Hält problem " långt inlägg"

Limelight

Trådstartare
Behöver råd hur jag ska gå tillväga.

Jag har en häst som kan nicka/halta till ibland när man är ute och rider.
Om man longerar henne i vänster varv så nickar hon efter ett tag, men bara ett par gånger och sedan är det bra.
Hon är jättefin, fräsch och pigg, men magkänslan säger mig att jag bör kolla upp henne på klinik.
Haft Fysioterpeuft ( stavning? ) ute som kollat, och hon säger också att hon inte är 100% ren, men vet inte alls vad det är.
Hon är en aning upphöjd vid ländryggen, ingen aning om det kan vara något problem med det eller inte, hon är inte trycköm där.

Ifall jag åker in till klinik så har jag ett stort problem och där är det jag behöver råd om:
Hon är försäkrad hos agria,som inte, (har jag fått reda på nu), försäkrar benen på grund av att hon är ett varmblod, man måste göra böjprov på henne för att kunna försäkra henne runt om benen, men jag kan nog omöjligt göra ett böjprov på henne nu, kan funka, men kan också visa hälta.

Åker jag in och kollar henne, vad kostar ett sådant besök ungefär ??, förstår att det kan skilja, men rör det sig om runt 1000kr eller 10.000kr typ..

Hur skulle ni tänka i detta läge ?. Hoppas ni förstår varför jag grubblar angående försäkringen, som inte tog benen alltså då tar den inte hältor om jag fattar det hela rätt.

Fråga på om ni undrar över något och kom med alla förslag ni kan komma på.
Ska ringa Agria imorgon igen och fråga ännu mera exakt vad de tar och inte tar, för jag kan tänka på att hältutredningar kan kosta skjortan om det visar sig vara något, och antar att det är sådana pengar man inte har i plånboken direkt :confused:.

Sv: Hält problem " långt inlägg"

Ang försäkringen så tar den inte annat än rena olycksfallsskador tyvärr. Så inte hältutredning.

Vad det kan kosta är ju nästan omöjligt svara på, men skulle räkna med mellan 3 - 5000 kr.

Vissa kliniker har avbetalnings/kreditmöjligheter etc, kanske kan hjälpa?

'Fall' inte för att ta ut vet hemmavid. Du sparar inga pngar på det i långa loppet tyvärr.

Jag kommer inte falla för att ta ut vet hemmavid, så långt har jag bestämt iaf :)!. Tror precis som du att det blir dyrare i långa loppet.

Avbetalningsmöjlighet skulle hjälpa enormt mycket.

Skulle du chansa på att testa göra böjprov på henne och om det går igenom då försäkra henne och vänta tills man kollar upp detta ?.
Låter elakt mot hästen jag vet, men hoppas du förstår vad jag menar.

Mera svar ?

Nej, helt enkelt för att försäkringsbolaget mest troligt inte 'går på' det. Dessutom gör du dig då medvetet skyldig till försäkringsbedrägeri. Haken med alla försäkringar är nämligen att de inte täcker något som fanns innan försäkringen tecknades. Dvs även om hon går igenom böjprov nu, du försäkrar och väntar 2 mån på att åka in, så kommer försäkringen inte täcka om du inte ska blåljuga för veterinären och påstå att 'det kom nyss, har aldrig varit såhär förr eller varit halt förr'. Vilket dels gör det svårare med diagnos, och dels om man t ex då rtg och hittar pålagringar eller liknande så kommer försäkringen inte täcka ändå.

Jag förstår fullt ut din tanke på det, men det är tyvärr ur alla aspekter en dålig ide, och riskerar att ge dig mer problem. Tyvärr =/

Jäkla försäkringsbolag :mad:. Tänkte inte på att det kan bli bedrägeri, usch vilken sits jag sitter i.
Hästen är inte dålig på akut sätt, men jag ser att något inte är helt okej.

Har fått tips att byta bolag, men mig vetligt är alla bolag sådana som inte försäkrar benen på varmblod eller vad säger de andra bolagen?.
Folksam, sveland..

Jag vill absolut inte ha mera problem, så jag tackar jättemycket för dina svar, du gjorde att jag såg detta ur ett annat perspektiv :confused:

Tyvärr precis samma problem med alla bolag. Jag TROR ingen försäkrar in utan böjprov, MEN även omd e gör det - så samma elände med att inget som fanns innan försäkringen tecknades omfattas. Så tyvärr samma svar där ang att det blir försäkringsbedrägeri om du inte ska blåljuga =/

Jag lider verkligen med dig, men du har eg ingen bra lösning på ditt problem. Mer än betala ur egen ficka. Och sen hoppas på att det var ngt lindrigt som du INTE får reservationer för sen. För där är nästa hake.. Om vi säger att din häst har en kotledsinflammation, som är felet nu. Du behandlar det för egna pengar, och om 1 månad är hästen frisk och går u.a. genom böjprov. Så då är risken tyvärr stor att du får reservationer för hältor på det benet/det benet + parallellt ben/alla fyra benen i din försäkring. Och skillnaden jmf mot nu blir inte så stor. Mer än möjligen om res är tidsbegränsad och du kan häva den efter 6 - 12 månader.

Så, din sits är tyvärr väldigt olycklig rent införsäkringsmässigt =(

Jag tror jag spyr snart på allting.. Så långt tänkte inte jag att det kan bli reservationer o dylikt.
Blir det reservationer och det inte går att få tidsbegränsning finns det ingen anledning att ens försäkra hennes ben då eftersom det inte blir mycket skillnad, men dit har vi inte kommit än så det behöver jag inte orka tänka på nu, men det kommer finnas i bakhuvudet.

Ingen idé att byta bolag iaf, jag vill inte ha bråk med dem om dumma grejer som att försöka blåsa dem.
Jag får helt enkelt ringa in och höra med min närmaste klinik vad det kan tänkas kosta på ett ungefär och hoppas att om det är för dyrt att de tar avbetalning och så hoppas på att det inte är något allvarligt så det kommer bli många utredningar.

Jobbig sits är nog det minsta man kan säga, man vill ju göra allt för sin häst, men inte lätt när man inte har obegränsat med pengar. :confused:

Jag beklagar verkligen sitsen, och önskade jag hade något bra svar/lösning.

Men det är precis som du säger, sätter de ej tidsbestämda reservationer på hältor på alla fyra, då är det ingen vinst ändra försäkringen.

Men, du får höra med dem när den dagen kommer. Och så håller vi en tumme att hästen 'bara' sträckt sig eller liknande =)

Hur mycket utredningen kommer kosta beror ju på om de kan hitta "felet" redan vid första besöket. Kan de det, dvs lite lina av häst, böjprov, några bortbedövningar av kota, knä, hov , samt ev.behandling av någon led osv, så tror jag inte besöket överstiger en självrisk för ett besök, iallafall har det inte gjort det de fåtal gånger jag varit med på någon hältutredning. skulle tippa på ett par tre tusenlappar max för ett utrednings besök. sen ska du ju säkert tillbaks på ngn återkoll, och behöver de inte behandla då så är ju kostnaden inte lika hög då.

Hej. Jag har nyss varit utsatt för samma problem med en häst som nickade till ibland vid motionering.
Jag var till en Atg klinik där dom gjorde böjprov,bedövade två leder,longerade,röntgade och behandlade en led detta hade kostat mig över 8000kr om jag inte haft försäkringen. Bara longeringen,som jag utförde,fick jag betala 210kr för. Återbesök efter 3v gick på över 3000kr,det besöket bestod av böjprov och 2 min longering och behandling av led igen.
Jag tycker det är hutlöst!!
Det gör ju verkligen att man drar sig för att åka till vet. Undrar hur många hästar som får lida i onödan just pga detta?! Nu menar jag inte att din gör det..:) Hoppas det löser sig för dig och din häst. Ps. Min hade inflamation i knäleden,carpus.

Ledbehandlingarna blir tyvärr rätt dyra om man behandlar med tuppkam och kortison.

Som lite pengajämförelse:

En hältutredning modell hyfsat omfattande. Longering, fraktionerat böjprov runt om, 4 ledbedövningar, 6 röntgenbilder, lugnande för rtg, behandling av 2 leder med kortison samt ultraljudsundersökning 2 ben = 7579 kr.

Som jämförelse så ett besök för fång. Hältstatus enkel koll (= klämm, känn, spring på löpargången), 4 röntgenbilder inkl lugnande och assistans på rtg = 2834 kr.

Och så ett återbesök, med longering, fraktionerat böjprov runt om, ultraljudsundersökning 2 ben = 2295 kr

Så som sagt, det kan springa iväg, men det behöver inte göra det.

Och en hältutredning utan röntgen/ul och behandling skulle jag räkna med 2 - 3000 kr för. Dvs böjprov, longering och bedövningar. Beroende på så kan man få in en behandling av led i den summan med.

Det går på de flesta kliniker utmärkt att sätta ett 'pristak' med, dvs innan säga att man har råd med t ex 5000 kr. Så får man ta en diskussion om hur man ska fördela dem. T ex kanske man väntar med att rtga till ett annat besök (vilket är både för och nackdelar med) osv.

Jag har precis varit inne med min (fullförsäkrade) travare på hältutredning och det gick på totalt 4650 kr, varav jag betalade 2980 kr själv. Det vi gjorde var:

*böjprov alla 4 benen
*longering
*bedövning av bakknä
*nytt böjprov (bakbenen)
*1 lugnande spruta
*4 röntgenbilder av bakknäna
*kortisonsprutor i båda bakknäna

Röntgen var inte nödvändig, men veterinären frågade mig om jag ville ha det, och jag tyckte det var bättre att röntga och veta än att bara anta hur lederna såg ut.

På efterföljande återbesök betalar jag bara den rörliga självrisken (20 %). Den fasta självrisken (2800 kr) betalas bara en gång per självriskperiod (125 dagar).

Håller tummarna för att det inte är nåt allvarligt med din häst. Lycka till med veterinärbesök. :)

Hur kan det vara sån skillnad på pris?:confused:

Det är väldigt stor skillnad i pris, väljer man en dyr klinik kan en vanlig hältutredning gå lös på över 10 000 kr. Själv väljer jag en privat klinik där jag har en bra kommunikation med veterinären och där jag tycker att behandlingarna är både bra, motiverade och prisvärda.

Självklart får man betala för veterinärens tid, att få betala för longering har ju inte med själva longeringen att göra, utan att veterinären gör en bedömning och tar sig tid att göra det. Timpriset för en advokat ligger på runt 2000 kr, oavsett om du väljer att prata med denne eller spela schack. Samma med veterinären, du betalar inte för att låna volten utan för att veterinären står där och ger sin tid och sin bedömning.

Vi kommer sällan upp i självrisken vid behandlingar på våra hästar, inte ens den gången vi hade en akut blockhälta och åkte ilfart för röntgen.

Hur kan det vara sån skillnad på pris?:confused:

Säg det.. Jag var i och för sig inte på en ATG-klinik, de är kanske dyrare? "Min" klinik är en privat, med bara en veterinär. Har fullt förtroende för veterinären och åker ingen annanstans om jag inte måste.

Senast ändrad:

Delvis knapplån.

För ett par år sedan var hästen på hältutredning på ett av regiondjursjukhusen.

Vi gjorde följande:
Longering
Böjprov runt om
Bedövning av två leder
Behandling av två leder (tuppkam+kortison)
Skoning runt om
Röntgen (kommer dessvärre inte ihåg hur många plåtar men 4-6 kanske?)

Betalade lite drygt 7000 kr för det (oförsökrad häst).

Hej!

För att vara "käringen mot strömmen".

Jag förstår att du är orolig för din häst och att den uppenbarligen inte är helt OK.
Jag förstår att du är mån om hästen och vill göra allt för den.

Det jag funderar på, när du sitter i en lite trixig situation, är:
Vad har du för långsiktigt syfte med en hälteutredning?

Jag tycker att det verkar som om många hälteutredningar utmynnar i antingen "ingen förklaring men problemet kvarstår och om hästen är halt så döms den eventuellt ut"
eller "halt i den eller den leden som behandlas med lite läkemedel (söm möjligen men oftast inte påskyndar läkningen) och så vila och så återbesök och så håller man på så tills hästen är ohalt eller tills den eventuellt döms ut".

I din situation med en vbl-travare som inte är helt fräsch i något ben men där problemet inte verkar vara särskilt vanligt förekommande eller särskilt störande, skulle jag nog föreslå att du vilar hästen det den behöver, tränar den i blandade underlag (ridbana, terräng, väg) det den håller för och tål. Och skippar den där hälteutredningen som sannolikt inte utmynnar i någon annan konklusion än "vila hästen det den behöver och träna den det den tål". Fast ett antal tusenlappar senare.

Att skippa en hälteutredning men i övrigt bete sig klokt kring hästen, är inte att bry sig mindre om den. Det är sunt ekonomiskt tänkande.

Lycka till!

Men om det inte är "vanlig" överbelastning som är problemet då? Det vet du ju inte fören hästen är undersökt!

Jag tycker det är självklart att åka till klinik med hästen om den inte blivit symtomfri efter några dagars vila. Även om det allt som oftast är överansträningar (som kan försvinna efter kortare vila) är det inte en risk jag utsätter min häst för så länge jag vill rida kontinuerligt på den.

Fast, jag delar inte din syn på utfallet av hältutredningar. Och små symptom kan bero på stora problem. T ex min har skador på gaffelbanden BF. Symptomen var att han var lite kort fram och landade lite tå först. Ingen hälta.

Om jag struntat i utredning hade problemet bara blivit värre.

Sen kan det givetvis vara så att man inte hittar något fel, eller att man - spec vid långvariga problem - får behandla symptom tills man hittar grundproblemet. Och ibland hittar man inte det och/eller kan inte laga det.

Men allt går tyvärr inte att vila bort, och jag tycker synen att 'vad skulle det ge på en fd travare/galoppis/gammal häst/etc att kolla upp' är mycket beklaglig.

Tillägg: Källa tack på ditt påstående att ledbehandling oftast inte påskyndar läkning?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 779
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 954
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka