Halt/Oren häst

M

momeli86

Nu ska ni duktiga bukefalare få hjälpa mig lite.
Jag har naturligvis boka tid på klinik nästa vecka men tänkte ändå höra med vad ni tror det kan vara.

För ca 3 veckor sedan märkte jag att min häst haltade kraftigt på vänster bak. Vi bestämde oss för att avvakta till morgondagen och då dagen efter haltade han inget men tog tydligt kortare steg.
Jag upptäckte då att han fått mugg på båda bak (mest på vänster) så jag antog att det berodde på muggen och började behandla den.
Under denna period av en vecka var han hela tiden lika när man sprang med honom ohalt men oren, men när man hade honom på gången och höll på med muggen kunde han först vara halt på vä. sedan böt han till hö. sen tillbaka till vä. igen inom loppet av minuter. Med halt menar jag att han ogärna ville stå på benet.
När man sedan gick iväg med honom kunde han halta några steg för att sedan bara ta orena, kortare steg "som vanligt".

Sedan försvann muggen men det är fortfarande nå knas med bakdelen. Han står hela tiden och avlastar ett av bakbena. Ofta genom att ha benet långt under sig.
99% av gångerna är det vä. han avlastar.
Han har däremot slutat att "vara dubbelsidigt halt" när han står på gången men han är fortfarande inte ren i traven, och när han skrittar tar han jättestora "översteg" med bakbenen. Han kliver minst en hov över avtrampet ifrån framhoven.
Sedan första dagen han haltade har han aldrig varit varken varm, svullen eller haft puls i benet.

VAD TROR NI DET KAN VARA??

Har några egna amatörmässiga förslag:

*Gått över till western vilket ha gjort att han har haft väldigt ömma "nya" muskler i hela bakpartiet. Han har bla tagit några haltande steg efter att jag masserat och klämt på lårmusklerna.

*Bytt till westernsadel.

*Sista oktober provade jag en ny hovslagare som var urusel!!
Hö. fram var mer än 1cm längre än den andra och han tog ner honom helt bak och lämnade en lång tå. Detta gjorde att benet kom i en sådan vinkel att hans redan svaga kotor blev ännu mer belastade.

*För drygt ett år sedan rättade en kiropraktor till ländryggen på honom då en sned sadel gjort honom sned. Kanske det har gått upp igen.

Vad tror ni?? Är det någon av mina förslag som ni tror jag kan utesluta??

Sv: Halt/Oren häst

Det är ju otroligt svårt att svara på.
Mugg kan göra en häst halt. Men den har ju gått över nu?

Den kan bli halt tex om det stramar coh är obehagligt av muggen eller om det kommer sand och sånt i sprickor som kan uppstå i huden.
Om den är känslig. Att den byter ben i gången när du behandlar är inte alls konstigt tycker jag. MEn att den kortar steget.

Westernridningen jag ser här i trakten gör mej mörkrädd för de hästarnas bakdelar men ja ja. En av de hästarna är jämt skadad och går illa bak även "normalt" tycker jag. Men fö vet jag nästan inget om westerridning.

Det kan vara alla skäl du anger nästan. Du måste nog prata med veterinär tycker jag.

Ja muggen försvann på bara en vecka. Det var ganska lindrig mugg.

Ja, jag får dra hela historien för veterinären på tisdag då vi har tid på kliniken.
Men man blir ju så orolig och man går och funderar och funderar vad det kan bero på...
Så är det nån annan som har nån idé??

Att han flyttar det ömma kan tyda på ex. Erlichios, det kan du enkelt kolla med blodprov.

Bara ett tips som många glömmer. Annars kan det ju dessutom vara en kombination av alla dessa orsaker du nämner.

Jag brukar ta ut en ET och diskutera möjliga orsaker i samarbete med veterinär då vet. oftast bara hittar skadan och behandlar den, med en ET kan man hitta anledningen och förebygga skadan. Så jag rekommenderar att du gör en grundlig utredning i samarbete med en kompetent veterinär och en utbildad ET.

//E

Erlichios är de det som de kan få av fästingbett??

Tror på skada i ländryggen förmodligen orsakad av någon eller några skäl du anger.

Kontaktade kiropraktorn, han har skadat sig i handen och kommer inte behandla hästar på flera månader:(

Vill inte att vem som helst "knäcker" ryggen på min älskling...rädd för outbildade kvacksalvare...

Får se vad vet. tycker...

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 055
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 533
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Behöver lite goda råd och tips inför hur jag ska tänka eller vad ni själva tänker. Efter många om och men hittade jag äntligen en...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 007
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 939
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare