Halt på veterinärbesiktning- besikta igen?

Sv: Halt på veterinärbesiktning- besikta igen?

*Kl*
Nu har jag ingen aning om vad du vill använda din häst till, men jag pratde med en vet. en gång och hon sa att oftast lite äldre hästar (som kanske har tävlat en del osv) kan få visa lite reaktion utan att hon sätter något. Men en unghäst ska absolut inte reagera dom ska inte visa någon hälta öht. Om det nu hade varit Jag som hade vet besiktat denna häst hade jag nog avstått. Denna häst visar faktiskt ganska mycket både på böjprov och även på longering. Hade den itne visat nått på longering hade jag kanske funderat lite mer. Men nu när den gör det hade jag faktiskt inte tvekat. Jag anser att den här hästen är faktiskt bara 2,5 år och visar redan mycket hälta på både böjprov och longering = att jag skulle vara grymt fundersam på hästens framtida hållbarhet.

visst kan man böja en unghäst, och arbetad 2 1/2 åring som har reaktion redan innan böjprovet på lina bör man böja för att "se" var det sitter. dom flesta 2 1/2 åringar är dessutom insuttna/inridna, även om jag personligen tycker att det är för tidigt. dom tom. bör vara det om dom ska visas på kvaliten som 3 åring. hästen kan ju dessutom vara född tidigt på året

att ett böjprov utfört av veterinär skulle skada hästen är i högsta grad en skröna, likaså att inte unghästar och gamla hästar ska klara det. även unga och gamla hästar måste ju kunna utredas när det blir något problem. ett böjprov är en provokation av leden, är leden helt ok. så reagerar inte hästen alls.

att börja lite smått från marken för att förbereda en 2 1/2 åring inför inridningen är fullt normalt, förhoppningsvis vet ju nuvarande ägare vad dom sysslar med så inte hästen övertränas.

till ts.

om jag tyckt om hästen och är seriöst intresserad så hade jag låtit bes. om samt röntgat. förhoppningsvis så har hästen bara vrickat sig/trampat fel i hagen. men sedan finns det ju andra problem det kan bero på och det borde rimligen synas på röntgen (tex. lösa benbitar)

att köpa häst är alltid lite av rysk roulett, sällan eller aldrig man VET pricis vad man får eller att inget händer.

:) Antar att inte hela ditt svar var riktat till mej, men delar av det. Jag kan ju vara otroligt dåligt påläst el så har man ändrat på besiktningsrutiner, men det är endast i sverige som man envisas med att böja leder på häst och det kräver verkligen kunnighet. Det finns hästar som böjts av flera olika vet. och de har fått olika resultat var o en, hästen har röntgats och det finns inget som visar att det är fel på hästen, vad avgör då då ? För mej är det helt självklart att tacka nej till böjprov på unghäst. Om hästen visar på ojämnhet i gången så får kliniken visa på felet med utredning, min häst har försäkring för den delen bland annat....
Vi köpte vår 2,5 åring förra året, lite löshoppad i ridhus och mkt hanterad, satt in henne under hösten och vilad fram till senvintern, sen tog vi itur med inridningen fram till 3 års testet, efter den ställdes hon av igen fram till NU. Hon har varit öm både här och där pga växtperioder och under dom värsta perioderna då har hon bara ätit och hämtat krafter. Använd sunt förnuft så går allt bra

Jag skulle nog inte ha köpt den hästen.
Men känner du att det är en häst du verkligen vill ha så tycker jag att du kan ombesiktiga + röntgen.

nej, hela svaret va inte riktat till dig :)

om en häst uppvisar hälta så börjar dom absolut flesta veterinärerna att böja led för led inledningsvis i hältutredningen av hästen för att veta VAR "felet" sitter eller inte sitter (om inte felet är uppenbart). inget nytt alls (det är väl snarare så att det är nytt att inte böja :crazy:) även det innefattas av vet. delen på försäkringen.

dom besiktnings rutinerna har veterinärerna som jag kommit i kontakt med gjort under mina dryga 35 hästaktiva år.

är hästen färdig nog att sitta in så är den färdig nog för ett böjprov. det tar inte sönder hästarna, iaf. inte så länge det är gjort av veterinär.

personligen sitter jag aldrig in en häst (som jag själv äger och bestämmer över) innan den är på sitt tredje år (är den sen och "ofärdig" så väntar vi längre), därefter får den vila någon mån. för att sedan uppta träningen igen med regelbundna vilor. visar då hellre som 4 åring.

dessutom är ofta en unghäst hyffsat sprallig i hagen så ett feltramp eller vrickning är inte på något sätt omöjligt.

nej, hela svaret va inte riktat till dig :)

om en häst uppvisar hälta så börjar dom absolut flesta veterinärerna att böja led för led inledningsvis i hältutredningen av hästen för att veta VAR "felet" sitter eller inte sitter (om inte felet är uppenbart). inget nytt alls (det är väl snarare så att det är nytt att inte böja :crazy:) även det innefattas av vet. delen på försäkringen.

dom besiktnings rutinerna har veterinärerna som jag kommit i kontakt med gjort under mina dryga 35 hästaktiva år.

är hästen färdig nog att sitta in så är den färdig nog för ett böjprov. det tar inte sönder hästarna, iaf. inte så länge det är gjort av veterinär.

personligen sitter jag aldrig in en häst (som jag själv äger och bestämmer över) innan den är på sitt tredje år (är den sen och "ofärdig" så väntar vi längre), därefter får den vila någon mån. för att sedan uppta träningen igen med regelbundna vilor. visar då hellre som 4 åring.

dessutom är ofta en unghäst hyffsat sprallig i hagen så ett feltramp eller vrickning är inte på något sätt omöjligt.

Förlåt min otydlighet!
Vad jag reagerade på i Ts funderingar var just att veterinären gjorde böjprov på unghäst. Hästen visade på ömhet i ett ben vid longeringen och ändå böjer man tydligen igenom ALLA benen, dock UA.
Blir alltid galet när man ska försöka skriva hur man menar, alla läser och uppfattar olika. Håller fortfarande fast vid att det endast är i Sverige som man gör böjprov. Vad jag iofs bara hört via ryktet är att ex tyskland ruskar på huvvet åt oss som envisas med att böja hästben. För som sagt flera vet. kan böja och få fram olika svar på SAMMA häst, så varför chansa ? Då är det bättre att U-ljuda och röntga då det faktiskt visar på ev fel, svaret är mer trovärdigt än ett böjprov, åtm för mej.

KL.

Vi köpte ny häst förra året, just en 2,5 åring, både säljaren, besiktande vet och jag var helt överens om att böjprov inte skulle göras på unghästar pga risken med ev skador som följd eftersom lederna inte är färdiga. Vetten nämde även fall där den ungahästen blivit förstörd för livet och där man inte kan utesluta att böjprovet är orsak, själva bevisningen är inte lätt.
Att hästar rör sej och belastar på egenhand är en helt annan sak, går inte att jämföra med den provokation som vet vill åt.
När man rider in och börjar jobba den unga hästen så är det av mkt stor vikt att hästen byggs upp sakta för att hålla för påfrestninarna. Naturligtvis så måste man vara otroligt lyhörd för vad hästen är "mogen" för, kan vara ett klokt beslut att hoppa 3 års testet om hästen visar på omotivation el växer. Precis som oss människor så får djuren växtvärk.
Precis som du så har jag ca 35 hästår bakom mej :angel: Kan nog instämma i att unghästar idag forceras fram snabbt, många gånger för snabbt.:confused:
För att sticka ut hakan lite så är det avelsförbunden som tycks villa ha det så .....och köparna, för uppfödarna är det många gånger ett problem med dagens visningar då 3 åringen ska vara visad under ryttare för att kunna kvittera ut sitt ev diplom. Vår ungadam fick inget diplom, men vi valde ändå att visa henne riden som miljöträning. Gissa om jag blev förvånad när riddommarn säger att vi bör träna på att rida hästen mer i form !

jag upplever ditt svar på samma sätt även denna gång :angel: och även jag tycker att det är svårt att vara tillräckligt tydlig i skrift

jag håller med dig om en hel del i ditt inlägg, särskillt om att det förväntas att hästarna ska gå i för hög form för tidigt, men INTE angående böjprov, eftersom vi har varit verksama under ungefär lika många år, då vet antagligen även du att böjprov är den metod som alltid använts för att göra en led provokation, förr fanns ju dessutom vare sig ul. eller "löpband" röntgen va ju inte heller som den är idag.:angel: jag har helt enkelt en annan erfarenhet än du av böjprov och att utesluta böjprov ;)

inte så väldigt ovanligt att hästar som är helt ohalta i ridning trots det har "fel" någonstans som påvisas genom böjning och sedmera ev. kan rötgas/ul fram. en häst kan ha stora problem/ont innan den visar det genom hälta.

eftersom hästen vart ua. på 3 ben så påvisar ju bara det att böjprov inte tar sönder, då skulle väl hästen haltat där med ;) troligen har den väl trampat fel, och likväl är det ju bra att veta i vilken led hästen reagerar.

jag har inte någongång sett eller hört ett enda fall där vet. skullat ha "böjt sönder" en frisk häst trots att jag växt upp med en familj som handlat med hästar och har jobbat på större anläggningar där det även handlats mkt. med hästar, så min åsikt/upplevelse är baserad på ett hyffsat stort "underlag".

Om detta verkligen är hästen med stort D skulle jag besiktigat om hästen och röntgat. Böjprov eller inte får man ju hoppas att veterinären i fråga är tillräckligt kunnig att själv kunna bedömma om det behövs eller ej...

Att "arbeta" en tvååring är för mig inget konstigt - så länge arbetet inte innehåller någon större fysisk belastning än hästen är kapabel att klara av. Min tvååring "arbetas" ca 3 dagar i veckan. Allt från att gå med som handhäst kortare turer (max 45 min.), longering (inlärning av komandon, max 5-10 min), tömkörning (starta, stoppa, svänga) trailträning vid hand (bommar, grindar, broar, presenningar) o.s.v. Han är dessutom insutten, något som jag ej skulle gjort på en häst som inte var lika utvecklad i kroppen.

TS häst verkar ju växa en hel del - och växer lite till, så där skulle även jag tagit det lilla lugna med insittning o.s.v. men om hästen inte är inne i en tillväxtperiod ser jag inget fel i att arbeta den enligt ovan. Tror att skaderisken är större om man inte gör någonting i tre års tid och sedan ska sitta in, rida in, longera, tömköra, köra in och gud vet vad - allt under samma år... Sedan förutsätter jag att ALLA unghästar får växa upp med mycket utevistelse i kupperad terräng och stora ytor att röra sig på...

Redan när du berättar hur mycket jobbad den är hade jag backat. När du sedan säger att den faktiskt har anmärkningar (och rätt rejält också!) hade jag definitivt tackat för mig och gått.

Min åsikt är att unga hästar ska gå på stora ytor, kuperat och omväxlande med jämnåriga hästar för att stärkas. INTE jobba på det sätt du beskriver. Jag tycker hästen har fått en forcerad utbildning och risken är att kroppen nu redan betalar priset.

:bow::bow:

Frågan är vad det får för följder för framtiden? Den kanske är ohalt om 3 veckor, men vad gjorde hältan från början? Har den gett ngn sorts försvagning? Ngt som inte syns vid röntgen?

Nej, jag hade inte vågat chansa, halta kan de ju bli ändå....

Men visar sig en hälta på ett arbetsprov, unghäst eller vuxen, då gör väl veterinären ett böjprov? För att lokalisera vart felet sitter. Vet inte om så var fallet för TS?

I övrigt så har även jag hört (bla av veterinärer) att böjprov ibland blir för avgörande. Jag har tom hört av en veterinär att hon är lite kluven när det gäller att röntga en häst inför köp, för man kan ofta hitta saker som inte har ngn som helst betydelse för hästens framtida hållbarhet.
Så det gäller att ha en veterinär med mer kunnande än det rent medicinska tycker jag. Så den kan kombinera det rent medicinska med sunt förnuft och erfarenhet.

Där har du en viktig poäng!

Många hästar som aldrig varit sjuka en dag i sitt liv kanske skulle ha fynd på röntgen, men det har inte påverkat dem i det de används till fram till dess.
Men om man ändrar ridning/körning? Om man vill avla? Hållbarhet? Ärftligthet?

Å vad det är svårt med hästar.... :(

Men visar sig en hälta på ett arbetsprov, unghäst eller vuxen, då gör väl veterinären ett böjprov? För att lokalisera vart felet sitter. Vet inte om så var fallet för TS?

I övrigt så har även jag hört (bla av veterinärer) att böjprov ibland blir för avgörande. Jag har tom hört av en veterinär att hon är lite kluven när det gäller att röntga en häst inför köp, för man kan ofta hitta saker som inte har ngn som helst betydelse för hästens framtida hållbarhet.
Så det gäller att ha en veterinär med mer kunnande än det rent medicinska tycker jag. Så den kan kombinera det rent medicinska med sunt förnuft och erfarenhet.

Det var ju precis det här jag menade med att det är SÅ svårt att skriva hur man menar:crazy:. Böjprov är inte av natur att göra på häst under 3 år vid besiktning vid köp eftersom lederna inte är riktigt färdiga och tillslutna ännu.
Denna häst var halt på 1 framben ändå böjer man igenom samtliga ben, vilket i min värld kändes lite onödigt. När jag skrev att sverige är enda landet där böjprov är obligatoriskt, så menade jag vid besiktning för köp.
Självklart vet även jag att hältutredning av vet. innebär att man måste leta "nål i höstack" nånstans måste man börja.
Självfallet kan både röntgen och ul innebära att man hittar sånt som ALDRIG nånsin har betydelse.

För att gå lite utanför "protokollet" Vår gamla häst hade enl undersökande gårds vet. AV-block , alltså vid arbete slog hjärtat helt normalt, vid helt lugn så slog hon 3 slag och det 4de gjorde ett uppehåll. Förekommer på många hästar enl vet, oftast vet inte ägaren om det. Vid EKG på klinink konstaterades att det inte var något som var farligt för hästen utan helt "normalt".

Samma sak med röntgen på hästben, det kan framkomma saker som man inte vill veta el som kan vara bra att få reda på för framtiden utan att för den skull vara livsavgörande el sätta begränsningar i användandet.

En bekants häst såldes UA, ett år senare är hästen utdömd pga pålagringar på båda fram + artros i nacken. Om hästen hade röntgas så kanske pålagringarna upptäckts i god tid. Det här var en tävlingshäst i full kondition så den nya ägaren måste känna sej lurad, samtidigt som ansvaret om röntgen ligger i spekulantens intresse.
Antar att man kan skriva spaltmetrar om detta med hästbesiktningar.
Men för att återgå till TS så skulle jag fortfarande vid intresse av hästen låta den vila enl vet rekomendation, sedan prova den igen.
Önskar dej lycka till

Ja visst är det svårt! :crazy:

Jag har många ggr tänkt det vore kul att på skoj röntga igenom hela min gammelpålle. Han har hela sitt liv ridits och tävlat på lägre nivå, besiktigades ua inklusive böjprov när han var 22 och reds för fullt tills han var 25. Nu är han 26 och funkar fint som promenadhäst efter att som 25-åring för första gången sprutats i leder.
Vem vet vad man skulle göra för röntgenfynd på honom? Vad man än hittade skulle det ju vara oviktigt, men om jag röntgat honom innan jag köpte honom -89, då hade jag ju inte vetat att eventuella röntgenfynd inte spelade ngn roll!

Hästen kollades igen för en vecka sedan vid hembesök av veterinär. Ohalt även vid böjning. Dock fortsatt tveksam. Hästen har vilat 3 veckor och borde kanske "arbetas" lite för att se att det inte kommer tillbaka- det var veterinärens inrådan (den veterinär som ursprungligen gjorde besiktningen).
Känns för trist om jag lägger ut 4000 på röntgen igen (besiktat en annan som inte gick igenom), kanske till ingen nytta, och trots att den var ok nu känns det ändå som risken är större nu när den varit halt- att något skall hittas.
Tyckte kanske att ägarna kunde gå ner lite i pris eller i allafall betala röntgen om det finns fynd - men det ville de inte.

Får väl leta vidare...

Senast ändrad av en moderator:

När jag besiktade en häst på Öland för ett tag sedan så påpekade säljaren för veterinären att "utomland gör man minsann inte böjprov". Veterinärens svar på det var att det där är en skröna- man böjer visst utomlands.

jag hade inte gjort ett böjprov på en så ung, för den delen inte på någon annan häst heller då jag är emot de över huvudtaget men de hör inte hit.

är hästen bra Exteriört och i benen korrekta och har inget på plåtarna hade jag köpt utan att tveka.

En vrickning i hagen, en sträckning, ett för mkt bock språng i hagen, växtperiod etc kan ligga bakom de, ansträgning i transporten på väg till kliniken om den tex är ovan att åka släp.

Min första tanke är vad är det för veterinär som gör böjprov på UNGHÄST ? Mej veterligt så gör man ALDRIG böjprov på unga hästar, böjprovet kan faktiskt SKADA hästen.
.

Haha... ojojoj..... :rofl:men om böjprov kan SKADA hästen, är det dags att vi slutar rida på våra hästar!!! Kan du tänka dig kraften som genereras på strukturerna och leder i benet när hästen bara trampar i backen? En travhäst i tävlingstempo, räknas tyngden vara ca 1½ ton varje gång foten sätts i backen. Om lederna och strukturerna inte skulle klara av ett böjprov, som man lägger ca 2-4 kg tyngd på -Hur i helsefyr klarar hästen någonsin att bli riden på eller överhuvud taget att gå? Jag som veterinär är mycket smickrad över att du tror att vi är så starka att vi SKADAR hästen genom att böja leder. Hahaha!:D men det gav i allafall dagens goda skratt!

Men jag håller med om att det inte alltid görs böjprov på såpass här unga hästar. En av anledningarna är att en många vid denna åldern just lärt sig att lyfta fötterna ordentligt, och det är svårt praktiskt att utföra böjprov på hästen. Man kan göra böjprov på föl om man så vill, men det brukar inte finnas någon anledning varför, om ej i hältutredningssyfte.

Om jag var köpare till denna häst, hade jag väntat i 2-3 v, besiktat om den med röntgen. Det bör inte finnas förslitningsskador än på hästen.

Hade aldrig gett mig in på att köpa en häst med hälta vid besiktning, inte ens om den går igenom några veckor senare.

Leta vidare är mitt råd, det finns så många hästar här i världen så varför ev köpa på sig ett problem?

Böjprov är inte av natur att göra på häst under 3 år vid besiktning vid köp eftersom lederna inte är riktigt färdiga och tillslutna ännu.

Lederna är färdiga, tillväxtzonerna sitter inte i lederna. Och många tillväxtzoner är slutna vid 2,5 års ålder, ffa distalt. Och det är än en gång inte därför man inte gör böjprov på unghästar. Som sagt, man kan göra böjprov på föl också. Men i besiktningssyfte är det vanligste att man inte gör böjprov på hästar yngre än 3 år. (undantag hästar som har arbetat, ex trav och galopphästar). Men i hältutredningssyfte spelar inte åldern någon roll.

Men annars är det en ganska intressant fråga- betydelsen av böjprovsreaktioner. Om hästen är ohalt rakt ut på rakt och böjt spår, och man får en reaktion när man böjer lågt på ett framben, kanske 1 grad som släcker ut snabbt, är det ett skäl att inte köpa hästen? Däremot skulle jag som köpare dragit öronen åt mig om reaktionen hade blivit 2-3 grader, och som inte släckte ut på "tillbakavägen" trots att hästen var ohalt rakt ut och på volt. Framförallt om det är dubbelsidigt, ex lågt fram.

Jag är ofta benägen att fria små reaktioner om de släcker ut snabbt och hästen är ohalt förövrigt. Men om reaktionerna är stora och sitter i längre, är de mer signifikanta.

Köp helst inte hästen om du börjar med strul säger jag som haft en hel del otur. För blir det problem senare kommer du att banna dig själv. Nu verkar den ju i och för sig ok, kan ju vara ett läge att pruta på priset om du verkligen inte kan avstå från den. Men när du ska köpa häst och om du själv ska stå för besiktningen så gör jag alltid så att vi kommer överens om att om hästen INTE går igenom besiktningen står säljaren för kostnaden, det kan vara ett bra tips om än något för sent... ;)

Liknande trådar

Hästvård Min häst blev halt i ena fram, var ganska ordentligt halt i trav. (2 grader) hon va halt i typ 2-3 v och det blev inte bättre så tog...
2
Svar
28
· Visningar
3 490
Senast: Sally
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 052
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 473
Senast: mackan
·
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka