halt trots 3 behandlingar-hovled

Status
Stängd för vidare inlägg.

sofiaspel

Trådstartare
en häst har blivit behandlad på klinik 3 gånger med spruta i hovleden för hovledsinflamation, hästen är fortfarande halt men hältan har flyttats från det ena framben till det andra. Syns inget på röntgen, så frågan är..

...vad göra nu?

Sv: halt trots 3 behandlingar-hovled

Hästen var förmodligen halt på det andra benet från början, böjde dom båda benen även efter dom hade bedövat?

Kan vara så att den har strålbenshälta men får hovledsinfl som effekt av detta, jag tror det är svårt att få del det hela, så var det för mig

Troligen är inte grundorsaken funnen utan det ni behandlat är inflammationer pga avlastning.
Var hästen ohalt efter bedövning?
Är man tveksam kan man rida på kliniken med bedövad led för att känna efter.
Man ska bedöva tills hästen är helt fräsch. Sedan för man försöka ta reda på vad som är hönan och vad som är ägget.

Ursäkta, var lite stressad när jag skrev och det blev visst lite konstigt, skulle skriva att jag också tror att orsaken finns någon annanstans tex strålbenshälta el dyl, och att jag tror att det kan bli svårt att få till den så att den håller, hovarna är ju så viktiga.

SOm någon varit inne på. STrålbenen, är de rtg? Om inte - gör det.

Strålbensproblem ger ofta hovledsinflammationer. Och just sådana som svarar dåligt på behandling, iom att grundorsaken inte är där.

Så, rtga strålbenen om de inte är rtg, och är de rtg är det värre. (Det krävs speciella projiceringar för strålben, och ofta men inte alltid måste man dra skorna, men strålben får du inte med på vanlig låg projicering. Har du varit med på rtg kan du själv nog avgöra om strålben rtg, man sätter hoven i en plexiglasgrej, hästen står inte på hoven)

svarar till alla..

jag var endast med den 3e gången (senaste) till kliniken och då böjdes det båda fram men inget bedövat och då kom dom fram till att hältan har flyttats.
Tidigare besök har blivit bedövad och antagligen ohalt efter bedövning.

Jag misstänker också att det måste vara något annat fel på hästen eftersom den inte svarar på behandlingen, det är därav min anledning till att jag skriver här.

Han är väldigt staplig i gången och haltar i skritt till och från.

Strålbenet är inget som är röntgat vad jag vet, jag var med in i röntgen men det togs bara bilder från sidan av hoven, vet inte hur det är på andra kliniker men här står hästen på en träbit för att komma upp från golvet, alltså inget strålben röntgat?

Vad innebär strålbens hälta?
hur uppstår det?

/Sofia

Nej, inget strålben rtg så. Strålbens röntgas 'underifrån', dvs hästen står inte på hoven alls vid de plåtarna.

Strålbenshälta är ett samlingsnamn för problem från strålbensområdet. Det man rtgmässigt kan se vad gäller strålbensförändringar är urkalkningar, pålagringar, oregelbundenhet etc.

Vad som också ofta påverkar vid strålbenshälta är djupa böjsenan. Den löper nämligen över strålbenskanten. Och en taggig strålbenskant retar/skadar böjsenan.

Man ställer inte diagnosen enbart på rtg annat än i väldigt specifika fall.

Min dam hade förändringar på strålbenen BF, hennes saga slutade tyvärr inte lyckligt men hon var ett 'speciellt' fall. Hon fick dock låga reaktioner fram, kotled och hovled.

Hon blev markant bättre av ringskor, vilket man ofta provar vid strålbenshälta. Vissa mår bäst om man får bort allt tryck från strålbensområdet, man kan sula, eller prova PG etc. Ibland lägger man kilsula i trakten, det är inget botemedel, däremot när du ändrar traktvinkeln så bland allt annat som händer så är den en annan, oftast oskadad, del av böjsenan som löper över, vilket kan ge dem några år till (på sikt blir det ju slitningar ändå om det är en taggig strålbenskant, men..)

Kompisens herre är utdömd för strålbenshälta, men har fungerat i snart ett decennium med PG. Minsta stråltryck och han blir halt dock, men med PG har det peppar, peppar fungerat.

Det finns ingen bot för strålbenshälta, däremot kan man med varierande framgång symptomlindra, dvs få bort smärtan. Vad som fungerar och OM något fungerar är individuellt.

Bäst svar vis problem kring strålbensområdet får man med magnetröntgen btw, det är ju dessvärre ett område med många strukturer och inte helt lätt att få en överskådlig bild.

(En annan kompis hade en med strålbenshälta med, den slutade i himlen dock. Där så efter den tagits bort så magnetröntgade de hovarna, samt dissikerade. Då syndes omfattande skador på djupa böjsenan, samt sammanväxningar. Ngt som ju inte setts på rtg).

Så, röntga strålbenen, och ÄR där förändringar så börja inte gräva en grop varken åt dig eller hästen. Det behöver inte vara slutat, för som med nästan allt annat, finns det hästar med förändringar på strålbenen som fungerar prima, andra fungerar prima med lite hjälp (ringsko/annan form av ändrat beslag) etc. Tyvärr finns det de som inte går att få fräscha, men..

så hästens plåtar kan alltså se helt annorlunda ut om man röntgar strålbenet? Varför syns inte dessa skador/förändringar på en "vanlig" röntgen?

vad innebär en magnetröntgen?

Nu förstår jag inte hur du menade? Jag menade att själva proceduren/vinkeln när man tar strålbensplåtar är helt annorlunda än när man tar t ex hovled etc. Man måste vinkla annorlunda för att komma åt att se strålbenen ordentligt.

Magnetröngtgen kan du läsa om här, använd sen länkarna i vänsterkanten så hittar du mer, fallbeskrivningar etc: http://www.mrcenter.se/

I korthet så ser en magnetröntgen 'mer', du ser t ex brosk, sen vävnad och mjuk vävnad med magnetröntgen. På hovar ser den betydligt mer än vanlig rtg, och det är mycket, mycket värt om man misstänker problem i strålbensområdet.

Från nämnda sida: MRI har hjälpt diagnostisera förändringar och inflammationer knutna till strålbenet. Eftersom smärta kan komma från olika strukturer som omger och ansluter till strålbenet är MRI till stor hjälp med att bedöma vilken struktur som är inflamerad eller har ärrvävnad. När röntgen- och ultraljudsundersöknigen är normal kan ofta MRI påvisa ödem i benvävnad, inflammation i strålbensligameneten, inflammation i djupa böjsenan, adhesioner i strålbensbursan eller inflammation i imparligament.

OBS att magnetrtg inte ersätts som standard av f-bolagen. Ibland ersätter de efter dialog med dem,f rån fall till fall, ibland inte alls.

intressant.
hästen ska åter vecka 32 till kliniken i stan.
men om det är en strålbens hälta lär ju inte han vara ohalt då heller?

ska jag lägga fram förslaget att ringa upp en annan klinik i annan stad, tex skara?
eller ska vi vänta och höra vad dom säger på återbesöket?

Det måste du få avgöra själv. Det kan ju vara så att det är 'bara' hovleden som spökar (kan vara envisa).

Är hästen halt nu? Dvs ser du hälta själv nu?

ja hästen är halt nu, syns helt tydligt i trav och i skritten markerar han ganska kraftigt

Då tycker jag inte alls det är fel, omd u känner att du vill det, ta en second opinion från Skara t ex. En vettig veterinär har ingenting emot det i det här läget heller, så ring din veterinär och förklara, och boka in en tid på SKara istället för återbesökstiden du.

en häst har blivit behandlad på klinik 3 gånger med spruta i hovleden för hovledsinflamation, hästen är fortfarande halt men hältan har flyttats från det ena framben till det andra. Syns inget på röntgen, så frågan är..

...vad göra nu?

Kanske dags att titta "bakåt"

hästen i fråga är ett kraftigt halvblod med utbildning MSV dressyr, 13-14 år. Har varit överviktig och är nu normal hull.
Och det är inte min häst utan en väldigt nära väns häst.

att titta bakåt förstår jag inte riktigt vad du menar?
jag hade förstått om fallet vore så att hästen sätts igång efter behandling och blir halt igen, men nu har hästen aldrig blivit frisk under behandlingarna och därför vilat i ca 1½ månad.

Jag känner för min väns skull att man ska ge den fler alternativ så man inte bara stirrar sig blind på en vetrinärs åsikt.

ägaren har bokat tid på mälarkliniken, ska dit nästa vecka.
Jag nämde även om strålbenet och det kan mycket väl vara aktuellt att röntga. om någon är intresserad kan jag återkomma nästa onsdag med reslutat.

Jag är absolut intresserad av att höra fortsättningen! (Den kliniken har ju magnetrtg med, om det sen skulle bli aktuellt)

Jag har gjort MR på mälarkliniken och det var bland det bästa beslut vi kunde ta! Jag vet hur det är med hovledsproblem och det är ett helvete rent utsagt. Tyvärr har ju min favoritvet slutat men jag önskar dig ändå lycka till och att det löser sig!

KL

Vi var inne på Hbg i dag och de röntgade strålben, i a f uppfattade jag det som att de även fick med strålbenet, och då stod hästen på ngt som liknade en tjock röntgenplåt. De tog även på hovbenet med då stod han bara upphöjd på en platta?

Menar ni att de omöjligt kan ha sett strålbenet när röntgen gjorts på detta sättet?

MR ska man komma ihåg, är det långt ifrån alla försäkringsbolag som ersätter och de som gör det brukar bara ersätta kanske halva kostnaden så det kan bli en dyr historia. Med mitt bolag hade det kostat mig 6000kr, de ersätter upp till 5000 k r och MR kostade dryga 11000.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 126
Senast: animalasia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 441
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka