så jobbigt att se sin häst ha ont och inte kunna göra något för att hjälpa!

Men på denna kliniken tror de att det är hoven iallafall? Att injektion i hoven inte har hjälpt är inte så konstigt då det bara hjälper vid hovledsinflammation och har hästen inte det så är det meningslöst.

Min veterinär sa att det gör man som "rutin" när man inte vet vad man skall göra eller vad som är fel. Det gjordes på min häst med utan resultat. Tror du inte det är en ligamentsskada iallafall då? Isåfall är det ju vila som gäller.

Om du vill kan jag PM:a namnet på min klinik - som är en privat klinik där de är kända för sitt engagemang. Veterinären ger sig INTE förren han har fått ordning på hästen. Kanske kan vara bra att ha ett alternativ om inte vilan hjälper.

Strålbenhälta kan det ju vara men då är det olika beslag och vila som gäller. Kan ju även vara strålbensbursan. Vet många hästar som har blivit bra efter behandling där. Men det är lite riskfyllt så bursan kan börja läcka. Och som sagt, svårt att veta ATT det är strålbensbursan. Men nu gissar jag bara.
Jag hoppas vila hjälper din häst.

Skriv o berätta hur det går och ge inte upp!!
Kram

Strålbenshälta brukar behöva någon form av sjukbeslag, dvs enbart vila är nog inte tillräckligt.

På min dam så behandlade vi hovleder, kotleder samt nånstans på sidorna av hovbrosket, och la på NSAID ovanpå och så fick hon ringskor.

Hon hade ju återkommande (år..) problem medkotledshältor fram. Ren på rtg kotor och hov etc, förutom lindrig HBF, som mot slutet hade ökat till gränsen för måttlig. Hennes problem kom urpsungligen bakifrån, men innan vi fick fatt i det tog lederna fram för mkt stryk.

När hon reagerade i hovlederna också rtg strålbenet, och där fanns förändringar (inte pålagringar men förändringar) och samtidigt upptäcktes förvärringen av HBF:en (som dock var signifikant osäkert om det ens påverkade), men då behandlade vi som sagt vid sidan av hovbrosken, hovleder och kotleder och la på NSAID i 10 dagar för att verkligen behandla på bred front. Och hon fick ringskor.

Jag hade kunnat döma ut henne där, och åkte faktiskt hem utan behandling för att döma ut, men ändrade mig och åkte ner två dar senare och behandlade. Ingen trodde väl eg på det. Men på ÅB var hon MARKANT bättre, bara markering kvar, och besöket efter ren. Satte igång henne, men hoppade över traven. (Vi hade provat helvila, aktiv vila, igångsättning pÅ NSAID och alla habrovinklar innan utan resultat)

På nästa ÅB undrade kiron och vet med en mun 'vad har du gjort?' hon var tvärtfräsch. Dock hade hon då en svalginfektion och fick hagvila (stor hage) 8 v. Det räckte för henne för att skjuta hela skiten i sank igen och få korthuset att rasa. På besöket efter 8 veckor var hon halt initialt, gick inte att böja lågt fram (hon bara reste sig och tyckte AJ AJ AJ). Vet i princip bara höll benet upplyft i 30 sek. Hon var 4 grader halt efter det. Jag travade fem steg, bröt av, vände, gick tillbaka med henne och tog det tuffaste beslutet någonsin och sa att 'det räcker nu, vi ger upp, låt henne slippa'. Hon somnade en timme senare, nyss fyllda fyra år.

Nu är de ju indivder och olika från fall till fall, men generellt för de JAG vet med strålbensproblem så 'bara' vila har inte hjälpt, utan det har behövts någon form av 'sjukbeslag' för att vända det hela. T ex kompisens, bara vila räckte inte. Den dömdes ut, T-märktes och skulle 'kanske' fungera som hagtomte. Den fick PGbeslag, och klarade sig fint som hagtomte så sattes igång, klarade det fint, och tränade på MSV nivå (dressyr) tills den blev ålderspensionär.

Men har någon form av alternativt beslag diskuterats? I min dams fall var det ju ringskor som direkt kom som första alt, till en början bara ringsko och utvärdera det, om det inte gav tillr effekt så sula, kil etc.

Det blev skillnad DIREKT med ringskorna på min, hon fick en svikt i steget/kotorna som jag inte hade sett på år, och såpass att jag inledningsvis kände mig 'sjösjuk' redan i skritt ;) (Dock, det som hjälper en hjälper inte nödvvis andra, tyvärr, lite trial and error där)

det finns tre olika leder, bla hovleden där. Enligt min vet jag hade kan man inte veta säkert vilken det är , utan får behandla den det brukar vara.

PG-beslag har provats nu under två skoningsperioder utan resultat, han har snarare blivit sämre. Det är en variant på ringskor + flytsula, jag minns inte det korrekta namnet på beslaget. Förut gick han med Classic Roller skor.

Nu har jag börjat leka med tanken på att låta honom gå helt utan skor under hagvilan. Börjar fundera på om skorna gör att han inte får den naturliga svikten som han kanske skulle behöva just nu. Detta är bara funderingar och jag kommer att ta upp det till diskussion med hovslagaren i morgon.

Vila lär det bli i vilket fall men man vill ju helst se en gradvis förbättring efter ett par månader.

Han svarar inte på Metacambehandling, är lika smärtpåverkad med som utan preparatet.

Vilka medel har använts? vissa hästar svarar inte på vissa medel.
Fast jag antar att det är bytt medel mellan gångerna, det är väl det första man gör:)
jag anser att DMSO är i särklass bäst.

Har provat Metacam och Butta på honom, vet inte om dessa är likartade eller ngt skiljer dem åt men effekten av dem har varit densamma= knappast märkbar skillnad på smärtpåverkan.

jo metacam och Butta är lika starka, och lika dyra. De är de dyraste och de som avänds minst inom travet, cortison, adikvarn och DMSO är de som används mest, mer effektiva.

Nä, butta är lika dyrt som metacam. Finadyn och metacam är betydligt dyrare än butta. Butta är billigast.

Räknat på 600 kg häst.

Metacam.
100 ml = 374 kr, räcker 4 dagar.
Pris/dag = 93,50 kr
250 ml = 795 kr. Räcker 10 dagar.
Pris/dag = 79,50 kr

Finadyne
10 dospåsar = 340,50 kr. Räcker 3,8 dagar. (Blir knepiga siffor, 1 dospåse/225 kg häst, dvs 2,6 dospåse för 600 kg häst)
Pris/dag = 89,60 kr

Fenylbutazon:
20 st dospåsar = 303,50 Räcker 6.6 dagar (3 påsar/dag till 600 kg häst).
Pris/dag: 45,90 kr
100 dospåsar = 1228 kr Räcker 33,3 dagar.
Pris/dag: 36,80 kr

(Avrundat med första decimalen bara, dvs 36,87 t ex har ändå avrundats till 36,80 kr, men är så liten skillnad så exemplet fungerar ändå)

Jag har sett STORA individuella variationer mellan metacam, butta och finadyne, rent smärtstillande.

Senast ändrad:

När min häst fick tuppkam i bloder i två omgångar vände det ganska snabbt på honom. (tillsammans med en ny typ av verkning/skoning) Det kan man göra om man inte vet vart problemen sitter exakt.

Kanske är värt att prova?

Jag släppte min utan skor på 3månaders bete när han bara blev sämre och jag inte visste vad jag skulle ta mig till längre. Jag skulle nog inte ha gjort det med facit i hand.
Det blev inte sämre, men det tog ett tag att rätta till utflytningar åt alla håll o kanter sedan.

Enligt min vet, så räcker inte behandling i blodet till vid hovledsproblem, utan där måste man spruta i led.

Sant eller ej vetefan, men hon avstår gärna från att spruta i led i 'onödan' generellt. Men när jag tyckte 'kan vi inte spruta i blodet' just när det var hovleder inblandade tyckte hon att det räcker nte till, hovleder så 'måste' man behandla i led.

Dock kan det ju TS fall vara värt att behandla i blodet också kanske?

Enligt min vet, så räcker inte behandling i blodet till vid hovledsproblem, utan där måste man spruta i led.

Sant eller ej vetefan, men hon avstår gärna från att spruta i led i 'onödan' generellt. Men när jag tyckte 'kan vi inte spruta i blodet' just när det var hovleder inblandade tyckte hon att det räcker nte till, hovleder så 'måste' man behandla i led.

Dock kan det ju TS fall vara värt att behandla i blodet också kanske?

ja, därom tvistar de lärde.
Men det skadar inte att prova iallafall. Det kan inte bli värre. Och hästen är ju sprutad i led utan att det har hjälpt.

jag trodde att det var sprutning i led vi pratade om..:o

jag har aldrig hört annat än att spruta när det handlar om hovledsnflammation

att titta bakåt förstår jag inte riktigt vad du menar?

Är hästen fysiologiskt korrekt skodd och får hovledsinflamation som dessutom är återkommande hovledsinflamationer så är det förvånadsvärt ofta det secundära och primärfelet går att finna i hästens bakre del.. Därför skrev jag att det kanske är dags att titta bakåt.

jag trodde att det var sprutning i led vi pratade om..:o

jag har aldrig hört annat än att spruta när det handlar om hovledsnflammation

Man sprutar ju varken butta eller metacam i led? Inte finadyne heller. Det är ju allmänverkande NSAID, antiinflammatoriskt och smärtstillande.

I led sprutar du ju tuppkam, kortison etc. Kan även spruta DMSO men det är omtvistat.

Är hästen fysiologiskt korrekt skodd och får hovledsinflamation som dessutom är återkommande hovledsinflamationer så är det förvånadsvärt ofta det secundära och primärfelet går att finna i hästens bakre del.. Därför skrev jag att det kanske är dags att titta bakåt.

Nu handlar ju detta om en häst som misstänkts fått en fel behandling inte återkommande inflamationer.

Hästen är korrekt skodd den enda anledningen till hans påstådda inflamation var övervikten.

Nu handlar ju detta om en häst som misstänkts fått en fel behandling inte återkommande inflamationer.

Hästen är korrekt skodd den enda anledningen till hans påstådda inflamation var övervikten.

Då tycker jag du borde ha skrivit det redan i ditt startinlägg för det framgår inte.

Vad döljer du mera???

ägaren har bokat tid på mälarkliniken, ska dit nästa vecka.
Jag nämde även om strålbenet och det kan mycket väl vara aktuellt att röntga. om någon är intresserad kan jag återkomma nästa onsdag med reslutat.

Ägaren???? Jag trodde du va ägare på denna häst. Om annat så hoppas jag verkligen att du har ägarens tillstånd att här helt offentligt sitta och diskuttera en helt annan persons individ och sjukdomsbild.. Om inte så begår du faktiskt just nu en brottslig handling.

Sedan bör du heller inte utan ägarens tillstånd redovisa ngt "resultat" från utredningen på Mälarkleniken för då begår du ytterligare ett brott så vida nu inte ägaren här i tråden ger sitt godkännande till att du offentligt lägger ut klinikens journalskrift.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 126
Senast: animalasia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 441
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025