Halt på 4 ben. Sämre efter behandling!

jessie

Trådstartare
Har nyligen varit in med min varmblodstravare till kliniken. Han rörde sig lite konstigt i ett varv samt hade ont i ryggen när han kom till mig. Han gick dock igenom ett böjprov ua vid besikning. (?)
Tyckte inte att han kändes okej så åkte alltså in med honom. Där konstaterades att han var halt på alla fyra! Båda knäleder bak, V framknä plus en hovled HF. Nu är han behandlad och ska in igen denna vecka för återbesök.

Provade dock att longera hemma och ser nu en tydlig hälta på vänster bakben. Så här halt såg han inte ut innan jag åkte in ens. Men kan det vara så att han ser mer halt ut p.g.a att han inte har ont i de andra benen längre? Eller kan en hälta bli sämre med behandling? :crazy: Han har hållt sig lugn i hagen och är inte svullen nånstans..

Sv: Halt på 4 ben. Sämre efter behandling!

Det är långt ifrån säkert att hästen blivit sämre, behandlingen fungerar snarare olika bra på olika ben och när det blir bättre på ett så får hästen chansen att avlasta där det gör mer ont. Det är först när man kommit fram till grund orsaken ( orsakerna) och behandlar den som hästen blir permanent bättre.

Sv: Halt på 4 ben. Sämre efter behandling!

Ja, hästen kan se mer halt ut när de andra benen blir bättre. Den belastar om och då kommer hältan mycket mer tydligt fram.

Min förra valack visade ingen tydlig hälta, dock såg han knackig ut så jag åkte med honom. Halt vänster bak has + kota och lågt bägge fram + knä i vänster fram (ev höger, längesen nu). Alla leder sprutade och framkotorna var bra till nästa återbesök, däremot var bakbenet mycket värre. Nu när frambenen mådde bra så fokuserades allt på bakbenet och han visade tydlig hälta.

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 182
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 342
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 951
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 152
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX