Halt och halvhalt.

attempt

Trådstartare
Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga den här tråden, flytta den om den ligger fel.
Min häst är känslig i munnen i övrigt, men han lyssnar dåligt på halter och halvhalter. Han kan stanna på röstkommando, och jag rider ofta freestyle. Men när jag väl rider med bett så vill jag kunna göra halvhalter och halter och även ha kontakt med munnen utan att det blir som en betongklump i munnen. Hur tränar jag honom för att bli känsligare för halvhalter, och även halter?
Jag rider på ett smalt, tredelat bett. Han trivs med det jättebra, men det verkar lite för "snällt" om man nu kan säga så.
Hoppas ni kan ge mig några bra tips. :angel:

Sv: Halt och halvhalt.

Menar du att du vill kunna göra halt för handen?

När jag gör halt, gör jag halt/halvhalt med sitsen och fångar sen upp det lilla stöd min häst söker med lätt hand.

Höll du inte på med western? Där får du väl lära dig att "bromsa" med sitsen? Det är samma sak inom "traditionell ridning".

Tänk kroppsmedvetet, använd din kropp för att få hästen att göra det du vill. :idea:

man kan dela in halvhalten i 3 moment:
förhållning-eftergift-framåtdrivning. halvhalten förutsätter att hästen bjuder framåt. halvhalten är ett av dom viktigaste instumenten för att få hästen bärig, lydig och i balans.

den utföres genom fastare sits under samverkan med framåtdrivande skänklar och förhållande tyglar.
fodringarna på hur mkt. bakbenen ska trampa under och huvud och hals resas måste rättas efter hästens utbildningsståndpunkt.

halvhalten hjälper till att få hästen att jobba som vi vill- lätt framtill och med bakbenen under sig.

jag räknade några gånger för skojs skull, på ett ordentligt träningspass gör jag ungefär 180-200 halvhalter.

min vännina tyckte det lät mycket, så hon gjorde samma "expriment" . hon kom upp till närmare 250 halvhalter på ett ordentligt pass...(hon rider dressyr på msv nivå)

Tack för era svar, tyvärr var det inte svaren på frågan.. Jag ville få tips på hur man kan göra han känslig/uppmärksam på halvhalter.. inte varför/hur man gör halvhalter.. Men det var intressant läsning iallafall :)

Som jag förstod av ditt inlägg, så var det precis det svar du behövde. Om din häst blir som en betongklump i munnen när du gör halt, så är det antagligen för att DU blir som en betongklump i handen... Hästen är sin ryttares spegel.

Men om jag har missförstått :confused: , så är det helt enkelt att träna ÄNNU mer på halvhalter och halter och som sagt, använda tygeln så lite som möjligt. :idea:

Tack för ditt svar, som jag skrev i första tråden så rider jag ofta utan tyglar, och använder då bara sitsen, det funkar jättebra! Jag ska tärna mer på det så att det verkligen sitter.

Hej
Jag undrar vad din tränare säger att du ska göra?

Att jag ska sätta mig lite tyngre i sadeln, ta en mjuk förhållning i tyglarna samtidigt som jag driver lite och ge direkt eftergift när hästen lyssnar. Saken är den att jag vill få han mer lyhörd, bli mer känslig liksom. Men det kommer väl med tiden, om man tränar.

Fortsätt med din tränares råd, ger säkert resultat som du säger.
Lycka till:banana:

TACK ^^ Träande faktiskt på halvhalter idag, gick otroligt bra! Blev förvånad nästan. Det är underbart.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 518
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar