halt ponny

B

Bacillen

Vi köpte en ponny till dottern i juni.
Hästen är ett 18årigt blandrassto. 1.13 hög
För drygt tre veckor sen trampade hon snett på en ridtur och blev halt.(vi såg det)
Hältan var borta redan nästa dag men dök upp från och till i ungefär sju dagar. Hon har fått vila helt från ridning förstås men gått ut i hagen, hon blir galen av att stå inne ensam. Hon är inte svullen och inte varm någonstans i benet, visar inget när man känner och klämmer.
Nu idag provade vi att skritta henne men hon började då halta efter en stund.
Ska jag få panik?:eek:
Är det is i magen som gäller och låta henne stå betydligt längre?:confused:
Det känns som att alla mina samlade erfarenheter är bortblåsta nu när det kommer till vår första egenägda häst...:cry:

Sv: halt ponny

Ni har låtit henne vila tillräckligt länge. Hon behöver undersökas och troligen behandlas av veterinär. Ta kontakt med klinik (distriktsvet kan inte göra så mkt på hemmaplan, varför det drukar bli billigast att ta kliniken direkt vid långvarig hälta) och boka ett besök.

Lycka till!

Panik behöver du kanske inte drabbas av, men se till att få ponnyn undersökt!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi var på vår kvällspromenad, kom en kille på sparkcykel bakom oss, min ena hund reagerade och hoppade framför mig och jag råkar då...
Svar
4
· Visningar
1 585
Senast: Indigo15
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 159
Hästvård Är så orolig 😥,min ponny har varit varm i höger bak lite från o till,ej svullen och inte halt. Han känns som vanligt att rida,pigg o...
2
Svar
27
· Visningar
4 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka