Halt på böjt spår har puls (trol. inte fång)

Shaggy

Trådstartare
Novan har haft puls runt om några dagar (sedan i tisdags kväll minst). Min första skräck var fång men det fanns inga andra symptom än just pulsen. Hon belastar alla benen, hon ”smäller” ner framhovarna i stallgången, inga problem med vändningar, ser ren ut rakt fram, magen har varit bra osv. Försäkerhetskull har jag gett henne dubbel dos mag-tarm balans utifall att magen hållit på att bli dålig. Jag har ridit både tisdag och onsdag (kanske korkat) och hon har känts fräsch, så fräsch som en häst som skyggar konstant nu kan kännas ;). Problemen har varit nerförslut där hon bitvis har varit stötig och tråkig i gången bitvis klockren. Veterinär har tyckt avakta men var försiktig med gräset.
Igår kväll (torsdag) så hade magen pajat ur och hon sket komockor. Vi longerade henne och konstaterade att hon är oren hf och halt vf. Efter att hon stått inne ca 3 timmar så var hon lite varmare i hovarna än tidigare under kvällen (fortfarande ingen smärta). Temp då var 38 grader borde varit 37,5-37,6 så något lite förhöjd.
I morse ingen puls, temp 37,3 skulle UT höll på att klättra över boxväggen. Min plan var att hon skulle stå inne tills vet var konsulterad men det gick inte utan hon fick komma ut. Vet var ute blev inte så mycket klokare något varmare vf, ingen reaktion på visitertång, men gav mig en flaska metacam (tror inte på fång). H*n anser inte att hästen har förhöjd puls ( puösen hade kommit tillbaka sedan morgonen) men en annan vet har tidigare kallat mindre puls än den hon har nu för förhöjd så jag vet inte riktigt kriterierna. Denna vet ansåg att hästen hade puls först då det verkligen var rejält pulserande (synligt för ögat nästan kändes det som för mig). Pulsen hon har nu är lätt att hitta (tom för mig) och känns utan problem.
Jag har en kliniktid på måndag kl 10 nu vet jag inte hur jag ska göra. Ska jag behandla med metacamet eller ska jag åka till klinik. Jag tror inte längre på fång utan snarare en gammal skada som kommit tillbaka eller en ledinflamation.

Sv: Halt på böjt spår har puls (trol. inte fång)

Jag tänker ledinflammation när jag läser ditt inlägg och då är Metacam inte så dum idé för att hålla henne smärtfri eller lindra smärtan över helgen.

Jag var inne på klinik med min i måndags och gav antiinflammatoriskt/smärtstillande fre, lö och ingen dos på söndagen för att han skulle vara "ren" inför undersökningen på måndagen.
Jag ringde och frågade den klinik som skulle titta på honom om det var ok att smärtlindra och de var helt på min linje.

Om jag vore som du så hade jag hållt hästen i en mindre hage samt inne nattetid i väntan på undersökningen.

Tack för svar.
Det är ju en ide att ge metacam nu fredag, lördag och avstå söndag. Så långt har jag inte tänkt förut. Frågan är om jag vill ha henne helt smärtfri. Hon verkar inte särskilt påverkad av smärta nu och har hon lite ont tar hon det kanske lugnare (funderar).
Hon får nog bli kvar på betet men givetvis inne nattetid hon skrittar i princip bara och tar det nog lugnare med sällskapet där än om hon ska byta hage till ensam hage. Det är nog ett avgörande man får göra från individ till individ.
Det låter iallafall som om du tycker jag ska ta kliniktiden och inte avboka den och det är nog den linjen jag har kommit in på också sedan jag, förvirrad, skrev inlägget.
Det konstiga är om hon fått ledinflamation nu eftersom hon inte gått särskilt hårt sista tiden pga ett trist sår hon haft på ryggen. Hon kändes nog egentligen lite knackig redan i söndags och det var den första riktiga träningen hon varit med om på 2 veckor. Knackighet är tyvärr även ett symptom på överskottsenergi hos henne. Hon skjuter ifrån med bak och bromsar av någon anledning med fram i de situationerna.

Jag vet inte hur ni har haft det med vädret hos er i vår men här nere är det otroligt torrt och därmed hårt i markerna, grusvägarna ännu värre. Kanske kan det förklara en del ledinflammationer i a f. Min har inte heller arbetat, precis insutten bara men däremot har jag promenerat honom en del vid hand och våra gräshagar är hårda och torra nu.

Håller med om det där med hagvistelsen, att det är individuellt. Där de håller sig lugnast är bästa platsen och tar man bara in dem för natten och kanske drar lite på utsläppen på morgnarna så funkar det ju säkert bra. Min ska snart ut i beteshagen för långvila eftersom han har det bättre där, får vara med gruppen och det är mjukare i marken i beteshagen.

Jag hade absolut åkt in för kontroll på kliniken, skulle det sen visa sig inte vara ngt så kan du i a f känna dig lugnare och bara ge henne en viloperiod för återhämtning.

Hoppas att det går bra för er!

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 029
Senast: Meglio
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 553
Hästvård Sitter här och blir inte klok på min häst, eller funderar på vad jag ska göra, I tisdags hittade jag min häst blockhalt och han hade då...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka