Sv: Halt ponny
Nu ska vi inte få fångest här med en gång.Det låter som att din häst bara har vrickat sig i mina öron.Avvakta några dagar och se om hältan går över av sig själv.De flesta hältor mår bäst av rörelse så boxvila tror jag inte på.Vänta två dagar tycker jag,sen kan du ringa veterinär om det inte blir bättre.Ser du den typiska fångställningen,känner värme i hovarna/puls eller ser att hästen ligger ner mycket så ta in den och ring veterinär.
På ett sätt håller jag med dig men ändå inte.
Naturligtvis finns det massor av annat som en häst kan råka ut för än att få fång!
Men det kan ändå vara bra att veta att fång kan börja på så många olika sätt och vara jättelurigt. Det är inte alla hästar som står i fångställning, att känna puls7värme i hovarna kräver för det första lite träning och för det andra är det inte alltid ett kännetecken heller samma sak om den ligger ner eller inte. Speciellt i början av ett fånganfall så är inte alla dessa symptom en självklarhet.
Min ponnys fånganfall började med att hon var halt på ena fram. Veterinär och jag trodde att det var som hon hade vrickat sig (det var blötsnö som packade sig). Sedan utvecklade det sig till att likna en hovböld.
Det är möjligt att de flesta hältor mår bäst av rörelse. Det vet jag egentligen inte även om jag kan tycka att det verkar konstigt. Fånghovar mår definitivt inte bra av att vara i rörelse. Eftersom jag inte trodde på fång med min ponny så fick hon vara ute de första dagarna, ngt som jag verkligen ångrar i efterhand. Med en ponny på bete så är ju risken inte hur liten som helst att det
skulle kunna vara fång. I alla fall inte om ponnyn är överviktig, det framgår inte riktigt.
Så till ts
Jag menar inte alls att din ponny har fått fång, ingen aning egentligen. Men med den erfarenhet jag har idag så hade jag tagit in den ett par dagar och avvaktat lite.
Det är mkt möjligt att det är ett tokigt råd. Ring till en veterinär idag och fråga. Det bästa är nog att ringa till en hästklinik om du inte har kontakt med ngn veterinär sedan tidigare. Jag har stor respekt för vad en veterinär kan men vet att alla inte kan jättemkt om hästar. I julas ringde jag ett par/tre ggr till jourhavande veterinärer och de hänvisade mig ibland vidare just med motiveringen att det fanns andra veterinärer som kunde mer.