halt men ingen försämring på böjprov *hjälp*

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Malinka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 227
M

Malinka

Då var det dags igen för mina tusen frågor om min tant. :crazy: Hon kom in från hagen för snart tre månader sedan och var halt i trav, men inget i skritt. Har sedan dess varit halt hela tiden, helt oförändrad hälta.

Första gången veterinären var ute tyckte han att hon reagerade och blev mer halt på böjprov på kotleden. Andra gången var det mindre reaktion, men även en reaktion på knäet. Tredje gången blev hältan inte sämre överhuvudtaget av böjprov, och inte fjärde gången heller. Hältan har sett likadan ut hela tiden, och uppkom på bara en dag.

Hon har pålagringar i kotan som vid röntgen såg ut att ha blivit aktiva på ena sidan igen. Reagerar en häst med pålagringar alltid vid böjprov? Nån som vet? Jag är så himla förvirrad av tanten, tycker inte att nåt av det alla veterinärer sagt verkar stämma till hundra:cry::cry:

Sv: halt men ingen försämring på böjprov *hjälp*

Det låter som om veterinären kommer ut? Jag skulle åkt in till klinik och gjort en ordentlig utredning, om du inte redan har gjort det.
Även om hästen visar hälta på ett ben, så kan den vara halt på ett (eller flera) andra. Blir inte hältan sämre av att böja kotan så kan det ju sitta längre ner, eller högre upp också. Har de röntgat hoven? Bedövat bort hovleden? Hovledsinflammation låter som en möjlig orsak till det du beskriver? Vrickat hovleden?

Hejsan, tack för ditt svar. Vi har varit inne på klinik och utrett det. Hon har böjts både av distriksveterinär och på kliniken i alla benen, men ingen reaktion. Hon bedövades i hovleden utan förbättring, sedan i kotleden med viss förbättring enligt kliniken. Jag såg dock ingen. Sedan ville de inte gå längre för de trodde att problemet satt i kotan. Usch, det här är så himla förvirrande:(

Men vad säger vet? Ska du in igen på mer utredning, eller har de gett upp?
De halta hästar jag har varit med på klinik har alltid blivit mer halta av böjprov, så jag vet inte om det finns vissa skador som inte blir sämre av böjprov.
Men jag har varit med om att de inte lyckades släcka en hälta hö fram, och det visade sig bero på att hästen var rejält halt vä bak, utan att det syntes vid rörelse. Och jag har sett en häst halta rejält ena bak, och vid klinikbesök var det ena fram den var halt i.
Men jag förmodar att de har böjt runtom och uteslutit hälta på något annat ben?
Sedan kan ju en hälta sitta högre upp om den inte förvärras av böjprov lågt, är vet säker på att det är en låg hälta?
Vissa hästar blir inte speciellt mycket sämre när man böjer hela benet, utan reagerar först när man böjer en speciell led, framförallt om det är kotleden.
Det är ett detektivarbete..., hoppas ni hittar orsaken!

tack för svaret, ja, hon är böjd runtom, utan reaktion. De böjde alla leder för sig, utan försämring. Mm, det är väl ett detektivarbete, kommer ut en duktig kiropraktor/ET imorgon och kikar på henne, får se om han kan hitta nåt. Ingen annan som vet huruvida hältor i leder alltid blir sämre vid böjprov eller ej?

Jag tror att hästar med ledinflammation alltid blir sämre av böjprov. Däremot tror jag inte att alla hästar med pålagringar visar hälta eller hälta efter böjprov.

Hoppas verkligen att din häst blir bra! Hur gammal är hon och vilken ras är det?

Skulle kolla om det var nåt muskulärt också, på klinik.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 615
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 007
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 791
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka