Halt... Snälla, hjälp mig att bolla tankar!

E

Elemmírë

Min nya häst har lyckats bli halt:cry: o jag sitter här med paniken i kroppen eftersom jag för mindre än tre månader sen tog bort min förra häst:( Börjar ju undra vad jag gör för fel...

Nåväl...

I torsdags när jag kom ut till stallet märkte jag att han var halt... Är själv jättedålig på att se precis var ch så det sitter... Först tänkte jag FÅNG, men han är liksom inte "fångig" i sitt beteende, så det är nog snarare jag som är lite överkänslig då jag haft fånghäst tidigare.

Iaf. Som jag ser det finns det några möjligheter.. Finns säkert fler, men jag är som sagt inte så hajj på detta.

För det första hade jag ridit honom där det är ganska stenigt (i onsdags) så då han är oskodd så skulle det kunna var hovböld (var inte meningen att rida i det steniga, vi råkade bara hamna där), men han är inte varm i hoven, ingen puls,och inget "blåmärke" i sulan. Han ömmar inte heller om man bankar i hoven (har tyvärr inte tillgång till visitertång)...

En annan möjlighet är att det är muggen som stramar... Fast det verkar konstigt eftersom han nu är bra mycket bättre än han var innan, det är nästan helt borta nu, och han har mer fram än han har bak... Kan tillägga att hältan sitter på hö bak.

Det sista alternativet jag kan komma på är vrickning, då hästarna tydligen hade sprungit som idioter i hagen samma dag som jag upptäckte hältan. Det skumma är dock att han inte är varken varm eller svullen. Ingen feber har han, och ingen direkt markant puls (förutom den som ska vara då;)).

Han pigg och allmäntillståndet är bra. Dock hostar han lite, vilket kan bero på vädret som varit med ihållande regn.

Muggen han hade var ganska illa förut, men nu är det som sagt bara lite skorpor...

Hmm, vad mer... Han är arab på tre år, vet inte om det betyder nåt, men men...

Tänkte boka tid på klinik i vilket fall bara för att vara på den säkra sidan.

Min fråga till er är nu vad ni tror om detta? Hur hade ni gått vidare.

Sen i fredags står han i en liten hage i de andra hästarnas hage.

Hur lång tid är det rimligt att han kan vara halt innan bör bli orolig??

Sv: Halt... Snälla, hjälp mig att bolla tankar!

Jag vet inte vad det kan vara med din häst.
Men jag kan trösta dig med att jag känner igen din reaktion.
Jag hade en häst som hade mycket problem med sina hovar. Jag fick inte rätt på det och kom till sist överrens med hovslagaren att han skulle överta henne och försöka hjälpa henne hemma hos sig. Det är en lång historia som jag inte orkar berätta. Hon blev bra i alla fall.

Men jag kommer ihåg hur jobbigt det var i början när hon hade åkt. Jag trodde att det var fel på alla våra andra hästar som aldrig varit dåliga varken då eller senare. För att inte tala om hur hysterisk jag kände mig när jag fick hem min nya häst.
Till sist insåg jag att hästar faktiskt inte blir sjuka hela tiden, inte ens mina.

Dem kanske inte måste dö för att de är lite halta heller:crazy:
Jag är nog lite överreagerande..

Tack för dina ord iaf, och för förståelse!:bow: :)

Puttarlitegranna

Vet ju inte vad det e med din häst men jag hade en som var rätt så känslig av sig.. Och när hon hade mugg, kunde hon halta lite av det.. För att det stramade ju i skinnet på henne. Och det tog att bra tag för mig innan jag kom på det:p

Min häst är otroligt känslig i sulorna så jag tar omgående ut hovslagaren när hästen är halt. Nu roar ju sig min häst med att leka döende svanen när han blir sulöm så jag vet direkt att det är där det sitter. Om det ser ut som en normal hälta (döende svanen hältor ser ut på det viset att hästen rör sig ca 10 meter på 25 minuter) dvs att hästen "bara" markerar lite, så tar jag omgående ut veterinären.

Mmm, jag ska ringa Åby imorgon och boka tid... Så får jag göra en ordentlig hälutredning. Förmodligen har dem en väntetid på typ en vecka, så kan jag ha honom i liten hage och box fram tills dess. Förhoppningsvis blir han bättre av lite vila.

min gubbe fick för många årsedan en blockhälta på väg hem från hagen. inget synligt eller nåt annat jag kunde upptäcka, vet ringdes och kom ut, han kände på hoven i drygt 20 min, hovböld eller troligen brutet hovben var domen. kan ju säga att jag trodde på hovbenet och under en hel helg var jag knäckt för att jag trodde det var slutet. på måndagen kom hovslagarn ut och kände pån i 5 min och berättade att han vrikat sig lite i nåt ben ner mot hoven. några dars vila och allt var återställt.

jag hoppas det går bra för er och att det är nåt övergående.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 800
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 946
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka