Halt, stelhet, spänning?

_moa_

Trådstartare
Jag har en fundering angående min shetlandsponny.

Hon känns inte helt 100 nu i sin kropp, jag kan inbilla mig för det är jag väldigt duktig på. I nedförsbackar har hon snubblat mycket med höger framben. Inte jätte mycket men snubblat till några gånger. Detta sker framför allt när jag kör henne och hon måste hålla mot vagnen, men har även skett när jag tömkört henne nerför ibland. Har inte tänkt så mycket på det utan mest tyckt att hon är klumpig eller att hon inte riktigt fixar det här med skor och broddar bara.

Men så igår var jag ute och körde. I skritten kändes allting okej, och såg okej ut, det lilla jag såg i mörkret. Men i traven sedan slog hon uppåt väldigt mycket med huvudet (som dom ibland kan göra när dom haltar) men hon rörde sig inte så att det såg halt ut med benen. Men dock så slog hon över mot galoppen hela tiden. Vilket hon inte brukar göra annars, tempot var inte så högt heller så hon borde ta galoppen.
Jag hoppade av och kände och klämde och kollade hovarna men det syns ingenting. Isåfall borde det sitta högre upp i bogen på henne för benen var helt torra och fina, inga svullnader eller något.

Är det någon som har en idé på vad det kan vara?
Hur ska jag jobba med henne? Ska hon vila? När jag longerar och så syns ingenting!
Jag funderar på att jobba henne från marken bara nu och se hur det fortlöper eftersom hon inte tydligt visar någon hälta eller svulland eller egentligen något alls.
Ta ut veterinär nu känns inte som ett alternativ det första jag gör. Jag vill nog se hur det utvecklas först och sedan kanske åka till klinik direkt istället om det skulle behövas.

Sv: Halt, stelhet, spänning?

Kan ju bero på många saker. Är hon korrekt skodd med korrekta vinklar till exempel? Behöver tårna kortas så att hon kan rulla över ordentligt? Jag anser att skoning är oerhört viktigt och att det alltid lönar sig att leta efter en bra hovslagare även om det kan kosta en hel del. Observera nu att detta inte är ett påhopp på din nuvarande hovslagare utan bara en reflektion från min sida.

Equiterapi kan också göra underverk på vissa hästar. Dom kan "sitta fast" någonstans utan att man som lekman märker det.

Men om detta har hållit på ett tag så kan det ju vara dags att utreda det?

/Coop

Visst ska det utredas på ett eller annat sätt.
Men det var inte förrän igår som hon rörde sig annorlunda i traven med vagn. Att hon snubblat till ibland är inget som jag reflekterat över så. Har mest tänkt bort det som att hon är för framtung i backen och inte går korrekt nerför, vilket hon inte gör.

Angående skoning så har jag haft hovslagaren i 4 år nu till min islandshäst. Det har aldrig varit några problem med min isis hovar. Jag är fullständigt urbota dum och är verkligen värdelös på det här med vinklar hit och vinkar dit, vet bra så mycket som att hon är kort i tårna i alla fall.

Ska kolla upp Equiterapi :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 973
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 927
Senast: Tofs
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka