Halt ponny

Trasdockan

Trådstartare
Min ponny går på bete och idag var han lite varm i ena frambenet och markerade när han travade.

Vad skulle ni göra? Låta honom gå kvar på betet och bara vila, eller ställa in honom i boxen på natten för vila? När är det läge att ringa veterinär?

Sv: Halt ponny

Om han bara markerar lite när han travar så skulle jag nog låta honom gå kvar på betet men kyla benet ordentligt. Skulle nog väntat 1-2 dagar och om det inte har blivit bättre då så skulle jag ringa ut veterinären.

Om det inte är risk att det är fång då? Men då är det väl inte vanligt att de bara visar på ena benet.

Hej!
Just samma sak hände mig förra veckan! Men det gick så snabbt över, ett par dagar utan ridning bara. Säkert bara en vrickning i mitt fall så jag råder dig att avvakta, kolla honom varje dag. Min pålle blev bättre för varje dag efter ca 3 dgr helt bra. Hon fick ändå vila en vecka, men nu är hon som vanligt.:)
Lycka till!

Med tanke på alla hästar som tycks då fång på detta forum så hade jag tagit in hästen och bara gett den hö och halm och ngt mot magen.
När min ponny var så för ett halvår sedan slutade det med ett otäckt fånganfall.
Därmed inte alls sagt att din häst har fått fång. Jag ser fånghästar överallt det är jag helt medveten om.
Men om du inte kan komma på ngn annan orsak och inte har en aning om vad det kan vara så är det kanske en ide att göra som jag skrivit.

hoppas att det bara är som den skadat sig lite i hagen.

Men blir inte hoven varm när hästen har fång? hans hovar var svala men det var på kotan han var lite varm!

Nu ska vi inte få fångest här med en gång.Det låter som att din häst bara har vrickat sig i mina öron.Avvakta några dagar och se om hältan går över av sig själv.De flesta hältor mår bäst av rörelse så boxvila tror jag inte på.Vänta två dagar tycker jag,sen kan du ringa veterinär om det inte blir bättre.Ser du den typiska fångställningen,känner värme i hovarna/puls eller ser att hästen ligger ner mycket så ta in den och ring veterinär.

Eftersom fång ofta visar väldigt olika symptom på olika hästar skulle jag iaf ha det i bakhuvudet. Har själv erfarenhet av fång som börjat med hälta på ett ben, utan att hästen varit varm i någon hov.

Är häseten inte bätter under dagen så skulle jag nog för säkerhetsskull ställa en i en gräsfri mindre hage och sedan avvakta någon dag innan veterinären tillkallades.

Nu ska vi inte få fångest här med en gång.Det låter som att din häst bara har vrickat sig i mina öron.Avvakta några dagar och se om hältan går över av sig själv.De flesta hältor mår bäst av rörelse så boxvila tror jag inte på.Vänta två dagar tycker jag,sen kan du ringa veterinär om det inte blir bättre.Ser du den typiska fångställningen,känner värme i hovarna/puls eller ser att hästen ligger ner mycket så ta in den och ring veterinär.

På ett sätt håller jag med dig men ändå inte.
Naturligtvis finns det massor av annat som en häst kan råka ut för än att få fång!
Men det kan ändå vara bra att veta att fång kan börja på så många olika sätt och vara jättelurigt. Det är inte alla hästar som står i fångställning, att känna puls7värme i hovarna kräver för det första lite träning och för det andra är det inte alltid ett kännetecken heller samma sak om den ligger ner eller inte. Speciellt i början av ett fånganfall så är inte alla dessa symptom en självklarhet.

Min ponnys fånganfall började med att hon var halt på ena fram. Veterinär och jag trodde att det var som hon hade vrickat sig (det var blötsnö som packade sig). Sedan utvecklade det sig till att likna en hovböld.

Det är möjligt att de flesta hältor mår bäst av rörelse. Det vet jag egentligen inte även om jag kan tycka att det verkar konstigt. Fånghovar mår definitivt inte bra av att vara i rörelse. Eftersom jag inte trodde på fång med min ponny så fick hon vara ute de första dagarna, ngt som jag verkligen ångrar i efterhand. Med en ponny på bete så är ju risken inte hur liten som helst att det skulle kunna vara fång. I alla fall inte om ponnyn är överviktig, det framgår inte riktigt.

Så till ts
Jag menar inte alls att din ponny har fått fång, ingen aning egentligen. Men med den erfarenhet jag har idag så hade jag tagit in den ett par dagar och avvaktat lite.

Det är mkt möjligt att det är ett tokigt råd. Ring till en veterinär idag och fråga. Det bästa är nog att ringa till en hästklinik om du inte har kontakt med ngn veterinär sedan tidigare. Jag har stor respekt för vad en veterinär kan men vet att alla inte kan jättemkt om hästar. I julas ringde jag ett par/tre ggr till jourhavande veterinärer och de hänvisade mig ibland vidare just med motiveringen att det fanns andra veterinärer som kunde mer.

Om ni vill ha en bra kompromiss så ställ hästen i gräsfri hage,rörelse främjar de flesta hältor.Boxvila är en gammal sägen som de flesta idag vet att den är fel.Min uppfattning är att de som drabbats av fång får fångest.ALLA hästar har helt plötsligt fång,ALLA symptom på jorden kan vara fång.Känns lite onödigt att skrika fång i ALLA situationer.Är man osäker ringer man en veterinär.Vid vanlig hälta såsom vrickningar,sår osv brukar jag avvakta några dagar och låta hästen röra på sig efter egen förmåga.Blir det inte bättre efter det kontaktar jag veterinär.Vid tex sårskador/infekterade sår på ben där hästen haltar är det positiv att hästen rör sig,den bör då tvingas till detta (oftast). Jag har stor erfarenhet av hältor (tyvärr) och det är 10.000 gånger vanligare att en häst vrickar sig på sommarbetet än att den får fång,det får vi inte glömma.

Jag har stor erfarenhet av hältor (tyvärr) och det är 10.000 gånger vanligare att en häst vrickar sig på sommarbetet än att den får fång,det får vi inte glömma.

Än en gång så påstår jag inte att ts häst har fång.

Har du ngn hänvisning till var du får 10 000 ggr ifrån?
Jag har haft hästar i ganska många år och jag får nog påstå att ingen av dem har vrickat sig på sommarbete eller ngt annat bete heller. Och då är ändå en av våra hagar riktigt spännande med stenruiner som de kliver över och även ibland hoppar över.

Nu har ingen av dem fått fång just på sommar betet heller. Men det är den vanligaste orsaken till fång.

Så du påstår att det är vanligare att en häst får fång än att den vrickar sig?
Jag har under mina dryga 25 år med egna hästar samt uppfödning/tillridning/inridning haft EN fånghäst och en jäkla massa vrickningar,snedtramp,sparkskador,sträckningar osv. Ungefär som att människor vrickar sig oftare än dom får cancer.

Vad skulle ni göra?

För att man ska veta vad man ska göra behöver man veta vad som är problemet. Kan man inte själv förklara orsaken till hältan behöver man ha hjälp med det från någon som kan. Din häst kan ha en hovböld, ett spiktramp, fång, vrickning, ligamentskada.. alla olika saker som ska behandlas på olika sätt. För min egen del, om min häst var halt och jag inte visste varför, skulle jag ringa veterinären. Då skulle jag först ha undersökt hoven och eventuella svullnader i leder, ha kollat om svullnaden går ned vid rörelse eller blir värre, hur hästen svarar på kylning, jag skulle ha funderat kring foder och eventuell fång, jag skulle ha känt igenom muskler för att kolla att det inte handlar om en muskelsträckning högre upp etc.

Jag personligen vill gärna ha extra koll om hästen blivit halt eller skadad så jag brukar ta dem till mindre hage (Inte sjukhage, bara mindre och ngt planare) samt ev box en del av dygnet om det är lite allvarligare.
Men det är väl en smaksak.

Om hästen bara har knappt synbar hälta på böjt spår så kan du säkert släppa ut hästen som vanligt.
Är hältan kraftigare, eller den syns tydligt på rakt spår så skulle inte jag släppa ut den som vanligt.
De flesta hästar på dygnetruntbete springer en hel del, och vet man inte vad hältan beror på så kan den förvärras ganska ordentligt då.

Men boxvila för en liten hälta tycker jag inte.
Men som sagt hur du än gör, så ha extra koll på hästen. Kolla till den flera ggr om dagen så hältan inte förvärras (hästen blir halt i skritt) eller benet svullnar upp.

Så du påstår att det är vanligare att en häst får fång än att den vrickar sig?
Jag har under mina dryga 25 år med egna hästar samt uppfödning/tillridning/inridning haft EN fånghäst och en jäkla massa vrickningar,snedtramp,sparkskador,sträckningar osv. Ungefär som att människor vrickar sig oftare än dom får cancer.

Var har jag skrivit det någonstans?
Jag tyckte bara att det var häftigt att det är 10 000 ggr så vanligt att den vrickar sig som ett den får fång och undrade om det fanns ngn undersökning bakom siffrorna.

Nej det var väl lite av en uppsklattning för att visa på att fång faktiskt inte är SÅ vanligt som alla med fångest här inne anser.Det är väldigt mycket större risk att hästen har vrickat sig än att den har fång.

Nej det var väl lite av en uppsklattning för att visa på att fång faktiskt inte är SÅ vanligt som alla med fångest här inne anser.Det är väldigt mycket större risk att hästen har vrickat sig än att den har fång.

Jag har inte ifrågasatt det du nu skriver. jag är väl medveten om att det är så. Samtidigt så är fång en så fruktansvärd sjukdom med stort lidande och lång konvalescens (ursäkta stavning) för hästen. Om man upptäcker ett fånganfall tidigt så kan man minska skadorna en hel del. Därför tycker jag att man ska vara medveten om att en situation som den som ts beskriver kan vara början till ett fånganfall.

Till ts
Jag hoppas att din häst har hunnit bli bättre medans vi har diskuterat detta.

Men alla behöver inte göra som jag.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 744
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar