Halt men ingen värme eller svullnad

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Grinch
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 491
G

Grinch

Min häst blev halt i måndags på höger fram och det märktes ganska rejält. Han var jätte fin dagen innan och vi är i full träning just nu. Orsaken (tror) jag är att vi släppte in nya pollar i hagen dagen innan och jag funderar på om han har vrickat sig?
Har kollat och klämmt och kännt, men ingen värme eller svullnad. Benen är precis lika. Har kollat honom varje dag och han har nu stått en vecka, han har blivit något bättre.

Hur länge kan det ta att läka om det är en vrickning? Kan det vara en vrickning om man inte känner svullnad eller värme?
Jag börjar bli lite orolig, ja kanske borde ringa och rådfråga en veterinär?:confused:

Sv: Halt men ingen värme eller svullnad

Precis så var det med min unghäst. Halt från den ena dagen till den andra. hade ut hovis som stod rådvill, men gissade på en hovböld, men ändå inte. Hade ut distriktarn som trodde på bärrandsröta och skar upp lite. Jag har lusläst om alla hovproblem här på buke och i böcker.

Det var som du skriver, lite halt, mer på ojämnt underlag. Ingen värme, ingen svullnad, till en början ingen puls (kom senare).

Var i alla fall till klinik i onsdags. En pärs i sig med unghäst som aldrig åkt transport. Men hovslagaren där skar upp en liten bärrandsröta. Det var i och för sig en lättnad då jag hade spekulerat i hovbensfraktur och fång.... Bärrnadsröta var det första jag trodde på eftersom jag haft problem med det tidigare och han hade en liten separation.

Så ta kontakt med en vet. så du får veta! Lycka till!!

tack för svaret..:) Han är något bättre nu.. ska avvakta några dagar och se.. om han ej blir bättre så ska ja kontakta veterinären..

exakt så va de när min häst fick sin senskada, första 5 dagarna va han bara väldigt halt i traven..inget i skritt...sen försvann hältan och benet svullnade lite lite..så vi åkte in och de visa sej vara en senskada, väldigt lätt men endå.

får hoppas du har mera tur än vad ja hade..

Hur gick det för din häst som hade senskada??:( Jag håller på o klurar vad som kan ha hänt min pålle,under en ridlektion blev han plötsligt halt på höger fram bara sådär..det kom efter tjugo min då man ridit. Nu har det gått fem dagar och han är fortfarande halt men inte i skitten utan i traven på rakt o böjt spår,mest på böjt spår,hade en kiropraktor i stallet som gjorde böjprov och han reagerade kraftigt på böjprovet och hon sa att det satt i leden...men hon va inte hundra.. Har tid till veterinären nästa vecka så får se vad dom säger:( fyfan är så nervös att det ska va nå allvarligt........

Liknande trådar

Hästvård Hej!! Igår var jag på hoppträning med min häst. Han var superfin hela träningen och positiv, när det var dags för sista banan hade vi...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: krus
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 245
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 007
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Foder-hjälp
  • Uppdateringstråd 31
  • Bekväm stol att släpa på